جنجال رسانه‌ای برای توزیع محصولات جنسی در سوپرمارکت‌ها

خورنا: عباس صداقت رییس اداره ایدز وزارت بهداشت درخصوص توزیع وسایل پیشگیری از بارداری در سوپرمارکت‌ها و کیوسک‌های روزنامه فروشی گفت: ما هیچ دستوری درخصوص توزیع این وسایل در مراکزی همچون سوپر‌مارکت‌ها یا کیوسک‌های روزنامه‌فروشی نداده‌ایم و این خبر به شکل بدی اطلاع‌رسانی شده است.

وی با تاکید بر اینکه این وسایل قبل تر در داروخانه‌ها مجوز فروش داشت افزود: در حال حاضر مخالفتی نیست که این وسایل مثل سایر لوازم بهداشتی مانند وسایل اصلاح، خمیردندان، شامپو در سوپر مارکت‌ها و کیوسک‌های روزنامه‌فروشی به فروش برسد.

صداقت با تاکید بر اینکه در حال حاضر برخی از سوپر‌مارکت‌ها نسبت به فروش وسایل پیشگیری اقدام می‌کنند تاکید کرد: ما در این قضیه دو جنبه را مد نظر داریم اول اینکه دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری آسان شده است و دوم اینکه آموزش ها افزایش یابد. تاکید ما بر این است که روابط جنسی در چارچوب خانواده و براساس تعهد صورت بگیرد اما اگر کسی روابطی فراتر از این داشت شرایط را باید بگونه‌ای فراهم کرد که حداقل این روابط ایمن باشد و خطری برای سایرین نداشته باشد.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه این مسئله با اطلاع‌رسانی بد و جنجال‌سازی به حاشیه کشیده شد تصریح کرد: قصد ما توزیع گسترده در سطح وسیع نیست و همان دو بحثی که گفته شد در کنار هم هدف اصلی ماست؛ بنابراین جاهایی که امکان فروش این وسایل را در کنار لوازم بهداشتی مانند اسپره، ادکلن، شامپو و … دارد می‌توانند نسبت به فروش آن اقدام کنند.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ورود وسایل پیشگیری در سوپر‌مارکت‌ها و کیوسک‌های روزنامه‌فروشی باعث یک سوء‌تفاهم با شهرداری شده است تاکید کرد: این وسایل برای بخش خصوصی است و اگر سودی هم داشته باشد، سود به فروشنده می‌رسد. قبلاً ممانعت می‌شد از فروش این وسایل اما الان این ممانعت برداشته شده است در حالی که شهرداری معتقد است باید تعیین مشاغل در این خصوص صورت بگیرد.

صداقت با تاکید بر اینکه ما هیچ برنامه، دستور، ابلاغ و بخشنامه‌ای درخصوص توزیع گسترده این وسایل نداشته ایم افزود: در حال حاضر بسیاری از سوپرمارکت‌های ما در کنار فروش لوازم خوراکی به فروش وسایل بهداشتی مبادرت می‌کنند در حالی که برای هیچ‌کدام از آنها مجوز نمی‌گیرند؛ به عنوان مثال مجوز فروش شامپو، چیپس.

وی تصریح کرد: اگر شرایط لازم برای فروش لوازم بهداشتی در جایی مثل سوپرمارکت و یا کیوسک روزنامه‌فروشی فراهم باشد نباید نسبت به این مسئله حساسیت نشان داد چرا که در همه جای دنیا این وسایل پیشگیری وسیله بهداشتی محسوب می‌شود و هیچ حساسیتی نسبت به فروش آنها ایجاد نشده است.

صداقت تصریح کرد: در‌خصوص آموزش‌های لازم ما یک گروه‌های خاص مانند زنان آسیب‌پذیر را داریم که با توجه با مراجعاتی که دارند آموزش‌های لازم به آنها داده می‌شود. همچنین جمعیت‌های ویژه‌ای مانند دانش‌آموزان مدنظر ماست. ما از آموزش و پرورش انتظار نداریم برای دانش‌آموزان کلاس‌های آموزش جنسی برگزار کنند اما انتظار می‌رود راجع به مهارت‌های زندگی، روش‌های الگوی‌سازی، مدیریت بحران‌های دوران نوجوانی و جوانی صحبت شود.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها در این بین نقشی موثر و فعال را بازی می‌کنند تصریح کرد: در چند سال اخیر رسانه‌ها و بخصوص صدا و سیما گام‌های خوب و مستمری در زمینه آموزش‌های جنسی برداشته است که از جمله ساخت انیمیشن‌هایی با محتوای آموزشی از جمله برنامه‌های خوب صدا و سیما است؛ اما بحث تغییر رفتار نیاز به زمان دارد.

صداقت در پایان گفت: پیشگیری از بارداری و مقابله با بیماری‌های مقاربتی هدف اصلی ما از این مسئله است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *