رئیسی: برخورد قوه قضاییه در مواجهه با پرونده فساد اخیر “عبرت‌آموز” خواهد بود

خورنا: حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رییسی که در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران سخن می‌گفت با تسلیت ایام شهادت حضرت‌امام جواد(ع) اظهار داشت: آن‌چه مربوط به ذات، صفات و افعال پروردگار متعال باشد جزو اصول دین است، بنابراین امامت نیز جزو اصول دین خواهد بود.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به کمی سن و سال حضرت امام جواد (ع) در زمان به امامت رسیدن ایشان، یادآور شد: حضرت امام رضا(ع) در جواب به کسی که در مورد کمی سن و سالی امام جواد(ع) برای زعامت شیعیان پس از آن حضرت سوال پرسیده بود گفتند که مگر حضرت عیسی‌(ع) پیامبر الهی در سه سالگی نبوت خود را اعلام نکردند؟

معاون اول قوه قضاییه به برگزاری مناظرات علمی با حضور امام جواد(ع) اشاره کرد و گفت: این مناظرات از دو جهت مطرح بود؛ یکی آن‌که باید استدلالی حتی برای برخی از شیعیان در زمینه امامت ایشان ایجاد می‌شد و آن‌ها به این استدلال دست پیدا می‌کردند و هم این‌که دشمنان می‌خواستند با ایجاد چنین جلساتی آن حضرت را از لحاظ علمی محکوم کنند که از جمله این موارد می‌توان به مناظره یحیی‌بن‌اکسم یکی از دانشمندان مطرح آن روز با حضرت جواد(ع) در زمینه شکار یک محرم در ایام حج اشاره کرد.

وی تشکیل سازمان وکلا در جهان اسلام و در سراسر قلمرو آن را از جمله ابتکارات حضرت امام جواد(ع) برشمرد و افزود: با ایجاد این سازمان وکلا و نمایندگان حضرات معصومین(ع) از زمان امام جواد(ع) و پس از ایشان به عنوان رابطی میان مسلمانان و آن حضرات عمل می‌کردند.

حجت الاسلام رئیسی اظهار کرد: تربیت نفوس مستعد و انسان‌های عالم، فاضل و ربانی از جمله دیگر فعالیت‌هایی بود که حضرت امام جواد(ع) در زمان خود به انجام رساندند و آن طور که مرحوم شیخ طوسی(ره) اشاره می‌کند تعداد این افراد به ۱۳۰ نفر می‌رسیده است که همگی از بزرگان حدیثی عصر خود بوده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و علی‌بن مهزیار اهوازی اشاره کرد.

وی با بیان این‌که از امام جواد(ع) با وجود خفقان موجود در زمان ایشان ۲۵۰ روایت و حدیث باقی مانده است، گفت: ایشان در یکی از این روایات به شیعیان توصیه می‌کنند که با کسانی که ولایت را قبول ندارند به وسیله “سوره قدر” بحث و گفت‌وگو کنند.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: از جمله دیگر مواردی که در سیره امام جواد(ع) وجود دارد، مقابله با انحرافات فکری است که از آن جمله می‌توان به مقابله ایشان با غلات (کسانی که در زمینه شان و مقام معصوم(ع) غلو می‌کردند)، زیدیه (کسانی که امامت را در شخصیت زید می‌دانستند) و واقفیه اشاره کرد.

رئیسی در ادامه توضیح داد: واقفیه کسانی بودند که می‌گفتند امامت در حضرت موسی بن جعفر‌(ع) متوقف شده است و باید در مورد آن‌ها به این نکته اشاره کرد که موسسان این تفکر کسانی جزو رابطان امام موسی بن جعفر(ع) بودند و پس از آن‌که آن حضرت به زندان افتادند و اموال بسیاری در نزد این رابطان از سوی شیعیان جمع‌آوری شد، آن‌ها پس از آنکه آن امام همام به شهادت رسیدند به دلیل وجود اموال بسیار در نزدشان وسوسه شدند و مبالغی که باید به امام بعدی یعنی امام رضا(ع) می‌پرداختند را در نزد خود نگه داشتند و امام بعدی پس از حضرت موسی بن جعفر(ع) را به رسمیت نشناختند و حاضر نشدند که آن مبالغ را به امام رضا(ع) بدهند.

