زیباکلام: هیچ وقت از مشایی حمایت نکردم

خورنا: صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی که به دعوت پایگاه خبری فرارو در غرفه این پایگاه حضور یافته بود در گفتگویی مفصل سوالات خوانندگان و بازدیدکنندگان در مباحث مختلفی چون سیاست خارجی و عملکرد دولت در حوزه دیپلماسی، سیاست داخلی، مسئله تغییر نظام سیاسی کشور و نیز پیش بینی انتخابات ریاست جمهوری را پاسخ داد.

زیبا کلام در حین گفتگو بارها با سوالات صریح بازدیدکنندگان مواجه می شد؛ وی در پاسخ به یکی از حضار درباره مشی و گرایش سیاسی خود و چرا با اینکه صریح سخن می‌گوید تا به حال بازداشت نشده است، گفت که به هیچ یکی از جناح های سیاسی وابسته نیست و انتقاداتش در طول این سال ها از سر دلسوزی نسبت به نظام جمهوری اسلامی است.

بخش‌هایی از سخنان استاد دانشگاه تهران در غرفه فرارو را در زیر بخوانید:

— سناریو ترور سفیر عربستان قرائت‌های گوناگونی دارد؛ اما چیزی که از دید من به عنوان یک نظاره گر عجیب است این است که دستگاه سیاست خارجی ما در چند سال گذشته به گونه‌ای عمل کرده است که جایگاه ایران در جهان به شدت نزول کرده است. به این ترتیب هر دروغی مضحکی را به ما می‌بندند.

— ما با هیچ قدرتی در جهان رابطه منطقی و حداقلی نداریم بهترین روابط ما با ونزوئلا و گینه بیسائو و … است. ما نتوانسته اینم قدرتهای جدی را به عنوان یک هم پیمان و یا یک دوست با خودمان همراه کنیم. چین و روسیه هم به ایران به عنوان یک گاو شیرده نگاه می کنند. فقط و فقط به دلیل مصالح و منافع اقتصادی از ما حمایت می کنند و با آمریکایی ها و غربی ها همراهی نمی کنند. به نظر من بحث این نیست که این سناریویی که آمریکایی ها طراحی کرده اند، واقعیت دارد یا ندارد بلکه بحث این است که بسیاری از کشورهای جهان این سناریو امریکایی ها را می پذیرند. بسیاری از کشورهای صاحب قدرت دنیا اگر این سناریو را کاملا نپذیرند اما می گویند شاید، از ایران این اقدامات بر می آید. نمونه کامل این موضع از سوی اتحادیه اروپا اتخاذ شد. اتحادیه اروپا چند روز پیش قبول کرد که ایران می خواسته که سفیر عربستان را ترور کند.

— اصلا بحث من این است که چرا جایگاه ما در عرصه بین المللی باید به گونه ای باشد که اینقدر راحت آمریکایی ها هر سخن ابلهانه ای را در مورد ما بگویند، یک عده ای آن را به راحتی قبول می کنند. صرفنظر از این که این داستان چقدر واقعیت دارد این است که چرا جایگاه ما باید در جهان به نقطه ای برسد که این حرف به راحتی خریدار داشته باشد و مورد قبول دیگر کشورها قرار گیرد. من معتقدم از تیر ۱۳۸۴ منحنی افول ایران در عرصه بین اللمللی شروع شده است.

— آقای احمدی نژاد در تمام این ۶ سال به یک گونه در سیاست خارجی عمل کرده است. سیاست های دولت وی هیچ تغییری پیدا نکرده است. ایشان آخرین باری که به نیویورک رفت همان حرف هایی را زد که در اولین سفرش گفته بود. البته یک موضوع را باید پذیرفت و آن این است که برخی دوست دارند که به سمت تنش زدایی با آمریکایی حرکت کنند، اما بعد از گذشت چند سال اخیر این آمریکایی ها هستند که حاضر نیستند که روابطشان با ایران را بهبود بخشند.

— هیچ وقت از مشایی حمایت نکرده ام بلکه گفته بودم که آقای مشایی تا به حال به کسی توهین نکرده است. من ندیدم که ایشان بگوید شما امریکایی هستید یا وابسته به جورج سوروس هستید. به هرحال تا به حال از ایشان حمایت نکرده ام هیچ وقت هم نگفته ام به او رای می دهم.

— درباره تغییر نظام ایران از حالت ریاستی به پارلمانی بنده معتقدم که این تغییر به نفع دموکراسی در ایران نیست. چرا که سیستم های پارلمانی موفق، مسئله ای به نام نظارت استصوابی ندارند. تغییر نظام از حالت ریاستی به پارلمانی به تقویت احزاب نیز نمی انجامد، چرا که احزاب در ایران با مجوز از دولت فعالیت می کنند و دولت هر وقت بخواهد می تواند احزاب را لغو مجوز کند.

— اگر من در زمان رضا خان بودم ۵۰ بار اعدام می شدم. اما درباره رضا خان یک مسئله وجود دارد و آن هم موضوع آزادی و توسعه است. رضا خان دیکتاتور بود اما نباید جنبه های دیگر حکومت رضا خان را ندید. من معتقدم ایران کنونی که یکپارچه است. دارای سیستان و خوزستان و کردستان است به خاطر رضا خان بوده است. او به زور چکمه هایش با اقتدارش، شهامتش این کار را انجام داد.

— اگر قالیباف در انتخابات آینده در مقابل لاریجانی یا سعید جلیلی یا حداد عادل قرار گیرد، مردم به او رای خواهند داد. چرا که قالیباف از حمایت مردمی برخوردار است و با اوست که انتخابات شور و هیجان خواهد داشت.

— قالیباف به هاشمی رفسنجانی نخواهد پیوست. اصلا آقای هاشمی قدرتی ندارد که قالیباف بخواهد به او بپیوندد. اگر داشت پسرش را به کشور باز می گرداند. اگر داشت پرونده فائزه را مختومه می کرد.