معاون سرمایه گذاری و اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند:

سازمان منطقه آزاد اروند برای اعمال حاکمیت با تدبیر عمل می کند

خورنا: هر اداره ای دارد کار خودش را انجام می دهد. هدف سازمان این نیست که بیایند در کار ادارات دخالت کنند…

به گزارش خورنا به نقل از فیدوس، سازمان منطقه آزاد اروند پس از اعلام ابلاغیه رییس جمهور مبنی بر الحاق کل شهرهای آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد، با چالش های مختلفی دست و پنجه نرم می کند. یکی از این چالش های عمده نحوه اعمال حاکمیت اداری سازمان در شهرهای آبادان و خرمشهر است. در گفتگو با سیدعلی موسوی، معاون سرمایه گذاری و اقتصادی سازمان که ابتدا با سوالات اقتصادی آغاز شد فرصتی دست داد تا در این باره هم از او بپرسیم. گفتگوی فیدوس با معاون سازمان منطقه آزاد اروند را بخوانید:

جناب موسوی، با توجه به اینکه منطقه آزاد اروند به عنوان یک سازمان حاکمیتی بعد از ابلاغ ریاست جمهوری مسوولیت اداره شهرهای آبادان و خرمشهر را برعهده گرفته است اگر برنامه ای در هر حوزه ای  با مجوز این سازمان بخواهد برگزار شود و با بروز مخالفت هایی لغو شود، فکر نمی کنید سرمایه گذار امنیت خاطرش نسبت اینکه با سازمان به عنوان مسوول اصلی در شهرهای آبادان و خرمشهر طرف می شود خدشه دار می شود؟

ببینید! سرمایه گذار امنیت می خواهد، احترام و اطمینان خاطر می خواهد. سرمایه گذار بخشنامه های شبانه را برنمی تابد که ما شبانه یک تصمیم بگیریم و صبح بخشنامه کنیم. باید سرمایه گذار را ارباب یا رییس خودمان بدانیم و خودمان را خادم او ببینیم و تمام ملزوماتی که می تواند در راستای رسیدن او به هدفش، حال چه سرمایه گذاری برای تولید باشد چه تجارت و یا گردشگری را با خاطر آسوده برایش محقق کنیم. این وظیفه ماست. حالا اینکه یک سری مسائل حاشیه ای پیش بیاید را من نمی پسندم و قبول ندارم. ما انشاءا.. این اطمینان خاطر را برای سرمایه گذاران ایجاد می کنیم که مسائل حاشیه ای خدشه ای به کارشان وارد نسازد.

 

منطقه آزاد اروند تاکنون سه زون صنعتی، تجاری و گردشگری داشته اما این مربوط می شود به پیش از الحاق آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد. آیا شما برای سرمایه گذاری هنوز بر روی این سه زون متمرکز هستید یا الان دیگر کل منطقه را به عنوان یک زون نگاه می کنید؟

ببییند! بعد از اعلام ریاست جمهوری کل منطقه می شود یک زون. اما سه زون قبلی وسعت پیدا می کند. مثلا زون صنعتی ما تا پیش از این پتروشیمی آبادان یا شهرک صنعتی جهاد را در بر نمی گرفت اما الان همه به این زون اضافه شده اند. بنابراین سه زون قبلی همچنان هست ولی توسعه پیدا می کند.

 

مفهومی که زون ها ایجاد می کند این است که سرمایه گذاری در این بخش ها فقط به این زون ها منحصر می شود. ولی وقتی کل شهرهای آبادان و خرمشهر منطقه آزاد شده هر جای این منطقه می تواند سرمایه گذاری صورت بگیرد. برخی معتقدند این زون ها باید مورد بازنگری قرار بگیرد. مثلا زون گردشگری شما قبلا در جزیره مینو بود اما به هر حال بهمنشیر و مکان های دیگری در آبادان و خرمشهر هم مستعد هستند و می توانند سرمایه گذار جذب کنند.

 

صد در صد. در این شک نکنید. زون ها مورد بازنگری قرار می گیرد. ولی اصل اینست که این بخش ها شامل صنعت، تجارت و گردشگری وجود خواهند داشت. یعنی بخش ها وجود دارند و زون ها مورد بازنگری قرار می گیرند و لزوما متمرکز هم نیستند.

 

روش بازتعریف زون ها چگونه است. درون سازمانی است یا برون سازمانی؟

خوشبختانه بعد از ابلاغ ریاست جمهوری مبنی بر الحاق آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد اروند، کارگروه هایی تشکیل شد و یک اتاق فکر یا شورای راهبردی را آقای مدیرعامل تشکیل دادند که برنامه راهبردی و برنامه جامع منطقه بر اساس محدوده جدید تدوین شود. اعضای این اتاق فکر یا شورای راهبردی، آدم های بزرگی هستند. بعضی بومی منطقه هستند، بعضی ها درس اینکار را خوانده اند، بعضی تجربه و مسوولیت این کار را داشته اند. هم از درون سازمان در آن عضو هستند و هم از بیرون سازمان.

 

این شورا مشورتی است یا هرآنچه تهیه کردند نهایی می شود؟

این شورا مشورتی است و تصویب کننده آن هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند خواهد بود. تصویب یک سری برنامه ها هیات مدیره است و یک سری دیگر در اختیار مجمع است و باید به هیات دولت برود و شورای عالی مناطق آزاد تصویب نهایی را اتخاذ دهد.

 

الان سازمان منطقه آزاد اروند شروع به اعمال حاکمیت در شهرهای آبادان و خرمشهر کرده است؟

رویکرد آقای مدیرعامل این است که با تدبیر عمل شود. هر اداره ای دارد کار خودش را انجام می دهد. هدف سازمان این نیست که بیایند در کار ادارات دخالت کنند. هر اداره و دستگاه اجرایی دارد کار خودش را انجام می دهد و با دستگاه های درون استان مرتبط هستند. ما هم هر کمکی از دستمان برآید به آنها می کنیم. مثلا در تنظیم بازار آخر سال ما کل فضای نمایشگاهی مان را به صورت مجانی در اختیار اداره های صنعت و تجارت آبادان و خرمشهر قرار دادیم تا بتوانند تنظیم بازار را که جزو وظایف ذاتی شان است را انجام دهند. ولی ما دخالتی در کارشان نداریم و خودشان به اتفاق مجامع امور صنفی شهرستان این را انجام می دهند. این یک نوع تعامل است. نه دخالت است و نه اعمال حاکمیت از بالا به پایین و نه تحکم است.

 

ببینید! تا پیش از این هم ادارات شهر کار خودشان را می کردند. اگر قرار باشد با وجود منطقه آزاد شدن آبادان و خرمشهر ادارات همان کار همیشگی خودشان را بکنند که اتفاق تازه ای نیفتاده است. اتفاقا مردم از عملکرد همین ادارات ناراضی هستند. آبادان و خرمشهری که الان مشاهده می کنید با این حجم از مشکلات، حاصل این است که هر کسی کار خودش را می کرده است. اگر قرار باشد با سازمان منطقه آزاد هم همان رویه سابق ادامه یابد و سازمان فقط حمایت کند و نه اعمال حاکمیت، آنوقت شرایط این دو شهر چه فرقی با گذشته خواهد کرد؟ آیا به این ترتیب آینده با گذشته متفاوت خواهد شد؟

شک نکنید که آینده متفاوت خواهد بود. ببینید! کمترین مزیت منطقه آزاد مثلا برای کارمندان دولت معافیت از مالیات است. همچنین با توسعه منطقه آزاد به شهرهای آبادان و خرمشهر کالای همراه مسافر که الان می خواهد در مکان محدودی عرضه شود کل مراکز تجاری شهر را شامل می شود و دیگر لازم نیست حتما کالای همراه مسافر از مجتمع تجاری اروند (بازار چینی های سابق) تهیه شود…

 

جناب موسوی، شما دارید در مورد مزیت های منطقه آزاد شدن صحبت می کنید اما سوال من در مورد شیوه اداره شهرهای آبادان و خرمشهر پس از منطقه آزاد شدن بود. ببینید! چهره ای مثل دکتر علیرضا اقبالی در مصاحبه ای که با ما داشتند عنوان کردند که با منطقه آزاد شدن آبادان و خرمشهر این شهرها برای اولین بار پس از جنگ صاحب یک متولی امر توسعه شده است. یعنی اگر ایراد و اشکالی در زمینه توسعه اقتصادی شهر به وجود بیاید باید سازمان را به عنوان مسوول آن مخاطب قرار داد. اما اگر شما اعمال حاکمیت نکنید و هر کسی کار خودش را مطابق قبل انجام دهد پس چگونه امر تولی گری توسعه آبادان و خرمشهر را انجام خواهید داد؟

 

بنده عرض نکردم که قصد اعمال حاکمیت نداریم. شما سوال کردید در حال حاضر برنامه تان برای اداره شهرها چیست، بنده عرض کردم بر اساس نظر سازمان، ادارات فعلا بر اساس روشی که داشته اند کارشان را پیش می برند تا زمانی که ابزارهای قانونی تفویض اختیار بر اساس ماده ۲۷ از وزرای مربوطه و مسوولین مربوطه گرفته شود و همان طور که آقای دکتر اقبالی اشاره کردند سازمان به عنوان متولی توسعه آبادان و خرمشهر بتواند جوابگو باشد. الان ما نمی توانیم بدون وجود ساز و کارهای لازم و تفویض اختیارات لازم ادارات شهر را به هم بریزیم. ادارات دارند کار خودشان را می کنند…

مساله اینجاست که خوب کار نمی کنند.

این نظر محترمی است و باید بررسی شود اما نمی توانیم تعمیم بدهیم که همه ادارات بد کار می کنند. ممکن است اکثریت آنها به این گونه باشند، بنده هم اگر خوب عمل نکنم حق مافوقم است که من را عوض کند یا برنامه ها را مورد بازنگری قرار بدهد. مطمئنا در سازمان منطقه آزاد اروند و شهرهای آبادان خرمشهر  این اتفاق خواهد افتاد اما پس از اخذ مجوزات لازم و تفویض اختیارات.

 

یعنی شما می فرمایید به رغم اعلام الحاق شهرهای آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد اروند هنوز لوازم و مصوبات و اختیارات لازم برای اعمال حاکمیت منطقه آزاد تفویض نشده است؟

نه نمی خواهم این را بگویم. ببینید! این یک قانون است. اما یک سری اختیارات باید تفویض شود.

 

مگر قانون تفویض اختیار نکرده؟

قانون هست اما شما ببینید الحاق آبادان و خرمشهر چه زمانی ابلاغ شد. یک ماه بیشتر نیست. الان کارگروهی در سازمان تشکیل شده که تمام قوانین مناطق آزاد را با قوانین اداراتی که محلق می شوند را تطبیق می دهد. این کارگروه بلافاصله پس از ابلاغ ریاست جمهوری کار خودش را شروع کرد و تاکنون چندین جلسه برگزار کرده است. یک جاهایی قانون برای اعمال حاکمیت وجود دارد و یک جاهایی باید تفویض اختیار بیشتری صورت بگیرد. ولی این اتفاق خواهد افتاد و باید بیفتد.

 

فکر می کنید در چه بازه زمانی این اتفاق می افتد؟

این را دیگر مدیر ارشد سازمان تعیین می کند.

 

آیا بالاخره اعمال حاکمیت سازمان به عمر این دولت قد خواهد داد!؟

بله، انشاء الله در همین دولت و همین هیات مدیره کنونی تمام این اقدامات صورت می گیرد.