رییس ستاد انتخابات کشور: ایجاد کمیته صیانت از آرا، ادعایی غیر‌قانونی است

خورنا:‌ رییس ستاد انتخابات کشور گفت: ایجاد کمیته صیانت از آرا با توجه به وجود شورای نگهبان، ادعا و رفتاری خلاف قانون است.

‘سیدصولت مرتضوی’ افزود: ایران اسلامی بهترین و قوی‌ترین دستگاه و کمیته نظارتی جهان را دارد و در هیچ جای جهان دستگاه و کمیته نظارتی برتر از سیستم نظارتی ایران وجود ندارد.

وی گفت: نظارت بر روند انتخابات در ایران اسلامی بسیار زیبا طراحی شده و ناظران انتخابات هیچ‌گونه وابستگی تشکیلاتی به قوای حاکم ندارند.

مرتضوی، با ذکر اینکه ناظران بر روند انتخابات زیر نظر ولی فقیه و شورای نگهبان فعالیت می‌کنند افزود: وجود شورای نگهبان در ایران، قابل ارایه به جهان است.

وی اضافه کرد: نظارت بر روند انتخابات توسط شورای نگهبان، فقها، حقوقدانان برجسته و معتمدان مردم انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با افزایش شمار نمایندگان مجلس نهم اظهار داشت: با استناد به اصل ۶۴ قانون اساسی می‌توان ۲۰ نفر به تعداد نمایندگان جدید افزود.

وی اضافه کرد: افزایش شمار وکلای مردم در خانه ملت در وزارت کشور بررسی و کارکارشناسی گسترده و عمیق بر روی آن انجام شده و در هیات دولت تصویب و با قید یک فوریت تقدیم مجلس شد.

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: نمایندگان مجلس یک فوریت آن را تصویب نکردند ولی هم اکنون در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

وی در ارتباط با میزان شعب اخذ رای نیز بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود ۴۵هزار شعبه اخذ رای با احتساب صندوق‌های انتخابات خبرگان در کشور داشته باشیم.

رییس ستاد انتخابات کشور با ذکر اینکه این رقم قطعی نیست افزود: با تشکیل هیات های اجرایی آنها موظفند مکان و تعداد شعب اخذ را شناسایی، انتخاب و معرفی کنند.

مرتضوی گفت: بسترلازم برای برگزاری یک انتخبات پر شور، با مشارکت بالا و در اوج دقت، صحت، سلامت و با سرعت مناسب فراهم شده است.

رییس ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: ملت رشید و آگاه همواره ثابت کردند در عرصه‌های مختلف به خصوص در صحنه انتخابات مشاکت حداکثری دارند.

وی پیش‌ینی کرد میزان مشارکت نهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی بیشتر از ادوار گذشته باشند.