سخنان قرائتی درباره زنان جوان بیوه

خورنا: حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در جلسات درس‌هایی از قرآن که این هفته در تلویزیون درباره “سیره و سخنان امام جواد(ع)” سخن گفته است.

قرائتی در ابتدای این ضمن اشاره به شهادت امام جواد(ع) گفت: امام جواد بچه بود یک کسی اسباب بازی برایش آورد، فرمود: «مَا لِهَذَا خَلَقَنِی اللَّه‏» (بحارالانوار/ج۵۰/ص۵۸) درست است سن من کم است اما خدا من را برای بازی خلق نکرده است. «مَا أَنَا وَ اللَّعِب‏» مرا چه کار به بازی؟!

این واعظ مشهور همچنین در ادامه سخنانش درباره “علم امامان(ع) از سرچشمه علم الهی”، “امام جواد(ع) در نفی بخل”، “دوری مسئولان فرهنگی از موضع‌گیری‌های جناحی”، “دقت در پرداخت سهم امام زمان(ع)”، “کرامت امام جواد(ع) در برابر معتصم”، “گوش فرا دادن به سخن حق”، ” راه رسیدن به حقیقت ایمان” و “توصیه‌ی امامان معصوم به زیارت حضرت معصومه(ع)” سخن گفته است. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از سخنان این استاد حوزه علیمه و دانشگاه است:

بخیل! 

ما آدم داریم شعر می‌گوید و شعرهایش را به کسی نمی‌دهد. خانه‌شان قالی دارد، به عروس نمی‌گوید: شما عروسی دارید قالی مرا ببرید. می‌گوید: نه چشمش کور، برود اجاره کند. خانم حقوق دارد، ولو مالک است حق دارد به شوهرش ندهد. این حق خانم است که حقوق خودش برای خودش باشد. اما حالا اگر شوهرش نیاز دارد به او بدهد. نه! وظیفه‌ من نیست. خودش برود کار کند.

چقدر سرمایه‌ها در بانک خوابیده و چقدر جوان‌ها اگر یک مبلغی داشته باشند به کار وادار می‌شوند. و این آقایی که پولش در بانک‌ها خوابیده بخل می‌کند. یعنی اگر این بخل از جامعه برداشته شود همه‌ جوان‌های بیکار ما سرمایه‌دار می‌شوند. یک وامی می‌گیرند و شروع به کار می‌کنند. البته خوب بعضی‌ها هم ممکن است بخورند چفت و بستش را باید طوری کرد که چهار میخ کرد. ضامن گرفت نمی‌دانم محکم‌کاری‌تان را بکنید. اما همین صفت بخل از تجار برداشته شود، هر تاجری نمی‌تواند به ۵ جوان یک کمکی کند یگ کاری شروع کند. هر تاجری ۵ جوان بیکار، بیکاری حل می‌شود. چند تا رئیس‌جمهور آمدند نتوانستند حل کنند ولی تجار می‌توانند حل کنند. یگ چیزی هم می‌خواهم بگویم از زن‌ها می‌ترسم! نمی‌گویم.

دادستان تهران حدود بیست سال پیش به من گفت: در تهران ۵۰۰ زن جوان بیوه هست. ۵۰۰ هزار زن جوان بیوه برای بیست سال پیش است. الآن شاید یک میلیون باشد. از زن‌ها بپرسیم نظر شما چیست؟ می‌گویند: نه! ما می‌گوییم: مرد نباید هوس‌باز باشد، مرد نباید روی عیاشی زن دوم بگیرد. مردی که پول ندارد، خانه ندارد، نمی‌تواند دو تا زن را اداره کند حرام است. اما اگر یک مردی توان جسمی دارد، توان مالی دارد، دو تا ماشین، دو تا خانه، دو تا موبایل، دو تا دو تا دو تا، ولی زن می‌گوید: نخیر! خدا یکی زن هم یکی. یعنی چه؟ یعنی آن یک میلیون زن جوان به درک! گناه می‌کنند به درک! می‌سوزند به درک! بخل زن‌ها است. بخل زن‌ها باعث می‌شود که یک میلیون زن جوان بیوه هست، بخل تاجرها به این است که میلیون‌ها جوان بیکار هستند، پول ندارند آنها پولشان در بانک هست. بخل خیلی مهم است.

بخل علمی، چیزی بلد است به کسی یاد نمی‌دهد. من تعجب می‌کنم یک وقت یک کسی گفت: تو از من سرقت علمی کردی. گفتم چه؟ گفت: حرف‌های مرا در کتاب خودت آورده‌ای. این سرقت است؟

بخل، حالا تلویزیون خوب شده است. یکوقتی شبکه یک فیلم‌هایش را به شبکه دو نمی‌داد. شیراز به اصفهان نمی‌داد. یک وقت مثلاً یک سی‌دی درست می‌کردند، می‌گفت: بر پدر و مادر کسی لعنت که این را تکثیر کند. قفل می‌کردند. کد رویش می‌گذاشتند، رمز رویش می‌گذاشتند کسی رمزش را باز نکند. خیلی بخل مهم است. خیلی بخل مهم است.

امام جواد(ع) از سر شب تا صبح دائم می‌گفت: بخل، بخل، بخل، خدایا بخل، بخل، بخل! داریم می‌رویم مسافر را هم می‌شناسیم خوب سوارش کن. حالا یکوقت مسافر ناشناس است، می‌گوییم والله یک وقت می‌بینی قاچاقچی است در ماشین می‌آید، او را نمی‌شناسیم. از نظر امنیتی، اما یکوقت هم می‌بینی اینها پرسنل خودت هستند. داری می‌روی، خوب این چای ریز است، من فوق‌لیسانس هستم. من فوق لیسانس راننده چای‌ریز شوم؟ داری می‌روی خوب این را هم سوار کن. بخل می‌کنیم! اینقدر آدم آه می‌کشند عمره بروند پول ندارند. بگو: آقا آرزوی عمره داری، بیا من یک میلیون به تو می‌دهم برو ثبت نام کن، ماهی بیست تومان بده تا تمام شود. بگذار یک زوار هم… بخل نکن. همه‌ی مردم می‌توانند مدینه بروند.

همه بی‌همسرها می‌توانند، عرض کردم این زن دوم خیلی شرط دارد. دو تا خانه، دو تا خرجی، توان جسمی، روحی، اخلاقی، زن دوم عامل فتنه نشود، در عدالت… در کشور هستند، البته من هم تا جوان بودم این حرف‌ها را نمی‌زدم، دیگر حالا چون پیر شدم می‌گویم. چون من… برای بعضی‌ها هم زن دوم حرام است. خود بنده اگر زن دوم داشته باشم، دیگر زن‌ها تلویزیون را خاموش می‌کنند. می‌گویند: این شیخ! زن دوم دارد، خاموش کن، خاموش کن. برای من حرام است به خاطر اینکه میلیون‌ها خانم که گوش به حرف من می‌دهند تلویزیون را خاموش می‌کنند و ضربه به قال‌الصادق می‌خورد. حدیث امام صادق را گوش نمی‌دهند.

بر تو حرام است

خدا آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی را رحمت کند. می‌گفت: بر تو حرام است وارد مسائل سیاسی شوی. گفتم: چرا؟ چون من مقلّد ایشان بودم. گفت: برای اینکه تو در تلویزیون هستی و همه‌ی خطوط سیاسی باید بنشینند و حرف تو را گوش بدهند. اگر یکبار یک موضع‌گیری کردی، عده‌ای گفتند: آفرین و عده‌ای ناراحت شدند، آنهایی که ناراحت شدند تلویزیون را خاموش می‌کنند. آن جمعیت میلیونی که تلویزیون را خاموش می‌کند، گناهشان گردن تو است. تو چون می‌خواهی کار فرهنگی کنی، اصلاً نباید وارد جریان‌های سیاسی شوی. بعد دیدم این سند هم دارد. سندش در نهج‌البلاغه است. در تاریخ است.

در تاریخ می‌خوانیم پیغمبر وقتی وارد مدینه شد، آن زمان خط بازی سیاسی نبود. ولی قبیله‌بازی بود. او می‌گفت قبیله‌ی ما و او می‌گفت قبیله‌ی ما. دویدند سر افسار شتر پیغمبر را کشیدند که بیا خانه‌ی ما. می‌خواستند افتخار کنند که پیغمبر روز وارد شدن به مدینه مهمان قبیله‌ی ما شد. آن قبیله آمد افسار شتر، این قبیله آمد افسار شتر، افسار شتر، افسار شتر، افسار شتر، پیغمبر دید عجب روز اول ورودش دارد کشمکش می‌شود. گفت: ببینید کنار بروید. کنار بروید!

هیچ چیز نگویید. هرجا… باقی‌اش را هم شما بگویید… هرجا شتر خوابید. این هرجا شتر خوابید یعنی چه؟ یعنی من بی‌طرف هستم. یعنی کسی که می‌خواهد یک کار فرهنگی کند نباید از اول قشری از مردم را علیه خودش تحریک کند. این هرجا شتر خوابید یک سند، یک سند دیگر هم به شما بگویم. نامه‌ی ۲۵ نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین به مسئول زکات می‌گوید: یک شهری که می‌روی، یک روستایی که می‌روی، زکات بگیری، خانه‌ی کسی وارد نشو. چون مهمان آقای «الف» شدی، صبح به آقای «ب» که می‌گویی: زکات شما چقدر است؟ می‌گوید: هوم… دیشب خانه‌ی فلانی خوابیدی، این کوکش کرده که من پولدارم. آمده زکات بگیرد. «انزل علی ماءهم» یعنی نازل شو کنار چشمه آب. برو کنار چشمه آب، به قول امروزی‌ها هتلی، مسافرخانه‌ای، خیمه‌ای، یک جایی بخواب که فردا به هرکس گفتی زکات بده، نگویند: چه کسی این را کوک کرده است؟ و به همین خاطر این نصیحت آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی هم خیلی در من اثر کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *