کپسول‌های خطرساز همچنان بر دوش شهروندان آبادانی

خورنا: خاطرات تلخ روزهای کپسول‌ به دوشی، امروز دیگر برای آبادانی‌ها عادی شده است تا جایی که سه چرخه‌های فروش کپسول‌های گاز نیز به اشتغالی پایدار دست یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، از زمانی که آوازه گازرسانی در گوشه و کنار آبادان به گوش رسید شهروندانی که عمری کپسول به دوشی را تجربه کرده بودند در پوست خود نمی‌گنجیدند و از این امر بسیار راضی و خوشحال شدند. رفته رفته با آغاز عملیات گازرسانی؛ مردم سعی کردند روزهای سخت خرید و حمل کپسول‌های گاز را که از کهنگی و فرسودگی هر لحظه احتمال ترکیدگی آنها می‌رفت فراموش کنند.

در این میان محلات یکی پس از دیگری توسط پیمانکاران شرکت گازرسانی شخم زده و خطوط گاز و علمک‌های مربوط به آن در محله‌ها نصب و تعیین می‌شد. گازرسانی به حرکت قابل قبولی نیمی از شهر را پوشاند و مردم محله‌های مختلف را برای نخستین‌بار در تاریخ این منطقه از نعمت گاز بهره‌مند ساخت.

اقدامات خوبی نیز از سوی شرکت گاز استان برای برخورداری از گازرسانی تعریف شد و اقساطی بودن خطوط گاز در منازل از جمله آنها بود که البته بسیار نیز مورد استقبال شهروندان قرار گرفت. اما پس از چند سالی که از این ماجراها می‌گذرد همچنان نیمی از شهر فراموش شده و گویی هیچ‌کس یادش نیست که با وجود همه کنده‌کاری و حفاری‌های صورت گرفته در مناطقی چون کوی کارگر و امیری و امیرآباد، هنوز این نعمت خدادادی به این محله‌ها نرسیده است.

کهنگی این داستان چنان شدت پیدا کرده است که خاطرات تلخ روزهای کپسول به دوشی، امروز همچنان برای مردم آبادان عادی شده است و سه‌چرخه‌هایی که این کپسول‌ها را به قیمتی دو یا سه برابر جلوی درب خانه‌ها به فروش می‌رسانند نیز به اشتغالی پایدار دست یافته‌اند.

*کنده کاری بدون گازرسانی صورت گرفته است

یکی از شهروندان آبادانی که ساکن کوی کارگر است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: حدود سه سال پیش در این محله ساکن شدیم و آن روزها تازه کنده ‌اری‌هایی از سوی اداره گاز در کوچه ما صورت گرفت.

حسن پروینی افزود: با وجود اینکه دو بار کوچه را حفاری کردند اما عملا خبری از نصب علمک و یا خطوط در کوچه‌ها مشاهده نکردیم و همین امر تا به امروز هم محله‌ای‌هایمان را دچار مشکل و سردرگمی کرده است.

وی گفت: با وجود مراجعات مکرر به اداره گاز هیچ پاسخ قانع کننده‌ای دریافت نکرده‌ایم و از مسئولان انتظار داریم که این وضعیت را هر چه سریع‌تر به سرمنزل مقصود برسانند.

*خطر انفجار کپسول‌ها زیاد است

دیگر شهروند ساکن امیری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: هیچ خبری از حفاری‌های اداره گاز در خیابان‌های امیری دیده نمی‌شود و ما مجبوریم همچنان کپسول‌های گاز را چون ۵۰ سال پیش از سه چرخه‌ها با قیمتی دو برابر خریداری کنیم و بر دوش بکشیم.

وی تصریح کرد: این وضعیت در خور شأن مردم آبادان نیست علاوه بر اینکه خطرات زیادی در پس زمین خوردن کپسول‌های گاز و استفاده آنها در منازل چون نشتی و انفجار وجود دارد.

حسین ۴۲ ساله با تشکر از عملکرد مسئولان گاز شهرستان و استان به دلیل گازرسانی در نقاط مختلف این شهرستان بیان کرد: انتظار داریم مابقی نقاط شهرستان نیز از نعمت گاز برخوردار شوند و مردم را از این مشکل چندین ساله رهایی بخشند.

*گاز در آپارتمان متصاعد می‌شود

دیگر شهروند آبادانی که ساکن منطقه امیرآباد آبادان است نیز در این ارتباط گلایه‌مند است و اظهار کرد: حدود چهار سال است در این منطقه ساکن هستم و هنوز گاز به این محله نرسیده است.

فاطمه بادری خاطرنشان کرد: با اینکه امیرآباد دارای همه زیرساخت‌های آب و فاضلاب و برق و تلفن است اما نمی‌توان اثری از خدمت‌رسانی شرکت گاز در این منطقه مشاهده کرد.

وی در حالی‌که که از مسئولان اداره گاز می‌خواهد در این زمینه هر چه سریع‌تر اقدام کنند عنوان کرد: با توجه به اینکه اکثر منازل امیرآباد آپارتمانی هستند حمل و جابه‌جایی کپسول‌های گاز از طرفی خطرناک و در منزل بوی گاز را متصاعد می‌کند و از طرفی دیگر بسیار مشکل و سخت است.

*احداث بیش از ۷۱۸ کیلومتر شبکه گازرسانی در آبادان 

به دلیل عدم پاسخگویی رئیس اداره گاز شهرستان مبنی بر اینکه «از استان به آنها مجوز مصاحبه داده نشده است» به سراغ مدیرعامل شرکت گاز خوزستان می‌رویم و در این زمینه آخرین وضعیت گازرسانی در شهرستان آبادان را جویا می‌شویم.

ناصر افشین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز از احداث بیـش از ۷۱۸ کیلومتر شبکه گذاری و با نصب تعداد ۲۲ هزار و ۱۳۲ انشعاب در شهرستان آبادان خبر داد و اظهار کرد: این میزان شبکه‌گذاری با ظرفیت ۳۸ هزار و ۴۶ عدد اشتراک‌پذیری در این شهرستان فراهم شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۵۷ درصد کل خانوار در شهـرستان آبادان از نعمت گاز شهری بهره‌مند شده‌اند.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با اشاره به ظرفیت خالی اشتراک‌پذیری در استان ابراز داشت: هم اکنون حدود ۵۴ درصد ظرفیت ایجاد شده معادل ۲۱ هزار و ۴۱۷ مشترک در شهرستان آبادان وجود دارد.

وی گفت: شهروندان خونگرم مناطق مختلف آبادان می‌توانند جهت اشتراک‌پذیری و دریافت خدمات و تسهیلات در زمینه گاز طبیعی به دفاتر پیشخوان دولت در این شهرستان مراجعه کنند.

افشین به مقدار پیشرفت و توسعه گازرسانی در شهرستان آبادان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۷۱۸ کیلومتر شبکه گازرسانی در شهر و روستاهای تابعه آبادان به بهره‌برداری رسیده است.

وی در پایان اظهار کرد: همه تلاشمان پوشش تمام نقاط استان از نعمت گاز است و در این زمینه همه تلاش خود را به کار بسته‌ایم.

انتظار می‌رود با انعکاس چند باره مشکلات گازرسانی در این شهرستان بتوان مسئولان را از این امر آگاه کرد که زندگی با حمل کپسول‌های چند کیلویی گاز که بسیار خطرناک و اکثرا نیز دچار نشتی هستند در موقعیت کنونی غیرممکن است که آبادانی‌های بسیاری به ناچار با آن کنار آمده‌اند.

————————–

گزارش از: مریم خبازی