معاون بانک مرکزی: نه ارز را ما گران کردیم، نه می‌خواستیم از پولش یارانه نقدی بدهیم

خورنا: معاون بانک مرکزی برخی تحلیل‌های موجود مبنی بر دست داشتن بانک مرکزی در افزایش نرخ ارز و فروش ارز برای تأمین نقدینگی یارانه‌های خانوار را رد کرد.

سیدکمال سیدعلی درباره تحلیل برخی از کارشناسان و از جمله وزیر سابق اقتصاد و دارایی مبنی بر اینکه “بانک مرکزی برای تأمین نقدینگی یارانه‌های خانوار در ماه اخیر اقدام به عرضه یورو و جمع آوری ریال از بازار کرده است”، اظهار داشت: وظیفه بانک مرکزی فروش ارز برای تأمین نیازها است، ‌بانک مرکزی سال‌هاست که مسئول تأمین بودجه مصوب مجلس است بنابراین باید خودمان را به میزان فروش ارزی برسانیم که نیاز دولت برای انجام اهدافش برطرف شود. اما این مطلب که بانک مرکزی در یک مقطع خاص برای تأمین نقدینگی خود فروش ارز را انجام دهد، اصلاً‌ مورد تأیید بنده نیست.

وی ضمن اشاره به اینکه بانک مرکزی مستمراً برای کنترل نرخ در بازار مداخله می‌کند، افزود: بعنوان مثال از ابتدای سال مردم اقدام به خرید سکه می‌کنند ولی منطقی نیست منابع حاصل از فروش این سکه‌ها را با یکی از اهداف دولت تطابق دهیم و بگوییم با هدف تأمین نقدینگی پروژه خاصی این سکه‌ها فروخته شده است.

معاون ارزی بانک مرکزی به تشریح درآمدهای ارزی کشور نیز پرداخت و گفت: در شهریور‌ماه امسال ۳۰ میلیارد دلار از میزان ارزی که فروختیم به خزانه واریز کردیم در واقع امسال ۴۳ میلیارد دلار امسال ارز فروختیم که به غیر از ۲۹ میلیارد دلار مابقی را به صندوق توسعه ملی واریز کردیم.

وی ضمن رد تحلیلی که اخیرا داود دانش‌جعفری مطرح کرده بود، تأکید کرد: فروش ارز بانک مرکزی هیچ ارتباط موضوعی با تأمین وجوهی که در موارد مختلف می‌خواهد مصرف شود،ندارد.

دانش‌جعفری اخیرا در تحلیلی که در یکی از روزنامه‌های پرتیراژ به نقل وی مطرح شده بود، با اشاره به عرضه قابل توجه یورو در بازار و کاهش قیمت قبل از واریز آخرین مرحله یارانه نقدی، نتیجه گیری کرده بود دولت بعضا منابع پرداخت یارانه نقدی را نه از محل درآمد هدفمندی که از سایر منابع از جمله فروش ارز تامین می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود بانک مرکزی باز هم به تازگی مبلغ خاصی را به دولت برای تأمین نقدینگی یارانه‌های نقدی کمک کرده است، گفت: بانک مرکزی در ارتباط با تأمین ارز کشور در چارچوب قانون کل بودجه حرکت می‌کند اما اگر که به صورت تنخواه وجوهی به دستگاهی فرضاً مشابه پرداخت شده و بعد ظرف یک الی دو ماه وصول شده باشد، هیچ مشکلی وجود ندارد.

معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این ایراد که کمکی که به تازگی بانک مرکزی به دولت پرداخت کرده در قالب تنخواه نبوده است، گفت: آنچه که بنده می‌دانم این است که بانک مرکزی در مقاطعی که کمبود و کسری در جایی پیدا شود اقدام به تأمین و برطرف کردن نیاز این بخش‌ها می‌کند و البته سپس از بودجه دولت کم می‌کند.

معاون ارزی بانک مرکزی در واکنش به برخی اظهارات مبنی براینکه بانک مرکزی به شدت درصدد افزایش نرخ ارز بوده و گفته می‌شود سرمنشاء این سیاست در حوزه معاونت ارزی است،‌ اظهار داشت: دقیقاً این موضوع که می‌گویند بانک مرکزی دنبال افزایش نرخ ارز است درست نیست و مصاحبه‌های رئیس کل بانک مرکزی همین مورد را تأیید می‌کند.

سیدعلی ادامه داد: اصلاً این اتفاق نمی‌افتد زیرا بانک مرکزی بازار را مدیریت می‌کند تا نرخ ارز افزایش بی رویه نداشته باشد.

وی به تحریم بانک مرکزی و برنامه‌های این بانک اشاره و تأکید کرد: از نقطه نظر قانونی و مقررات بین‌المللی و نظرات مشورتی حقوق‌دانان دنیا، تحریم بانک مرکزی کار غیرقانونی تلقی می‌شود که شدنی هم نیست.

معاون ارزی بانک مرکزی افزود: انشاءالله تحریم بانک مرکزی اتفاق نمی‌افتد اما در صورتی که این کار هم بشود بانک مرکزی تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده است.

سید علی به تحریم‌های مختلف توسط سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا اشاره کرد و گفت: توسط اتحادیه اروپا و آمریکا هم‌اکنون ایران تحریم شده است اما امیدواریم بانک مرکزی مورد تحریم قرار نگیرد ولی این به معنای این نیست که کاری در این خصوص نکرده باشیم.