وی افزود: همانطور که در جریان واقفیه می‌بینیم این موضوع براساس یک فساد بزرگ اقتصادی شکل گرفت و یک فساد سیاسی بزرگ در تاریخ اسلام همان‌طور که مشاهده می‌کنید ریشه در یک فساد اقتصادی بزرگ دارد؛ بنابراین اگر امروز مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) در پیام هشت ماده‌ای و دیگر فرمایشات‌شان بر هوشیاری همگان نسبت به فساد اقتصادی خرد و کلان تاکید می‌کنند به‌خاطر همین مسائل است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: امروز هم در جامعه ما متاسفانه مفسدان با سوءاستفاده از منافذی که در نظام پولی جامعه ما وجود دارد، به دنبال فسادهایی هستند و در این رابطه باید گفت که ما راه‌حل آن را اجرای پیام جامع و کامل مقام معظم رهبری می‌دانیم.

رئیسی ادامه داد: بر این اساس به نظر ما باید با توجه به تمام سازوکارهای قانونی و اصلاح روش‌ها آن منافذ بسته شود تا زمینه فساد از بین برود. اما اگر به هر‌دلیلی فسادی صورت گرفت برخورد ما با آن‌ها، برخوردی عبرت‌آموز خواهد بود.

وی با بیان این‌که اراده‌ای جدی در برخورد با مفسدان از سوی ما وجود دارد، گفت: در مواجهه با پرونده فساد اخیر و دیگر مفاسد نیز ما برخوردی عبرت‌آموز خواهیم داشت.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه سخنان خود پیرامون سیره امام جواد(ع) گفت: از جمله دیگر مواردی که می‌توان در این زمینه به آن اشاره کرد، موضع منفی ایشان در برابر ظلم بوده است و باید دانست که هیچ‌کدام از ائمه ما در برابر ظلم کوتاه نیامده‌اند و همواره به دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی پرداخته‌اند و این به دلیل آن است که سیره ائمه معصومین ما همواره خواندن مردم به سوی خدا بوده است در صورتی که ظالمان مردم را به سوی خود می‌خواندند.

رئیسی اظهار داشت: ما باید براساس آن‌چه که از سوی قرآن به ما دستور داده شده است در زندگی‌مان تقوای خدا را پیشه کرده و به دنبال ائمه حرکت کنیم و امام را شناخته و نسبت به وی معرفت داشته باشیم که این معرفت نیز باید نسبت به ساحت ولایت وی باشد.

وی با بیان این‌که بنی‌عباس و بنی‌امیه در رویارویی با ائمه ما سه هدف را دنبال می‌کردند، گفت: آن‌ها می‌خواستند تا امامان ما را از جایگاه خود کنار بزنند، به دنبال ترور شخصیت آن‌ها بودند و در نهایت به دلیل آن‌که در دو هدف پیشین خود نمی‌توانستند به‌طور کامل نظر خود را به جامعه القا کنند و به موفقیت دست پیدا کنند شخص آن‌ها را ترور می‌کردند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در زیارت امام رضا(ع) ما می‌بینیم که کسانی که چه با دست خود و با چه با زبان خود اقدام به قتل ائمه معصومین (ع) کرده‌اند مورد اشاره قرار می‌گیرند و با توجه به این نکته باید دانست که کسانی در زمان آن حضرات حضور داشته‌اند که با زبان خود اقدام به ترور شخصیت و شخص آن‌ها می‌کردند.

رئیسی اظهار کرد: امروز در جامعه ما وجود مقام ولایت دشمنان را عصبانی می‌کند و همان‌طور که مشاهده می‌کنید در حال حاضر آمریکا دارای شرایط عجیبی است که تاکنون این شرایط را نداشته است؛ زیرا به طور مثال از عراق باید پس از ۱۰ سال با خفت خارج شود.

وی گفت: در تونس، ‌لیبی و … نیز این مسلمان‌ها هستند که به موفقیت دست یافته‌اند و مسلمان بودن خود را فریاد می‌زنند و می‌گویند که ما هویت اسلامی خود را شناخته‌ایم و براساس همین هویت می‌خواهیم عمل کنیم.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: در حال حاضر کانون همه بیداری‌ها در منطقه، ایران اسلامی است که ۳۰ سال است آمریکا هر کاری که از دستش بر می‌آمده علیه آن کرده است.

وی افزود: در حال حاضر ۹۹ درصد مردم آمریکا در برابر یک درصد حکومت سرمایه‌دار قرار گرفته است و این ۹۹ درصد حکومت آن یک درصد را دیگر نمی‌خواهد و این در حالی است که ایران اسلامی در حال حاضر بیشترین عزت را در میان کشورهای اسلامی داراست.

وی با بیان این‌که توطئه اخیر آمریکا علیه کشورمان نیز در خود این کشور و برخی دیگر از کشورها زیر سوال رفت، خاطرنشان کرد: راه نجات همگان پیروی از ائمه و راهی است که تا کنون ملت ما در پیروی از امام و مقام معظم رهبری پیموده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *