بی‌انضباطی مالی تهدیدی برای نسل بعد/ رشد اقتصادی پایین در شأن نظام نیست

خورنا: رییس کل دیوان محاسبات کشور گفت: بی‌انضباطی مالی آسیب بزرگ اقتصاد ایران است که متاسفانه در طول تاریخ همواره همراه اقتصاد کشور بوده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی ظهر چهارشنبه با بیان این مطلب در جلسه شورای اداری استان مرکزی افزود: این بی‌انطباطی مالی در کشور موجب شده اولاً اینکه ندانیم مجموع درآمد کشور چقدر است، ثانیاً آنچه به عنوان بودجه کشور نوشته می‌شود بر اساس پول نفت باشد نه مالیات امر مهمی است که آینده نسل بعد را با تهدید جدی روبرو کرده است!

وی ادامه داد: در حالیکه باید مجموع درآمدهای کشور از محل وصول مالیات ۷۰ هزار میلیارد تومان باشد این رقم در حال حاضر تنها ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

رییس کل دیوان محاسبات کشور گفت: قیمت تمام شده کالاهای تولیدی، کیفیت پایین کالاها و عدم برآورد دقیق از هزینه‌های کشور از دیگر مشکلات ناشی از بی‌انظباطی مالی کشور است که تلاش در جهت رفع این معضل باید در دستور کار همه مسئولان قرار بگیرد.

رشد اقتصادی پایین در شأن نظام نیست

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به رشد اقتصادی پایین کشور گفت: رشد اقتصادی پایین در شأن کشوری که امروز به عنوان یک الگوی حکومت دینی در منطقه و جهان مطرح است نیست.

وی با بیان این که دنیای امروز مشتاق الگوی اقتصادی جدیدی است گفت: ایران امروز باید با کارآمدکردن نظام و حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه ضمن برقراری عدالت اجتماعی در درون کشور الگویی جدید به اقتصاد جهان ارائه کند.

رییس کل دیوان محاسبات کشور گفت: دنیا می‌داند هیچ کشوری نمی‌تواند در حوزه فکر، اندیشه و اعتقادات با ایران به رقابت بپردازد این در حالی‌است که همواره توانسته‌اند با اتکا به برخی نقاط ضعف موجود در اقتصاد ایران این کشور را به مبارز‌ه‌های اقتصادی دعوت کنند.

رحمانی فضلی بیان داشت: باید با همت در حوزه اقتصاد کشور و رفع نواقص موجود توان رقابتی خود را با کشورهای جهان در این حوزه افزایش دهیم.

عملکرد بخش خصوصی قابل قبول نیست

رییس کل دیوان محاسبات کشور در ادامه با انتقاد از عملکرد بخش دولتی در حوزه اقتصاد طی ادوار گذشته بیان داشت: متاسفانه فرهنگ غلط حاکم بر فعالیت‌های اقتصادی بخش دولتی امروز در عملکرد بخش خصوصی نیز مشهود بوده و این امر باعث عدم تحقق اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی در کشور شده است.

رحمانی فضلی افزود: بخش خصوصی همواره می‌خواهد با آویزان کردن خود به بخش دولتی از لابی‌های سیاسی و رانت‌های سیاسی در پیشبرد امور خود استفاده کند این درحالی‌است که بخش خصوصی باید کاملا جدا از بخش دولتی به فعالیت‌های اقتصادی خود جامه عمل بپوشاند.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی باید در مسیر فعالیت‌های اقتصادی خود بخش دولتی را در حاشیه امور خود قرار دهد و از نیروی مردمی در پیشبرد امور استفاده کند.

رییس کل دیوان محاسبات کشور در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ناکارآمدی بخش دولتی در حوزه فعالیت‌های اقتصادی بیان داشت: ناتوانی بخش دولتی طی ۳۳ سال گذشته به همگان اثبات شده و اجرا شدن اصل ۴۴ قانون اساسی نیز به همین دلیل محقق شد.

رحمانی فضلی همچنین با انتقاد از شیوه عملکرد بانک‌های خصوصی در کشور گفت: اگر بانک خصوصی در کشور ایجاد می‌شود باید بر اساس نظامات بانک خصوصی فعالیت‌های خود را دنبال کند نه اینکه بانک خصوصی تاسیس و شیوه دولتی در آن اعمال شود.

دیوان محاسبات دنبال مچ‌گیری و پرونده‌سازی نیست

رییس کل دیوان محاسبات کشور گفت: دیوان محاسبات دستگاه نظارتی است که دنبال مچ‌گیری و پرونده‌سازی بیهوده نیست و پیشگیری اولویت کاری این بخش است.

رحمانی فضلی گفت: دیوان محاسبات کشور در پی آن است تا با نظارت درست و کمک به مسئولین اجرایی کشور مدیران را در پیاده کردن اهداف قانونی با رعایت انظباط مالی کمک کند.

وی کاهش ۶۰ درصدی تخلفات در تفریغ بودجه سال ۸۸ نسبت به سال ۸۷ را حاصل نظارت دقیق و کمک دیوان محاسبات به مدیران در اجرای مفاد قانونی عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال شاهد بیش از۶۰ درصد کاهش تخلفات در تفریغ بودجه باشیم.

رییس کل دیوان محاسبات کشور یادآور شد: ۷۵ درصد از تخلفات مدیران دستگاه‌های اجرایی به عدم آگاهی از قوانین، جوان بودن جامعه مدیریتی و بی‌تجربگی آنها برمی‌گردد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *