همایون امیرزاده:

گویش لُری، همان زبان دلنشین بومیان آریایی است

خورنا: مشاور علمی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: زبان و گویش زاگرس‌نشینان همان قند پارسی و زبان دلنشین بومیان آریایی است که گاهی به بنگاله می‌رود و در زمانی دیگر در مقابل هجوم فرهنگی و خواسته نامشروع بیگانگان سر بر می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشاور علمی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در آئین پایانی ششمین جشنواره شعر هُمدُرنگ اظهار کرد: زبان و گویش زاگرس‌نشینان همان قند پارسی و زبان دلنشین بومیان آریایی است که گاهی به بنگاله می‌رود و در زمانی دیگر در مقابل هجوم فرهنگی و خواسته نامشروع بیگانگان سر بر می‌آورد.

همایون امیرزاده در آئین پایانی ششمین جشنواره شعر هُمدُرنگ (HOMDORNG) در استان‌های زاگرس نشین در شهرستان باغ ملک خوزستان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره گفت: ضرورت دارد فعالیت­هایی نظیر جشنواره هُمدُرنگ شهرستان باغ ملک که توانسته است فرصت بروز ظرفیت­های پنهان فرهنگی به‌ویژه در حوزه شعر استان­های زاگرس­نشین را ایجاد کند و در سایر مناطق و در بین دیگر اقوام و طوایف ایرانی همبستگی ملی و اقتدار فرهنگی را گسترش دهد، مورد حمایت، ساماندهی و هدایت جدی قرار گیرد.

امیرزاده افزود: جشنواره هُمدُرنگ جلوه­ای مثال زدنی از توجه به خرده فرهنگ­هایی است که در گذر زمان اصالت و هویت بکر خود را از دست نداده و طراوت و تازگی فرهنگ کهن ایران بزرگ اسلامی را به نسل امروز منتقل می‌کند.

وی با تقدیر از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باغ ملک در راه‌اندازی این جشنواره گفت: علت خوشنامی این جشنواره که توانسته شاعران لُر‌ زبان ۱۲ استان کشور را در زیر یک سقف مشترک جمع کند را باید در درک هوشمندانه دست‌اندرکاران آن جستجو کرد.

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی توجه به رویکرد مبتنی بر تکریم زبان لُری که قرابت فراوانی با مادر زبان فارسی یعنی زبان دری دارد را به عنوان رسالت مهم جشنواره هُمدُرنگ بر شمرد و تصریح کرد: حفظ و تقویت این رویکرد می­تواند در قوام شعر اصیل استان­های زاگرس‌نشین کشور تأثیرات مهمی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: زبان و گویش زاگرس‌نشینان همان قند پارسی و زبان دلنشین بومیان آریایی است که گاهی به بنگاله می­رود و در زمانی دیگر در مقابل هجوم فرهنگی و خواسته نامشروع بیگانگانی که ذلت ادبیات این سرزمین نورانی را آرزو داشتند، از حنجره پاک شاعر گرانمایه‌ای چون ناصر خسرو به بلندای تاریخ طنین انداز می­شود. این قیمتی دُر لفظ دری هرگز به پای بیگانگان ریختند نخواهد شد.

امیرزاده تاکید کرد: زبان لُری یکی از مرواریدهای به جامانده از اقیانوس زبان دری یعنی مادر زبان فارسی است که امروز برای یافتن آن کافی است به گفتگوهای عادی مردم در کوی و برزن مناطق زاگرس نشین به دقت گوش داده و برای حفظ این دُر گران‌بها کوشش­هایی نظیر جشنواره هُمدُرنگ را تقویت کنیم.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی با اشاره به برخی از ویژگی­های شعر مردم مناطق زاگرس نشین گفت: الهام از طبیعت، تلخ و شیرین‌های روزگار و همچنین تأثیر غیر قابل انکار از شاهنامه موجب جلوه‌گری روح ایمان، سلحشوری، وفای به عهد، بیگانه‌ستیزی، جوانمردی و ولایت مداری در ابیات، آواها، نواها، مراثی و مویه­های مردم این مناطق شده است.

امیرزاده در پایان گفت:‌ شعر لُری در میان دیدار عشایر موجب جوانه زدن روحیه جوانمردی و روییدن نهال وحدت و برادری در میان ایل و پاسداری از ارزش­های ایل و تبار که ریشه در اعتقادات معنوی دارد، شده است.

مراسم اختتامیه ششمین دوره جشنواره هُمدُرنگ با حضور مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان خوزستان، همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاونت امر فرهنگی و جمعی از فرهیختگان روز گذشته در تالار فردوسی باغ ملک خوزستان برگزار شد.

در این دوره از جشنواره یک‌هزار و ۱۰۰ اثر در موضوعات انتظار، آزاد و طنز با یکدیگر رقابت کردند و در پایان به برگزیدگان بخش‌های مختلف جوایزی اهدا شد.