مشکلات بیمارستان‌ها، به خاطر تخلف دولت است

خورنا-امید سلیمی‌بنی: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: “تمام مشکلات بخش سلامت در امسال، ناشی از تخلف دولت است.” به گفته محمد حسین شهریاری، دولت از اجرای قانونی که خودش تصویب کرده، تخلف کرده و به همین دلیل، همه مشکلات دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، به خاطر تعرفه‌های غیرقانونی است که دولت وضع کرده.

طبق قانون، هیات دولت، باید صندوق بیمه سلامت ایرانیان را ایجاد و این بیمه، اقدام به تعرفه‌گذاری در بخش‌های دولتی، غیردولتی و خصوصی می‌کرد. با این حال، دولت تاکنون، آستین‌ها را برای تشکیل این بیمه جامع، بالا نزده و ترجیح داده تعرفه‌های بخش درمان را راساً تعیین کند.

طبق مصوبه دولت، در بخش دولتی و غیردولتی، تعرفه‌ها با افزایش ۹ و ۳دهم درصد نسبت به سال گذشته و در بخش خصوصی افزایش ۷ درصدی روبرو بوده است. این در حالی است که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با افزایش ناگهانی هزینه‌های خود روبرو شده‌اند. برخی از خبرها، حکایت از افزایش ۴۰ درصدی هزینه‌های بیمارستان‌های دولتی داشته. هر چند وزارت بهداشت، رقم افزایش هزینه‌ها را تکذیب کرده و گفته درباره افزایش هزینه‌ها بررسی خواهد کرد، ولی گلایه‌های پی در پی وزیر بهداشت از بی‌پولی و ندادن بودجه مصوب به این وزارتخانه‌ در کنار افزایش ۷۶۰ میلیارد تومانی هزینه سوخت در بیمارستان‌های دولتی، همگان را قانع‌کرده حال و روز بیمارستان‌ها خوب نیست.

اکنون بسیاری از مسئولان رده بالای نظام بهداشت و سلامت، دولت را مقصر این وضعیت می‌دانند. آنها بارها گفته‌اند دولت ۳ هزار میلیارد تومان بودجه وزارت بهداشت که قرار بود از مازاد درآمد نفت پرداخت شود، نداده، بودجه ۱۶ میلیارد دلاری سالانه را به طور کامل نداده و اجازه نمی‌دهد بیمه سلامت تشکیل شود تا درباره تعرفه‌های درمانی، تصمیم منطقی بگیرد.

دولت: به مردم فکر می‌کنیم که هزینه درمان را گران نمی‌کنیم

دولت از این سو، معتقد است در صورتی که تعرفه‌های درمانی به ناگاه زیاد شود، اثرات سوء‌فراوانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر جامعه بیماران خواهد گذاشت. استدلال دولت این است که نباید سهم مردم از پرداخته هزینه درمان را بیش از این بالا برد و سپردن اختیار تعرفه‌گذاری به بیمه‌ها، همان و بالا رفتن هزینه درمانی که بیماران باید بپردازند، همان.

به همین دلیل، هیات دولت ترجیح می‌دهد نسبت به انتقادات مجلس و وزارت بهداشت بی‌تفاوت باشد، تا اینکه آه و ناله مردم را از افزایش هزینه‌های درمان، تحمل کند. شاید از این لحاظ، استدلال دولت، چندان بی‌ربط نباشد، ولی باید این را نیز در نظر داشت در صورتی که بیمارستان‌ها دچار کمبود بودجه و اعتبار شوند، کیفیت خدمات درمانی روزبه‌روز کاهش یافته و از سوی دیگر، ارتباط غیر شفاف پزشک و بیمار، چیزی که به آن زیرمیزی می‌گویند، هر روز بیشتر می‌شود.

بیمه جامع سلامت، کلید حل معما

تاکنون، نسخه‌های شفابخش زیادی برای برون‌رفت از مشکلات نظام سلامت، پیچیده شده، از طرح پزشک خانواده تا هیات امنایی کردن بیمارستانها. ولی هیچ‌کدام نتوانسته دردهای بی درمان بیمارستان‌ها را شفا باشد.

در این میان، عده‌ای از کارشناسان معتقدند با سپردن اختیار امور درمان به مرجع تخصصی آن، یعنی بیمه جامع سلامت، بشود اندکی از مشکلات بیمارستان‌ها و بیماران کاست، ولی تعلل پرسش برانگیز دولت برای تشکیل این بیمه، هنوز محل تعجب است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره تعلل دولت در تشکیل بیمه سلامت به فارس، می‌گوید: “تاکنون هیچ لایحه‌ای برای تشکیل شورای عالی بیمه سلامت ایرانیان به مجلس نیامده است همچنین در ذیل این شورا باید سازمان بیمه پایه سلامت ایرانیان نیز با تجمیع بیمه‌ها انجام می‌شد که این کار نیز از سوی دولت انجام نشده است.”

محمدحسین شهریاری با انتقاد از دولت، بی‌سابقه‌ترین ادبیات قانونی را برای دولت، استفاده می‌کند: “دولت هیچ یک از مصوبات قانون برنامه توسعه پنجم در حوزه سلامت را انجام نداده است.” شاید معنی این سخن، چالش جدید مجلس و دولت بر سر وضعیت بیمارستان‌ها باشد. در این بین، مدیران ارشد وزارت بهداشت، ترجیح می‌دهند در میان هیات دولت و مجلس، نقش میانجی را بازی کنند.

گلایه‌های پی در پی وزیر بهداشت و معاونانش از بودجه‌های داده نشده، بی‌پولی و بی‌برنامگی در وضعیت سلامت و بهداشت، شاید تبدیل به شمشیر دولبه‌ای شود که یک لبه آن، استیضاح وزیر بهداشت و لبه دیگر آن، “کج‌دار و مریز” مسئولان دولت و مجلس درباره نظام سلامت است تا فردا چه پیش آید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *