اجرای سنجش بینایی ۱۷ هزار کودک در آبادان

خورنا: سرپرست اداره بهزیستی آبادان از اجرای طرح سنجش بینایی بین ۱۷ هزار و ۵۰۰ کودک سه تا شش ساله در شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، علی فرحانی صبح امروز در مراسم ” اهمیت طرح پیشگیری از تنبلی چشم” که در تالار مهر این شهرستان با حضور مسئولان محلی و همچنین مراکز پیش‌دبستانی و مهدکودک برگزار شد، اظهار داشت: اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم به‌منظور سنجش بینایی تعداد ۱۷ هزار و ۵۰۰ کودک سه تا شش ساله این شهرستان از ابتدا تا پایان آبان‌ماه انجام گرفت.
وی افزود: این طرح در ۱۵۲ پایگاه سنجش مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی شهری و روستایی زیر نظارت اداره بهزیستی و آموزش و پرورش شهرستان صورت پذیرفت.
سرپرست اداره بهزیستی آبادان اضافه کرد: طرح مذکور همچنین ۴۰ پایگاه مرکز بهداشت زیر نظارت شبکه بهداشت و درمان با تعداد نزدیک به ۲۰۰ نفر از نیروهای آموزش دیده اجرا شد.
وی بیان کرد: درمان تنبلی چشم در سنین کودکی به مراتب بهتر و مطمئن‌تر صورت می‌گیرد.
فرحانی ادامه داد: چشمان برخی کودکان با آنکه سالم به نظر می‌رسند اما از سلامتی و دید کافی برخوردار نیستند، رشد و تکامل مرکز بینایی در مغز از دوران جنین تا حدود ده سالگی ادامه دارد، اما حداکثر سرعت رشد آن تا سه سالگی است.
وی با اشاره به اینکه نتیجه تکامل دستگاه بینایی، در این دوران، دید واضح و کامل است، گفت: در این مدت به‌خصوص در سه سال اول زندگی، هر عاملی که باعث اشکال دید، در یک یا هر دو چشم کودک می‌شود رشد و تکامل دستگاه بینایی را متوقف می‌کند.
سرپرست اداره بهزیستی آبادان افزود: هر ساله طرح بینایی‌سنجی کودکان یک تا شش سال از اول آبان‌ماه آغاز و تا سی‌ام آبان‌ماه ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم می‌تواند مانع از معلولیت کودکان شود،‌تصریح کرد: این طرح در سه سطح اجرا می‌شود به طوری که پس از تشخیص اولیه در صورت وجود مشکل کودک توسط اپتومتریک مورد معاینه قرار گرفته و در نهایت در صورت لزوم، کودک به چشم پزشکی ارجاع داده می‌شود تا پس از تشخیص نهایی مورد درمان قرار گیرد.
به گفته فرحانی در سال گذشته ۴۹۵ نفر از کودکان مشکوک به تنبلی چشم به‌منظور استفاده از عینک معاینه شده و شش نفر نیز برای جراحی معرفی شدند.