افراد تحصیلکرده از معافیت خدمت سربازی بهره‌ مند می‌شوند

خورنا: معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی خوزستان، گفت: در صورتی که مشمولان نظام وظیفه غیبت داشته باشند از هیچ معافیتی برخوردار نمی‌شوند. همچنین برای این مشمولان معافیت تحصیلی صادر نمی‌شود.

به گزارش شوشان و به نقل از خبرگزاری ایسنا، سرهنگ علیرضا خانزاده ، اظهار کرد: خدمت سربازی شامل همه افراد ذکور بالای ۱۸ سال می‌شود البته در صورت اشتغال به تحصیل، معافیت تحصیلی شامل این افراد می‌شود.

وی افزود: افراد تحصیل‌کرده به تناسب مدرک تحصیلی خود از معافیت خدمت بهره‌مند می‌شوند. همچنین افراد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و مقطع دکترا به ترتیب از یک ماه، ۲ ماه و حداکثر سه ماه معافیت از خدمت برخوردار خواهند شد.

خانزاده تصریح کرد: سربازان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا با انجام کار پژوهشی در نیروهای مسلح از معافیت ۲ ماه تا ۱۸ ماه بهره‌مند می‌شوند.

وی گفت: خانواده‌های دارای یک فرزند ذکور در صورت بیشتر بودن سن والد از ۵۹ سال، می‌توانند از معافیت نظام وظیفه برای فرزند خود استفاده کنند. معافیت نظام وظیفه شامل آقایان تک فرزند دارای پدر زیر ۵۹ سال سن نمی‌شود البته در صورتی  که والد بیماری دارد که نیاز به مراقبت ویژه از او باشد، با تشخیص پزشکان شورای پزشکی سازمان نظام وظیفه ناجا، معافیت نظام وظیفه کفالت پدر شامل آن‌ها می‌شود.

خانزاده ادامه داد: آقایان تک فرزند بالای ۱۸ سال که پدر آن‌ها متوفی شده و یا مادر از پدر جدا زندگی می‌کند هم می‌توانند از معافیت کفالت مادر استفاده کنند.

وی تصریح کرد: حداکثر مدت معافیت برای فرزندان ایثارگر نیز تا ۹ ماه است. همچنین در صورتی که سه برادر در حال خدمت باشند برادر چهارم می‌تواند از معافیت نظام وظیفه بهره‌مند ‌شود.

وی گفت: در صورتی که در یک خانواده ۲ فرزند ذکور آن‌ها خدمت سربازی رفته و کارت پایان خدمت هم داشته باشند و یک سال نیز از خدمت سربازی فرزند سوم گذشته باشد، فرزند چهارم می‌تواند از معافیت سه برادی برخوردار شود.

وی در زمینه دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس + ۱۰ گفت: از تاریخ ۲۰ شهریور امسال  تمدید و تعجیل نظام وظیفه توسط این دفاتر انجام می‌شود و نیازی به مراجعه مشمول برای تمدید و تعجیل به معاونت نظام وظیفه عمومی نیست.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی خوزستان، گفت: مشمولان فارغ‌التحصیل فوق دیپلم و بالاتر حداکثر طی مدت ۶ ماه پس از فراغت از تحصیل و دانشجویان انصرافی و اخراجی از دانشگاه ظرف مدت چهار ماه فرصت دارند تا وضعیت مشمولیت خود را مشخص کنند. در صورتی که بعد از این مدت زمان مشخص شده به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه شده و مشمول با غیبت به خدمت نظام وظیفه اعزام شود از خدمات اجتماعی مانند دریافت گواهینامه، ادامه تحصیل، دریافت تسهیلات بانکی و پروانه کسب بهره‌مند نمی‌شود.

وی گفت: سربازهایی که حین خدمت در دانشگاه قبول می‌شوند درصورتی که با غیبت اعزام نشده باشند می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند.

خانزاده گفت: فارغ‌التحصیلان در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به ترتیب از یک سال، ۲ سال، سه سال و پنج سال می‌تواننند از سنوات ارفاقی معافیت استفاده کنند.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی نیروی انتظامی، در زمینه ضوابط دانشجویان خارج از کشور، گفت: سربازان حین خدمت که در دانشگاه‌های خارج از کشور پذیرش شده‌اند در صورت که غیبت از خدمت نداشته باشند می‌توانند با وثیقه ۱۵ میلیون تومانی برای تحصیل به خارج از کشور بروند. حداکثر معافیت دانشجویان خارج از کشور مانند دانشجویان داخل کشور است.

وی یادآور شد: در صورتی که دانشجویان خارج از کشور به کشور بازگردند موظف‌اند طی ۶ ماه از کشور خارج شوند. در غیر این صورت حق خروج از کشور را ندارند. دانشجویان خارج از کشور در صورت فراغت از تحصیل، ‌انصراف و اخراج می‌توانند ظرف مدت یکسال خود را به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی کنند. در غیر این صورت مشمول غیبت می‌شوند.

وی در زمینه تعجیل و تمدید مشمولان اعزام، گفت: متولدین سال ۷۱ که تاریخ اعزام آن‌ها نیمه اول امسال بوده است در صورت تمایل برای اعزام در ماه‌های آبان و آذر به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه و در مورد تعجیل خود اقدام کنند.

وی در مورد مشمولان غایبف گفت: متولدین سال‌های ۵۴ الی ۶۴ موظف‌اند تا تاریخ ۱۵ آبان امسال وضعیت خدمت وظیفه خود را مشخص نمایند در این صورت می‌توانند تا حد امکان از مساعدت‌هایی که سازمان وظیفه عمومی برای آن‌ها در نظر دارد، استفاده کنند.

وی گفت: از تاریخ یک مهرماه کارت‌های معافیت‌های پزشکی و کفالت سال‌های ۸۸ و نیمه اول ۸۹  تعویض می‌شود، افراد می‌توانند به دفاتر پلیس+ ۱۰ مراجعه و برای تعویض کارت معافیت خود اقدام کنند