دروازه ی طلایی خوزستان پذیرای میهمان نوروزی

اندیمشک دارای مکان های زیارتی و گردشگری است

خورنا : رئیس اداره تبلیغات اسلامی اندیمشک گفت: شهرستان اندیمشک دارای چندین مکان زیارتی، ۱۲۰ مسجد و حسینیه، جاذبه های راهیان نور و مناطق گردشگری عالی است.

به گزارش خورنا به نقل از روابط عمومی اداره تبلیغات اسلامی اندیمشک، حجت‌الاسلام سعید علیپور در این رابطه گفت: اندیمشک نام شهری است در جنوب غربی ایران، در شمال خوزستان و نزدیک دامنه های زاگرس، که ازشمال به استان لرستان، از غرب به استان ایلام، از جنوب به شهر شوش و از جنوب شرقی به شهر دزفول محدود می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی اندیمشک در ادامه بیان داشت: این شهرستان یکی از نقاط استراتژیک منطقه است که محور ترانزیتی شمال جنوب از آن عبور می‌کند. جمعیت اندیمشک افزون بر ۲۰۰ هزار نفر است و بیشتر ساکنان این شهرستان به گویش لری و بختیاری سخن می‌گویند.

وی افزود: شهرستان اندیمشک دارای موقعیت ویژه، زمین های خوب کشاورزی، معادن نفت، گاز، سیلیس، گچ، ماسه، آهک و سنگ آهن و جاده ترانزیتی آسفالته و خط راه آهن سراسری اندیمشک به تهران که خوزستان را به مرکز و شمال شرقی ایران پیوند می دهد.

مشاور فرهنگی سد و نیروگاه کرخه اظهار داشت: سدهای بزرگ و جهانی مانند سد دز در فاصله بیست کیلومتری شمال شرقی شهر و سد کرخه در فاصله بیست و یک کیلومتری غرب و سد بالارود ( در دست احداث ) در شمال اندیمشک که بر ارزش این شهرستان افزوده اند و بخش بزرگی از نیروی برق کشور و نیز آبیاری زمین های این شهر و شمال خوزستان را تأمین می‌کند.

حجت‌الاسلام سعید علیپور در ادامه گقت: ایستگاه راه آهن اندیمشک یکی از مهمترین ایستگاه های راه آهن در ایران می باشد. مسیر راه شوسه اندیمشک مهمترین مسیر دراستان می باشد که خوزستان را به استانهای لرستان، کرمانشاه و ایلام متصل می‌کند.

وی افزود: از آثار تاریخی، باستانی و گردشگری اندیمشک می توان به ویرانه های شهر ساسانی لور، پل صیحه، بقعه شاهزاده احمد ابن موسی ابن جعفر(ع)، بقعه سید خلیل، قدمگاه امام رضا(ع)، قلعه رزه و ویرانه های شهر ایلامی زعفران دشت، در منطقه منگره، سد کرخه یکی از مهمترین سدهای خاور میانه و سد دز به‌عنوان یکی ازبزرگترین سدهای بتنی خاورمیانه اشاره کرد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی اندیمشک در ادامه بیان داشت: شهرستان اندیمشک دروازه ورودی کربلای ایران است و در ابتدای جنگ تحمیلی، بعثیون تا ۱۵ کیلومتری غرب این شهرستان یعنی پل کرخه هجوم آوردند و خط دوم رزمندگان اسلام تنها ۷ کیلومتر با این این شهر فاصله داشت. در عین حال وجود پادگانهای نظامی دوران دفاع مقدس همانند پادگان جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان (دوکوهه)، شهید زین الدین، کرخه، امام رضا، شهید مصطفی خمینی، شهید باکری، آمادگاه شهید غفوریان، آمادگاه دوکوهه، پادگان قدس، پلاژ، پایگاه چهارم شکاری، بیمارستان شهید کلانتری، بیمارستان زیر زمینی، بارگاه ملکوتی شهدای گمنام و… باعث شده است که سالانه چندین میلیون نفر از مردم سراسر کشور ایران به این خطه خونین، تحت عنوان کاروانهای راهیان نور سفر کنند.

حجت‌الاسلام سعید علیپور تصریح کرد: مردم شهرستان اندیمشک با تقدیم بیش از یکهزار شهید دین خود را به اسلام و قرآن اداء کردند و چهارم آذرماه ۱۳۶۵ برگ زرینی از افتخارات مردم شهید پرور شهرستان اندیمشک است که مقاومتی ستودنی و بسیار شایسته از خود نشان دادند و مقام معظم رهبری درباره ی این واقعه تلخ فرمودند” صدام در اندیمشک قصابی کرد “.

وی افزود: در مورخه ۴ آذر ۱۳۶۵ طولانی ترین بمباران هوایی بعد از جنگ جهانی دوم توسط ۵۴ فروند هواپیمای جنگنده بعثی بمدت یک ساعت و ۴۵ دقیقه ( ۱۰۵ دقیقه ) در شهر اندیمشک انجام شد که در اثر آن تعداد ۵۰۰ نفر از هموطنانمان به درجه رفیع شهادت نائل شدند. و چند روز پس از این حمله وحشیانه، خیل عظیم جوانان اندیمشکی همچون گذشته، به جبهه های نبرد حق علیه باطل اعزام شدند.

حجت‌الاسلام سعید علیپور در ادامه گفت: جاذبه های طبیعی،گردشی و تفریحی این شهرستان بخصوص در ایام نوروز سبب حضور خیل کثیری از مسافران نوروزی و اسکان آنان در این شهرستان می‌شود و بیش از چهار هزار نفر مسافر نوروزی نیز روزانه از جاذبه های گردشی، تاریخی، تفریحی و باغات منگره در بخش الوار گرمسیری دیدن می‌کنند. هوا و سرسبزی بهاری مناطق شهرستان اندیمشک بر زیبایی بهار در این شهرستان افزوده است.

وی افزود: جاذبه های شهرستان اندیمشک عبارتند از: سد و نیروگاه دز، نخستین سد از رشته سدهای چند منظوره است که بر روی رودخانه دز، در ۲۰ کیلومتری شمال شهرستان اندیمشک ساخته شده است. همچنین این سد از نظر ارتفاع بدنه و حجم در میان سدهای بتنی کشور مقام اول را دارد. ایجاد جاذبه های گردشگری همانند ورزشهای آبی، صخره نوردی و جاذبه های محیط زیستی در دریاچه سد دز از منافع دیگر آن می باشد.

سد و نیروگاه کرخه در فاصله ۲۱ کیلومتری جنوب غربی شهرستان اندیمشک و بر روی رودخانه کرخه ساخته شده است. مطالعات اولیه در حوزه آبریز کرخه در سال ۱۳۳۵ توسط مشاورین خارجی آغاز گردید و در سال ۱۳۵۸ پیشنهاد احداث سد مخزنی در محلی به نام کرخه صفر ارائه گردید.

این سد جهت جلوگیری از وقوع سیلاب و خطرات ناشی از آن و همچنین تامین آب ۳۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و تولید انرژی برق آبی به میزان ۹۳۴گیگا وات ساعت در سال است.

ایجاد جاذبه های گردشگری در حاشیه دریاچه ۶۰ کیلومتری همانند ورزشهای آبی، امکانات رفاهی و اجتماعی(دهکده گردشگری) آن از جمله پتانسیل های دیگر آن می باشد. نوع سد کرخه با هسته رسی می باشد.

دهستان منگره از چند دره تشکیل گردیده و در شمال بخش الوار گرمسیری واقع شده است و یکی از مناطق کوهستانی می باشد و محدود است از شمال و غرب به کوه «چوونی» و دورق (Duragh شهری از ناحیه خوزستان بوده است و به نام دورق فرس مشهور بوده است که بنظر می رسد این همان دورق باشد. رودخانه ای که از دهکده گرداب سرچشمه می گیرد، پس از عبور از تنگه کول گاو به رودخانه انارکی می پیوندد و جاده سراسری را در محلی موسوم به بالارود قطع می‌کند.باغهای انار منگره بسیار خوب پرورش داده می شوند و یکی از منابع درآمدی اهالی محسوب می‌شود.

منگره بوسیله راههای کوهستانی و صعب العبور، به دهستانهای اطراف خود مربوط میشود. جاذبه های موجود در روستای گرداب، روستای هدف گردشگری و پتانسیل عظیم منابع طبیعی و محیط زیست شامل درختان میوه، بلوط، بادام و… وحیاط وحش، کوهنوردی است.

اردوگاه فرهنگی تربیتی شهدای دانش آموز در مساحتی به میزان ۱۵۰ هزار متر مربع در کنار روستای قلعه مختار در ۷ کیلومتری شرق شهرستان اندیمشک و در کنار رودخانه دز واقع شده است.

وجود پتانسیل، زمین های حاصلخیز و منابع آبی باعث شده که از گذشته دور تاکنون منطقه قلعه مختار به محلی جالب و جذاب جهت سکونت مطرح باشد. که در همین راستا پروژه های ایجاد امکانات فرهنگی، تفریحی توسط نمایند اسبق مردم در مجلس شورای اسلامی، بمنظور توسعه منطقه ایجاد شده و دارای ساحل زیبا برای قایق سواری، ماهیگیری و ورزش آبی شنا است.منطقه تفریحی والفجر شرق شهرستان اندیمشک در کنار رودخانه دز میباشد. وجود منابع آبی موقعیت مناسبی جهت ورزشهای آبی، ماهیگیری، قایق سواری در منطقه ایجاد نموده است.

پلاژ سد و نیروگاه دز، در ۳۵ کیلومتری شهرستان اندیمشک در کنار دریاچه سد دز واقع شده است. این منطقه دارای تأسیسات، رستوران، طبیعت و جاذبه های حیاط وحش میباشد. همچنین این منطقه موقعیت مناسب برای ایجاد رستوران شناور را دارد.