محصولی: نه می‌گوییم لیست می‌‌دهیم، نه می‌گوییم نمی‌دهیم

خورنا: صادق محصولی عضو جبهه پایداری در نشست دفتر تحکیم وحدت که در تالار مولوی دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد، طی سخنانی برگزاری چنین جلساتی را عامل افزایش بصیرت افراد دانست و از نگاه دوست و دشمن به این جلسات سخن گفت.

وی افزود: مقام معظم رهبری بارها توصیه کردند که برای افزایش بصیرت جوانان، به خصوص دانشجویان چنین جلساتی برگزار شود.

وی با بیان اینکه سخنان یک حزب و یا فرد و میزان خشنودی دوست و دشمن از سخنان می‌تواند به عنوان یک شاخص برای ارزیابی میزان مطلوب بودن مواضع حزب یا فرد تلقی کرد، گفت: در آنجایی که دشمن از اقدامی استقبال می‌کند نشان‌دهنده آن است که آن اقدام یک عمل منفی است؛ و آنجایی که دشمن مخالفت می‌کند نشان دهنده این است که آن عمل مثبت است. امروز دشمن از پایداری بر اصول بیزار است و در واقع مسئله ای که دشمن را ناراحت کرده پافشاری امت و نظام به اصول اسلامی است.

محصولی با تأکید بر اینکه پایداری ملت و نظام به اصول اسلام و انقلاب باعث شکل‌گیری بیداری اسلامی و گسترش این بیداری به سایر کشورهای جهان است، تصریح کرد: پافشاری به اصول و پافشاری به گفتمان انقلاب باعث هراس دشمن می‌شود و همین مسائل باعث شده که دشمن به خاطر همین موضوع فرافکنی سناریوی مضحکی را به نام اتهام ترور به ایران وارد کند.

وی افزود: اتهامات غرب از جمله اتهام ترور در حالی مطرح می‌شود که دشمن در عراق وافغانستان شکست خورده و دشمن حتی در خیابان‌های آمریکا با نهضت وال‌استریت مواجه شده و همین مسئله مشکلات عدیده‌ای رابرای این کشور فراهم کرده و امروز شاهدیم که آمریکا آنقدر ضعیف شده است که مباحث مربوط به این ترور‌ها را مطرح می‌کند؛ تروری که اسنادش جعلی است و خود کارشناسان غربی هم به مضحک بودن آن اذعان دارند.

وزیر سابق کشور با تأکید بر اینکه پایداری بر گفتمان انقلاب، ما را به پیروزی خواهد رساند، تصریح کرد: آنجایی که ما صرفاً به سراغ عده و عُده برویم قطعاً شکست خواهیم خورد که این موضوع در تاریخ صدر اسلام نیز وجود داشت.

وی با ذکر آیاتی از قرآن به حوادث صدر اسلام اشاره کرد.

محصولی با تأکید بر اینکه توصیه دین عمل به تکلیف است، گفت: اگر ما به تکلیف یا وظیفه عمل نکنیم، قطعاً ضرر خواهیم کرد؛ در واقع خداوند ما را به تکلیف‌گرایی توصیه می‌کند نه نتیجه‌گرایی. اگر ما به تکلیف عمل کنیم ضرر نخواهیم کرد.

محصولی در بخش دیگری از سخنان خود به حجاب بودن نقش انسان اشاره کرد و گفت: خداوند رحمتش شامل هم موجودات است ولی هرکس به اندازه‌ای که تلاش می‌کند و مقابله با نفس خود می‌کند از آن بهره‌مند می‌شود. فیض ائمه اطهار به همه شامل می‌شود ولی هرکسی به اندازه‌ای که در مسیر الله باشد بهره‌مند می‌شود.

وی به زمان غیبت امام زمان اشاره کرد و گفت: ما چرا حضرت را نمی‌بینیم؟ حجاب‌های نفسانی مانع است. البته برخی از اولیای خدا امام را می‌دیدند اما نباید به حرف‌های مدعیان دروغین و کسانی که دیدن امام زمان را در بوق می‌کنند، اعتنا کرد.

محصولی با طرح این پرسش که امروز ما چگونه بایستی بعد از شناخت تکلیف، به آن عمل کنیم؟ اظهار داشت: در تکالیف عبادی ما باید یا مجتهد بوده و یا مقلد باشیم؛ اگر مجتهدیم خودمان باید از کتاب و روایات احکام را در بیاوریم و اگر مقلدیم باید از مرجع، تقلید کنیم.

به گفته محصولی همان‌گونه که در عمل به اعمال عبادی و فردی مانند نماز، خمس، روزه و… سعی می‌کنیم دقت‌مان را افزایش دهیم، باید در اعمال اجتماعی و سیاسی و فرهنگی نیز دقت بیشتری داشته باشیم و این نمی‌شود مگر با شاخص قرار دادن ولایت.

این عضو جبهه پایداری در ادامه به اهمیت ولایت در اسلام اشاره کرد و گفت: اگر شاخص ما ولایت است ما در مسیر درست حرکت می‌کنیم و اگر نیست بایستی اصلاحاتی در دیدگاه‌های خود لحاظ کنیم؛ در زمان پیامبر ولایت نبوی، در زمان ائمه ولایت آنها و در زمان غیبت ولایت فقیه را داریم و همانگونه که امام راحل فرمودند ولایت فقیه همان ولایت رسول‌الله است.

وزیر سابق کشور با بیان اینکه ما برای آنکه تکلیف را بشناسیم بایستی به مسائل ذکر شده در مسائل عبادی و فردی دقت کرده و مطابق رساله عمل کنیم و در امور سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز به ولایت نگاه کنیم، تصریح کرد: ولایت مانند روح در بدن است؛حتی بایستی عبادات و تکالیف فردی‌مان را نیز زیر سایه ولایت انجام دهیم تا مورد پذیرش قرار گیرد.

این عضو جبهه پایداری با بیان اینکه بر پایه همین اصول در این جبهه دیدیم که باید گفتمان ولایت یا گفتمان امام یا گفتمان انقلاب و دریک جمله گفتمان اسلام ناب محمدی را دنبال کنیم، تصریح کرد: در این جبهه توجه ما بر این است که با این نگاه یعنی شاخص قرار دادن ولایت وارد فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی شویم و امروز اگر تشکل‌های دانشجویی نیز این گفتمان را مدنظر قرار دهند، قطعاً پیروز خواهند شد.
محصولی عقلانیت، معنویت و عدالت حول محور ولایت را شاخصه‌های جبهه پایداری توصیف کرد و در همین زمینه گفت: اگر ما به تکلیف عمل کنیم، ضرر نخواهیم کرد؛ در واقع آنجایی ضرر می‌کنیم که یک بعد اسلام را گرفته و یک بعد آن را رها کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر ما به اصول پایبند باشیم و بر آن پافشاری کنیم قطعاً پیروزی از آن ماست، اظهار داشت: معیار اصول‌گرایی گفتار و عمل توأمان است و نبایستی در اصول‌گرایی فقط به گفتار توجه کرد و این گفتمان نباید فقط در گفتار ما متجلی باشد.

وی با اشاره به “افرادی که در زمان فتنه در حالی که بایستی سخن می‌گفتند، سکوت کردند، این سکوت را مورد انتقاد قرار داد” و گفت: بایستی در بررسی عملکرد افراد این موضوع را مدنظر قرار داد که آنها چقدر گفتمان اصول‌گرایی را در گفتار و عمل مدنظر قرار داده اند و با توجه به اینکه خداوند ما را با فتنه‌ها مورد آزمایش قرار می‌دهد بایستی مراقب خود باشیم تا از این آزمایش‌ها سربلند بیرون بیاییم.

