چهار استانی که فضای کسب و کار در آنها مناسب نیست

خورنا: مرکز پژوهش‌های مجلس نتایج پایش فضای کسب و کار کشور در بهار سال ۹۰ را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌ها، دفتر مطالعات محیط کسب و کار به ارزیابی وضعیت مولفه‌های محیط کسب و کار و عملکرد دستگاه‌های حکومتی مرتبط با کسب و کار پرداخت.

براساس این گزارش، ۲۲۹ تشکل اقتصادی از ۳۱ استان کشور به پرسشنامه این مطالعه در بهار ۱۳۹۰ پاسخ داده‌ و مجموعاً نمره محیط کسب و کار را در ایران،۶.۰۷ از ۱۰ (بدترین حالت) ارزیابی کرده‌اند.

در این گزارش، تشکل‌های اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری بدترین ارزیابی را از مولفه‌های کسب و کار ارائه داده‌اند. پس از آن، تشکل‌های اقتصادی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و خراسان شمالی ارزیابی نامساعدتری از مولفه‌های ملی محیط کسب و کار داشته‌اند.

بهترین ارزیابی از مولفه‌های محیط کسب و کار نیز به ترتیب توسط تشکل‌های اقتصادی استان‌های اردبیل، اصفهان، قم و گلستان انجام شده است.

این گزارش درخصوص تاثیر هدفمندی یارانه‌ها در این محیط‌ها بیان داشت: نتایج پاسخ‌ها نشان می‌دهد که ۶۵.۷ درصد تشکل‌های مشارکت‌کننده معتقد بودند که اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، هزینه‌های بنگاه‌هایشان را زیاد و خیلی زیاد افزایش داده است.

همچنین، بیش از ۷۹ درصد از تشکل‌های اقتصادی بیان داشته‌اند که دولت، افزایش هزینه بنگاه‌های عضو تشکل‌شان را جبران نکرده است و فقط ۹ درصد از تشکل‌ها بیان داشتند که دولت افزایش هزینه‌های ناشی از هدفمندی یارانه‌ها را تاحدودی جبران کرده است.