توقف پرداخت تسهیلات بانکی/ پرونده ال‌سی‌های ارزی به بایگانی رفت

خورنا:‌ فساد مالی اخیر در نظام بانکی، کم کم تبعات خود را با توقف پرداخت تسهیلات بانکی و اعتبارات اسنادی ریالی و ارزی نشان می‌دهد.

به عقیده تحلیل‌گران اقتصادی، اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی نظام بانکی ضربه بزرگی به پیکره اقتصادی و بانکی کشور وارد کرد، که پیامدهای این ضربه بزرگ با مرور زمان خود را نشان می‌دهد.

توقف ارائه تسهیلات بانکی و اعتبارات اسنادی ریالی و ارزی از جمله پیامدهای سوء‌استفاده اخیر بانکی است، این در حالی است که صنعتگران و تولیدکنندگان با این روند به مشکلات بزرگی برخورد کرده اند و خواستار رسیدگی بانک مرکزی و مقامات اقتصادی و بانکی به این روند هستند.

توقف ارائه اعتبارات اسنادی ارزی و ریالی در حالی صورت می‌گیرد که می‌تواند در این شرایط صنعت و تولید را دچار رکود کند، در حالیکه به نظر می‌رسد این روند “نوش‌دارو پس از مرگ سهراب است” و در این وضعیت بهتر است که بانک مرکزی سیستم نظارتی بانک‌ها را قوی‌تر کند نه اینکه پرداخت تسهیلات را قفل کند.

البته این شرایط در حالی مشهود است که رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با مهر با تاکید بر اینکه اختلاس باعث نشده که خزانه را سه‌قفله کنیم، گفته است: سیاست سه‌قفله کردن سیستم بانکی و جلوگیری از ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان و صادرکنندگان در دستور کار نیست و نظام بانکی بر اساس منابع خود، تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزوده است: در این راستا بانک مرکزی به همکاران خود در سیستم بانکی توصیه کرده تا اجازه ندهند که یک عامل باعث شود که تولیدکنندگان و صادرکنندگانی که به صورت واقعی مشغول به کار اقتصادی هستند مورد بی‌مهری قرار گیرند.

اما به هرحال اعتبار اسنادی به عنوان تعهدی که بانک به خریدار و فروشنده می‌دهد، برای صنعت‌گران واقعی از اهمیت برخوردار است، در این بین ال سی‌های ارزی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. در این حالت تعهد می‌شود که میزان پرداختی خریدار به فروشنده به موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید.

هرگاه که خریدار قادر به پرداخت مبلغ خرید نباشد، بانک موظف است باقیمانده یا تمام مبلغ خرید را بپردازد. اعتبارات اسنادی اغلب در معاملات بین‌المللی به منظور اطمینان از دریافت مبالغ پرداختی مورد استفاده قرار می‌گیرد

به دلیل ماهیت معاملات بین‌المللی که شامل عواملی همچون مسافت و تفاوت قوانین کشورها و …، اعتبارات اسنادی یک جنبه بسیار مهم در تجارت بین‌المللی شده است. بانک همچنین به نیابت از خریدار که نگهدارنده اعتبارات اسنادی است تا زمان در یافت تائیدیه که کالاهای خریداری شده حمل شده‌اند وجه را پرداخت نخواهد کرد.

اعتبارات اسنادی ارزی طی چند سال اخیر با تحریم‌هایی که بر علیه نظام بانکی کشور صورت گرفته است، با مشکلات فراوانی مواجه شده‌اند. بانک‌ها در بخش اعتبارات اسنادی ارزی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده و سعی می‌کنند که تحریم‌ها را از طرق مختلف دور بزنند.

براین اساس اعتبارات اسنادی ارزی که تنها توسط یک یا دو بانک صادر می‌شود، در شرایطی که اختلاس اخیر بانکی تاثیراتی را در بر اقتصاد و نظام بانکی و مالی کشور ایجاد کرده است، با بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های همین بانک‌ها به شعبات خود با توقف روبرو شده‌اند.

در این زمینه یکی از صنعت‌گران که متقاضی دریافت ال سی از بانک صادرکننده اعتبارات اسنادی ارزی است به خبرنگار مهر گفت: عدم ارائه چنین خدمتی به صنتع‌گران اقتصاد کشور را با مشکل مواجه می‌کند، در حالی جلوی ال سی‌های ارزی گرفته‌شده است که قلب اقتصاد از همین طرق می‌تپد.

وی ماهیت بانک‌ها را به ال سی‌ها دانست و تصریح کرد: مسدود شدن ارائه خدمات ال سی از سوی بانک‌ها به صنت‌گران فاجعه است، اگر سوء استفاده‌هایی در ال سی‌های ریالی از سوی گروه اخیر اختلاس‌کننده مالی رخ داده است، باید جلوی امکان تخلف بسته شود، نه اینکه جلوی ال سی بسته شود.

این صنعتگر با تاکید بر اینکه در ال سی‌های ریالی به هیچ عنوان امکان تخلف وجود ندارد، زیرا دارای بارنامه گمرکی و غیره است، افزود: بازکردن ال سی ارزی با توجه به تحریم تنها از طریق یک بانک صورت می‌گرفت که آن هم با توجه به شرایط اخیر سوء‌استفاده مالی مسدود شده است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که بانک مرکزی چنین رویه‌ای را در پیش نگرفته و دستوری مبنی بر توقف ارائه تسهیلات یا ال سی‌های ریالی و ارزی صادر نکرده است. در عین حال بانک‌ها تا وثایق بالایی را نگیرند تسهیلات نمی‌دهند، به هر حال این شرایط به نفع هیچ‌کس نیست.

وی خاطرنشان کرد: به هر‌حال مسئولان باد پاسخ دهند که بستن تسهیلات بانکی از قبیل ال سی‌های ارزی و ریالی تا چه حد می‌تواند به اقتصاد کشور ضربه وارد کند؟

در این زمینه سید کمال سید علی معاون ارزی بانک مرکزی گفت: به دلیل تحریم‌ها پذیرش ال سی‌های ما توسط بسیاری از بانک‌های خارجی مورد قبول واقع نمی‌شود.