حلقه گمشده توجه مدیران و مسئولان؛

توریسم درمانی دالان پنهان اقتصادی در منطقه آزاد اروند

خورنا: بر توریسم درمانی در منطقه آزاد اروند می‌توان دالان پنهان اقتصادی نام نهاد زیرا در این بخش با وجود همه ظرفیت‌های موجود، تفکر جدی صورت نپذیرفته است.

به گزارش خورنا، گفته می‌شود صنعت توریسم در دنیا دومین صنعت پردرآمد است. همچنین از حوزه‌ سلامت به عنوان سومین بازار پردرآمد در جهان یاد می‌شود که در کشورهای پیشرفته، حوزه‌ سلامت بیش از ۱۰ درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد.

در کشور ما با وجود همه فرصت‌های ممکن و موجود در این حوزه و بخش‌ها اما به کمتر موردی می‌توان برخورد که از آن به عنوان قطب توریسم درمانی یاد کرد. نه بیمارستان خاصی و نه سرمایه‌گذاری قابل توجهی …

استان خوزستان نیز به مراتب با وجود اینکه هر ساله میزبان میلیون‌ها زائر ایرانی و خارجی به سوی مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس، تفریحی و گردشگری خویش است اما در مبحث توریسم درمانی همچنان به دنبال حلقه گمشده «توجه مدیران و مسئولان» می‌گردد.

در منطقه آزاد اروند (آبادان و خرمشهر) نیز به طبع به دلیل روابطی که با زوار کشورهای خلیجی دارند می‌توانند در این بخش علاوه بر کسب درآمد، اشتغالزایی موثری داشته باشند که متاسفانه هنوز تفکر جدی در این زمینه به ذهن مسئولان امر خطور نکرده است.

به سراغ تنی چند از مسئولان استانی آمده‌ایم تا نظراتشان را در این زمینه و کم و کیف پرداختن به این مبحث ناب در خوزستان بدانیم.

*مذاکره با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی

عضو هیئت مدیره منطقه آزاد اروند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: اخیرا در زمینه توریسم درمانی با دو سرمایه‌گذار در تهران وارد مذاکره شده‌ایم.

عبدالله کعبی گفت: برای احداث بیمارستان سلامت با همه تجهیزات و امکانات نشست‌هایی داشته‌ و قرارداد منعقد کرده‌ایم تا هم مردم منطقه و هم توریست‌ها و مسافرانی که از کشورهای دیگر به منطقه آزاد اروند ورود می‌کنند بتوانند از خدمات آن بهره ببرند.

وی اضافه کرد: این بحث به طور جدی در دستور کار منطقه آزاد اروند قرار دارد زیرا منطقه آزاد اروند ظرفیت‌های بی‌نظیری را در بخش توریسم درمانی دارد که نیاز به بالفعل شدن دارند.

*زوار عراقی، فرصت هستند

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: در حوزه سلامت و بحث توریسم درمانی می‌توان از پتانسیل‌های اقتصادی که زوار و مسافران عراقی و سایر کشورها از طریق مرز شلمچه به مناطق آبادان و خرمشهر می‌آورند بهترین استفاده را کرد.

عبدالله سامری عنوان کرد: تاکنون هیچ تلاشی از سوی مسئولان دو شهرستان آبادان و خرمشهر برای توسعه بخش توریسم درمانی صورت نگرفته و این بخش بدون تحرک و استفاده باقیمانده است.

وی ادامه داد: با تحقق ظرفیت‌های موجود در بخش توریسم درمانی و حوزه سلامت گردشگری می‌توان به بسیاری از اهداف برای توسعه اقتصاد و تجارت و البته مشکلات موجود جامه عمل پوشاند.

*مدیریت ظرفیت‌ها بسیار ارزشمند است

کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: در مبحث بسیار مهم سرمایه‌گذاری گردشگری باید به مدیریت ظرفیت و پتانسیل‌ها اشاره داشت.

سیدمرتضی افقه ادامه داد: برخلاف تصور عامه که این استان بسیار گرم است و جاذبه‌ای برای گردشگری ندارد اما خوزستان یکی از بهترین استان‌ها برای تعالی وضعیت گردشگری ا‌ست.

وی بیان کرد: این استان در هر چهار بخش گردشگری از جمله گردشگری تاریخی، مذهبی، طبیعی و گردشگری پزشک سلامت دارای قابلیت و ظرفیت است که به جرات می‌توان گفت در حد صفر از این بخش‌ها استفاده می‌کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: «گردشگری فقرزدا» سال‌هاست به عنوان یک ابزار برای کشورهای خلیجی در حال استفاده است و ما همچنان از آن غافل هستیم.

وی در پایان عنوان کرد: گردشگری یا توریسم یک کالای لوکس در امر اقتصادی است اما در صورتی که خوب هدایت شود می‌تواند توزیع درآمد را در یک منطقه موجب شود و بهبود بخشد.

*در بخش توریسم درمانی؛ ارزآوری باید مدنظر باشد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر از ظرفیت‌های بی‌نظیر منطقه آزاد اروند در بحث توریسم درمانی گفت و اظهار کرد: ارزآوری از بخش توریسم درمانی در راستای رشد و توسعه منطقه آزاد اروند و تقویت اقتصاد و تجارت این دو شهرستان بسیار موثر خواهد بود.

شمس‌الدین نوربخش افزود: کشورهای خلیجی به تبحر و استعداد پزشکان ما اعتقاد بسیاری دارند و هر ساله تعداد بسیاری از آنها برای تحت نظر بودن پزشکان ایرانی به کشورمان رهسپار می‌شوند.

وی در خصوص آخرین تلاش‌های انجام گرفته برای تقویت توریسم‌درمانی در این منطقه افزود: در سال‌های گذشته تلاش‌های خوبی برای تحقق این امر صورت گرفت اما به دلیل نبود شرایط مطلوب این روند نیمه تمام باقی ماند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان در پایان گفت: خوشبختانه این بخش در موقعیت کنونی توسط مسئولان شهرستان در حال پیگیری‌ است.

*آخرین وضعیت توریسم درمانی در حوزه فعالیت دانشکده علوم پزشکی

و اما آخرین وضعیت توریسم درمانی در حوزه فعالیت دانشکده علوم پزشکی آبادان از نظر قائم مقام این دانشکده …

نصرالله حسونی بحرینی در این خصوص اظهار کرد: کشور ما به دلیل در اختیار داشتن پزشکان متخصص خوب و تنوع تخصص‌های پزشکی، از فرصت‌های بسیار خوبی برای جذب بیماران کشورهای اطراف برخوردار است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت توریسم درمانی در حوزه فعالیت دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آبادان، افزود: با توجه به این موضوع که هزینه‌های درمان در کشور ما نسبت به دیگر کشورهای همسایه ارزان‌تر است می‌توانیم در جذب بیماران این کشورها، گام برداریم.

قائم مقام دانشکده علوم پزشکی آبادان از حضور بیماران کشورهای همسایه برای پیگیری و درمان به آبادان و خرمشهر خبر داد و اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۱۰۰ نفر به بیمارستان آیت‌الله طالقانی آبادان و ۵۰ نفر نیز به بیمارستان ولیعصر(عج)خرمشهر از کشورهای همسایه به ویژه از عراق و کشورهای حوزه خلیج‌فارس، برای درمان خود مراجعه کرده‌اند.

وی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود منطقه و نزدیکی‌های فرهنگی، مذهبی و زبانی ما با کشورهای همسایه، بیماران این کشورها علاقه‌مند هستند که درمان خود را در حوزه فعالیت دانشکده علوم پزشکی آبادان دنبال کنند.

حسونی بحرینی در ادامه از اقدام‌های صورت گرفته به منظور ارتقای سطح خدمات‌رسانی در بحث توریسم درمانی، تصریح کرد: با توجه به مذاکره‌های صورت گرفته با بخش خصوصی مجوز تاسیس یک بیمارستان ۱۵۰ تخت‌خوابی داده شده و حدود ۵۰ درصد بیمارستان اروندان نیز ساخته شده است ضمن اینکه در بیمارستان‌های دولتی نیز به دنبال تجهیز، نوسازی و اضافه کردن بخش‌های مختلف هستیم.

وی در همین خصوص عنوان کرد: با توجه به عزم جدی هلال احمر، منطقه آزاد اروند و دانشکده علوم پزشکی آبادان در بحث ارتقای توریسم درمانی، کلینیک هلال احمر نیز راه‌اندازی می‌شود که در این کلینیک خدمات ارتوپدی و چشم ارائه می‌شود.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی آبادان با اعلام این موضوع که توریسم درمانی منافاتی با خدمات‌رسانی به شهروندان آبادانی و خرمشهری ندارد، گفت: با توجه به درآمدزا بودن توریسم درمانی، توسعه بخش‌های درمان، خرید تجهیزات و در نهایت خدمات به شهروندان را بالا می‌بریم.

در نهایت بدانیم که باید به ظرفیت اینکه آبادان و خرمشهر هم مرز با کشور عراق هستند و سالانه زوار بسیاری از کشورهای امارات، عراق، کویت و … دیگر کشورهای خلیجی به این منطقه رهسپار می‌شوند به عنوان فرصت‌های ناب سرمایه‌گذاری نگاه کرد و از آنها که دروازه فعال‌سازی بخش توریسم‌درمانی هستند سطحی نگذشت.

————————

گزارش از مریم خبازی – فارس