آبادان و خرمشهر را آباد کنید

مسافران نوروزی که برای تعطیلات نوروزی از شهرهای آبادان و خرمشهر دیدن کردند، از وضعیت نامناسب عمرانی در این دو شهر نامدار ایران انتقاد کردند.

به گزارش خورنا به نقل از فارس، این روزها دو شهر آبادان و خرمشهر همچون سال‌های گذشته شاهد خیل عظیم مسافران نوروزی و کاروان‌های راهیان نور بودند.

مسافران عموماً علت انتخاب این دو شهر برای گذران تعطیلات خود را پیشینه درخشان این دو شهر بندری عنوان کردند، ولی از وضعیت عمران شهری در این دو شهر گلایه‌مند هستند.

علی‌رضا کرد یکی از مسافران نوروزی که از شهر بیجار به آبادان آمده بود در این باره گفت: آبادان یکی از شهرهای معروف و نامدار ایران است و من برای اولین بار به اتفاق همسرم به این شهر آمده‌ام.

وی افزود: این شهر دارای مردمی باروحیه و خونگرمی بوده و بازار آن نیز خیلی پر جنب و جوش است.

وی با بیان اینکه از آمدن به آبادان پشیمان نیست، تنها مشکل فعلی شهر آبادان را وجود خیابان‌های غیر استاندارد عنوان کرد.

جعفر شاهقلی‌زاده که از خمین استان مرکزی به آبادان و خرمشهر سفر کرده نیز گفت: آبادان و خرمشهر دو شهر مهم کشورمان هستند، اما با وارد به این دو شهر، از وضعیت عمرانی آنها متاثر شدیم.

وی گفت: شهری مثل آبادان بایستی در حال حاضر جزو شهرهای بزرگ و کلان شهر کشور می‌بود، اما متاسفانه این شهر را در حد نام پر آوازه‌اش ندیدیم.

سینا معصوم‌زاده که خود را دانشجوی دکترای معماری و از تهران به شهرهای آبادان و خرمشهر سفر کرده، می‌گوید: من بعد از سفر به اصفهان و استان فارس وارد خوزستان و شهرهای آبادان و خرمشهر شده‌ام و به واسطه رشته تحصیلی و کار اجرایی‌ام همواره به مسائل عمرانی و خصوصاً معماری شهرها توجه ویژه دارد.

وی گفت: همسرم نیز کارشناس ارشد ابنیه تاریخی دارد و در واقع هر دو نسبت به مسائل معماری کنجکاو هستیم.

وی در خصوص نقطه نظرش در خصوص آبادان و خرمشهر گفت: آنچه که در وهله اول در آبادان به چشم می‌خورد، سردرگمی هویتی این شهر تاریخی و مدرنیته است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه من در معماری آبادان هدف‌گذاری، برنامه و ایده خاصی را نیافتم، شهروندان آبادانی هر طور دلشان خواسته است، خانه ساخته‌اند و کسی به آنها ظاهراً نقشه راهی نداده است.

این شهروند تهرانی تصریح کرد: آنچه برایم تعجب‌آور بود، حجم بالای خانه‌های با طبقه بالا در هسته مرکزی شهر آبادان در خیابان‌های اطراف بازار معروف ته لنجی این شهر است که با هیچ معیار شهرسازی همخوانی ندارند.

وی با اشاره به اینکه عکس‌های زیادی از معماری و نحوه ساخت و ساز در آبادان گرفته تا در این خصوص پژوهشی ارائه دهد، افزود: خیلی دوست دارم بدانم که ساختن ساختمان بالای چهار طبقه در خیابانی با عرض کمتر از ۲۰ متر و یا در کوچه بن بست بدون پارکینگ بر اساس کدام قانون و ساختار نظام مهندسی است.

وی گفت: شهر آبادان در ساعات عصر به طور کامل به لحاظ ترافیکی قفل است این موضوع دلیل دارد و دلیل آن شهرسازی بدون برنامه و نقشه راه است.

فرنگیس حقیقی همسر این شهروند تهرانی که کارشناسی ارشد ابنیه تاریخی دارد و مثل همسرش به معماری و شهرسازی علاقه جدی دارد نیز گفت: آبادان با توجه به تاریخ نفت و همچنین جنگ تحمیلی می‌تواند به یک شهر استثنایی در زمینه تاریخی و مدرنیته تبدیل شود.

وی افزود: در برخی مناطقی که خانه‌های قدیمی شرکت نفت وجود دارد، مراجعه کردیم متاسفانه شاهد تخریب این بناها و ساخت و ساز جدید و آنهم با معماری بسیار ابتدایی و روستایی بودیم.

وی خاطرنشان کرد: ساخت ساختمانی با نمای سرامیک آشپزخانه در هسته مرکزی شهر از لحاظ مدیریت و برنامه‌ریزی شهری یعنی اینکه در این شهر در زمینه معماری ضابطه حاکم نیست و به شکل ساده آن یعنی توهین به تاریخ و معاصر آن شهر.

مهدی محمدی یکی دیگر از مسافران نوروزی که از اردبیل به آبادان و خرمشهر سفر کرده، می‌گوید: من به این دو شهر خیلی علاقه‌مند هستم.

وی افزود: سال گذشته نیز به اتفاق خانواده به این دو شهر سفر کرده بودم و نسبتا آبادان تغییراتی داشته، اما در خرمشهر هیچ تغییری محسوس نیست.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این دو شهر هیچ اماکن تفریحی ندارند و مسافران تنها برای دیدن اماکن دوران دفاع مقدس و خرید از بازار می‌آیند.

وی گفت: تمام آبادان و خرمشهر را زیر و رو کردیم یک پارک در آنها نیافتیم و همه مناطق درختکاری شده آن در بلوارها است و پارکی که خانواده‌ها بتوانند در آن ساعت‌ها به دور از صدا استراحت کنند، وجود ندارد.

حسین کبیری که از شهر اصفهان به آبادان و خرمشهر سفر کرده،می‌گوید: در آبادان و خرمشهر بیش از یک روز نمی‌توان اقامت کرد این دو شهر فاقد امکانات تفریحی، استراحت‌گاه است.

وی می‌گوید: ترافیک سنگین و سردرگمی مردم در پارک خودروهایشان در آبادان و در مناطق اطراف بازار مسافران را کلافه کرده و معلوم نیست چرا در شهری مثل آبادان هیچ پارکینگی وجود ندارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *