سالی ۵ میلیون تحصیل کرده ایرانی، مشتری رمالان می‌شوند

خورنا-امید سلیمی بنی: واقعیت این است که قشر تحصیل‌کرده، بیشتر از اشخاص کم‌سواد، تمایل به خرافه دارند. آن هم خرافاتی مانند رمالی، جادوگری، سرکتاب باز کردن، فال‌بینی و کف‌بینی و پیشگویی. این چنین که مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند کف‌بینی و رمالی در جامعه تحصیل‌کردگان کشور نفوذ کرده است.

یک کارشناس در وزارت بهداشت و درمان می‌گوید سه چهارم مراجعان به دعانویس‌ها افراد تحصیل‌کرده هستند. رئوفه قیومی کارشناس سلامت روان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با فارس تاکید می‌کند تمایل به آسایش و زحمت‌ نکشیدن باعث ترغیب افراد برای مراجعه به این قشر می‌شود. همچنین برخی رفتارهای غلط، ریشه در تربیت ناصحیح دوران کودکی دارد، مثلاً یک خانم خانه‌دار که خانه‌ نامرتبی دارد و نحوه برقراری ارتباط با همسرش صحیح نیست، مسلماً در زندگی زناشویی دچار مشکل می‌شود اما به جای اصلاح رویه‌ خود برای حل مشکل به دعانویس مراجعه می‌کند.

به گفته کارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت دلایل دیگر مراجعه تحصیل‌کردگان شکست‌خورده به رمال‌ها و کف‌بین‌ها، تنبلی، تنهایی، ناراحتی‌های اعصاب و روان، عدم توانایی در برقراری رابطه با دیگران، عدم اعتماد به نفس، سستی در اعتقادات مذهبی و عدم مهارت در حل مسائل و مشکلات است.

این آمار سرگیجه‌آور در حالی منتشر می‌شود که مسئولان وزارت بهداشت در نشست خبری هفته سلامت امسال، اعلام کردند ۱۰ درصد از مردم، طی یک سال گذشته، به رمال‌ها و جادوگران مراجعه کرده‌اند.

در این نشست، دکتر آفرین رحیمی موقر، مسئول طرح همایش ملی سطح روان کشور گفت: “در این طرح ملی، با بررسی جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال مشاهده شد ۱۰ درصد جمعیت کشور در طول یک سال گذشته برای دریافت خدمات اعصاب و روان به افراد غیربهداشتی مراجعه کرده‌اند که شامل دعانویس، رمال، حجامت و عطاری بوده است.”

این مسئول تاکید می کند در این مطالعه ملی سه هزار روان‌شناس در سطح استان‌ها و شهرستان‌های کشور مشارکت داشته‌اند و ۸ هزار نفر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

این آمار به وضوح نشان می‌دهد ۷ و نیم میلیون نفر ایرانی در سال گذشته به جادوگران کوپنی مراجعه کرده‌اند که سه چهارم آنها یعنی بیش از ۵ میلیون نفرشان، تحصیل‌کرده هستند.

رواج خرافه در سال‌های اخیر

مراجعه به رمالها و جادوگران، طی سال‌های اخیر در کشور روندی افزایشی داشته و در اشکال گوناگونی مثل رمل، اسطرلاب، فال قهوه، فال چای، فال نخود، پیشگویی، کف‌بینی، طلسم و طلسم‌شکنی، جادو و ادعاهای گوناگون درباره ارتباط با عالم متافیزیک ظاهر شده است.

افراد معتقد به این امور نامتعارف و خلاف عقلانیت پس از مراجعه به سرشاخه‌های ترویج خرافات (رمال‌ها، کف‌بین‌ها، فال‌گیرها، جادوگرها و پیشگوها) حاضرند مبالغ زیادی را بپردازند. البته حتی اگر قلباً هم راضی به پرداخت این هزینه‌های گزاف نباشند، سرکیسه شدنشنان توسط سرشاخه‌ها حتمی‌ است.

اقتصاد رمالی در کشور

کارشناسان معتقدند درآمد رمال‌هایی که کار و بارشان گرفته، سکه است. آنها می‌گویند یک رمال موفق و معروف! بین ۴ تا ۶ میلیون تومان، درآمد ثابت ماهانه دارد. این در حالی است که پایه حقوق و دستمزد یک کارگر تمام وقت در امسال، تنها ۳۳۰ هزار تومان تعیین شده، به بیان دیگر، رمالها بین ۱۵ تا ۲۰ برابر یک کارگر، جیب مشتریان خود را خالی می‌کنند.

چندی پیش یکی از روزنامه‌های صبح، از پرداختن یک میلیون تومان توسط یک کارشناس اقتصادی به رمالش خبر داد. در این خبر آمده بود: «مهرداد-ع» که مدرک لیسانس اقتصاد هم دارد پس از شنیدن جواب رد از سوی خانواده مریم، دختر مورد علاقه‌اش، دست به دامان یک جادوگر می‌شود. مهرداد ماجرا را اینگونه شرح می‌دهد: ‌«وقتی به این فرد مراجعه کردم گفت نوشتن یک جادو که می‌تواند خانواده مریم را راضی کند تو را به دامادی بپذیرند، یک میلیون تومان آب می‌خورد»! مهرداد این مبلغ را پرداخت می‌کند اما دریغ از راضی شدن خانواده مریم!

با وجودی که کارشناسان وزارت بهداشت می‌گویند خرافه و رمالی در کشور افزایش پیدا کرده و بیشتر مشتریان خرافات، تحصیل‌‌کردگان هستند، برخی از روان‌شناسان، عامل “جهل” را در رواج خرافه، موثر می‌دانند.