محصولی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه بنده به وحدت اصول‌گرایان امیدوار نیستم و آیا ممکن است که این وحدت حاصل شود، گفت: موضوع وحدت مسئله بسیار مهمی است و این‌گونه نیست که جبهه پایداری به وحدت اهمیت نداده و به آن قائل نباشیم، جبهه پایداری به وحدت اهمیت زیادی می‌دهد اما باید به این نکته توجه کرد که وحدت شرایطی دارد.

وی با اشاره به اینکه در اسلام به وحدت حول ارزش‌ها توصیه شده‌ است، تصریح کرد: ما با دوستان در حال مذاکره‌ایم و این‌گونه نیست که امیدی به وحدت نباشد، به خصوص ما به وحدت امیدواریم و ناامیدی را گناه بزرگی می‌دانیم.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم حرف‌هایی بزنیم که قشر خاکستری جذب آن شوند، دیگر نباید از اصول‌گرایی دم بزنیم بلکه ما بایستی در گام اول اصول‌گرایان را با رفتار مبتنی بر اصول، قانع کنیم تا در گام بعدی قشر خاکستری به ما اعتماد کند که ما حرف و عملمان یکی است، کاری که در سال ۸۴ و ۸۸ با طرح گفتمان امام صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در همان انتخابات مجلس گذشته و قضیه ۶+۵ بزرگان توصیه کردند که به جز لیست جبهه متحد اصول‌گرایان، لیست دیگری ارائه نشود، یادآور شد: متأسفانه برخی از افراد لیست دیگری را ارائه کردند هر چند افرادی که اسامی‌شان صرفاً در آن لیست ذکر شده بود، در نتیجه انتخابات از نفر ۶۰ به بعد بودند اما باید دید که چرا این افراد برخلاف بخش اصول‌گرایی لیست جدایی دادند و آیا امروز باید این افراد تشویق شوند.

صادق محصولی با رد اتهام سهم‌خواهی جبهه پایداری گفت: این ادعا که گفته می‌شود جبهه پایداری اعلام کرده که باید این تعداد از افراد از جبهه پایداری در لیست نهایی اصول‌گرایان باشد، درست نیست بلکه ما می‌گوییم که برای قرار دادن افراد در لیست نهایی نامزدها، عملکرد آنان را باید مورد ارزیابی قرار داد فارغ از اینکه مربوط به کدام حزب یا گروه هستند.

محصولی با تأکید بر اینکه جبهه پایداری تمام افرادی را که شاخصه‌های مکتب امام و رهبری را پذیرفته‌اند عضو جبهه پایداری می‌داند، خاطرنشان کرد: ما دست خودمان را به سمت این افراد دراز می‌کنیم و همه گروه‌های تابع ولایت را هم‌افزا با جبهه پایداری می‌دانیم. البته ما انتظار داریم که دوستان اصول‌گرا به نکات اشاره شده در منشور اصول‌گرایی عمل کنند.

وی ملاک مدنظر جبهه پایداری را فرمایشات مقام معظم رهبری توصیف کرد و گفت: امروز ما نه به صورت قطعی اعلام می‌کنیم که لیستی می‌دهیم و نه حرف از ندادن لیست مطرح می‌کنیم بلکه سخن ما این است که بایستی مراقب فرمایشات مقام معظم رهبری باشیم و در آینده مطابق تکلیف‌مان عمل خواهیم کرد.

وی تنها وحدت حول گفتمان اصول‌گرایی را پایدار دانست.

محصولی همچنین یادآور شد: در سال ۷۶همه اصول‌گرایان از آقای ناطق حمایت کردند، البته بنده هم وظیفه خود دانستم تا از ایشان حمایت کنم ولی نتیجه این شد که اصول‌گرایان به پیروزی نرسیدند زیرا مردم خاطره خوشی از سازندگی نداشتند و چون آقای ناطق گفت من می‌خواهم راه آقای هاشمی را ادامه دهم، مردم به کسی که حرف دیگری می‌زد روی آوردند.

محصولی درخصوص میزان حمایت جبهه پایداری از احمدی‌نژاد گفت: از رئیس‌جمهور به میزانی که از ولایت تبعیت کند، حمایت می‌کنیم و خارج از محدوده ولایت هیچ عهد اخوتی با کسی نبسته، نمی‌بندیم و نخواهیم بست.

عضو جبهه پایداری در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که “اعضای جبهه پایداری را ساکتین در برابر فتنه و جریان انحرافی توصیف کرده بود”، گفت: این موضوع را اولین بار آنهایی مطرح کردند که خود در فتنه سکوت کردند و حتی برای فتنه شهیدسازی نیز کردند؛ همین افراد برای اولین‌بار بیان کردند که جبهه پایداری با جریان انحرافی است.

محصولی با تأکید بر اینکه اعضای حاضر در جبهه پایداری بیشترین مقابله را با انحراف داشتند، گفت: شما می‌توانید به کارنامه افراد بنگرید آنگاه در خواهید یافت که اعضای جبهه پایداری بیشتر با جریان انحرافی مقابله کردند یا کسانی که امروز جبهه پایداری را همراه جریان انحرافی توصیف می‌کنند.

وی موضع جبهه پایداری در قبال جریان انحرافی را روشن و صریح دانست و گفت‌: انحراف‌ آن‌قدر برای جبهه پایداری روشن است که اعضای این جبهه موضع‌گیری‌های شفافی در این خصوص گرفته‌اند؛ البته ما به دنبال آن نیستیم که هر اقدام دولت را منفی بدانیم بلکه اعتقاد ما بر این است که اگر اقدامی مثبت صورت می‌گیرد بگوئیم اقدام مثبت صورت گرفته و اگر اقدام منفی صورت گرفت آن اقدام منفی را منفی بدانیم.

این عضو جبهه پایداری “شاخص امروز برای ارزیابی اصول‌گران را مرزبندی با فتنه، جریان انحرافی و تبعیت از ولایت دانست” و گفت: گفتن این سخن که جبهه پایداری در مقابل انحراف سکوت کرد به یک جوک شبیه است؛ آیت‌الله مصباح که از این جبهه حمایت می‌کنند و از موضع‌گیران جدی علیه جریان انحرافی بوده‌اند مگر می‌شود با ساکتین جریان انحراف ارتباط داشته باشند.

وی از تبیین شعارها و گفتمان این جبهه به صورت مکتوب و انتشار آن در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

محصولی در پاسخ به سؤالی درخصوص پایبند نبودن برخی از اعضای جبهه پایداری به ولایت و گوش فرا ندادن برخی از آنها به سخنان مقام معظم رهبری در برخی موارد، ضمن تکذیب و رد این موضوع گفت: در خصوص تبعیت از ولایت بایستی به این نکته توجه کرد که همه اصول‌گرایان از ۲۰ نمره ۲۰ و یا از ۱۰۰ ، نمره ۱۰۰ را نمی‌گیرند اما در خصوص بحث تبعیت از ولایت بایستی به گردنه‌ها و فتنه‌ها توجه کرد یعنی باید حتماً یک اصول‌گرا مخصوصاً خواص، حداقل در گردنه‌ها و فتنه‌ها از ولایت تبعیت داشته باشند چرا که در غیر اینصورت مردود می‌شوند.

محصولی در پاسخ به سؤالی در رابطه با آقای کوچک‌زاده که گفته شد مخالف با طرح نظارت بر نمایندگان مجلس بود، و همچنین استعفای حسینیان در اعتراض به انتصاب قاضی عسگر به نمایندگی ولی فقیه در سازمان حج و زیارت افزود: نبایستی فضاسازی کرد زیرا مخالفت آقای کوچک‌زاده با اصل طرح نبود بلکه ایشان می‌گفت بایستی نظارت به صورت قوی‌تر صورت گیرد؛ آقای حسینیان نیز در موضوع انتخاب آقای قاضی عسگر اعلام کرد که این موارد که امروز دراین خصوص بیان می‌شود، درست نیست.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *