دو بند از طرح توسعه کشاورزی خوزستان مورد مناقشه است/ کمبود شدید منابع آب در استان

خورنا: در جلسه احیای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان، استاندار به دو موضوع که به گفته وی مورد مناقشه هستند اشاره کرد و از شرکت جهاد نصر خواست تا برخی اصلاحات را در فرایند اجرای طرح اعمال کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در سفر استانی دولت یازدهم به خوزستان حسن روحانی به مردم قول داد که بودجه مربوط به این طرح را تامین کند و اجرای عملیات آن هم با وزارت جهاد کشاورزی باشد تا در ۳۰ سال آینده شاهد احیای ۵۵۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان خوزستان باشیم. دولت یازدهم در حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد برای طرح مذکور تامین اعتبار کرده است. به گفته کارشناسان اجرای این طرح می تواند بیش از ۵۰ درصد تولیدات کشاورزی استان که به نفع کشور است را افزایش دهد.

این اقدام دولت در احیای طرحی که دستور رهبر معظم انقلاب را هم در پی دارد و در حدود ۲۰ سال از تصویب آن می گذرد قابل تحسین است و با توجه به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی ایشان که یکی از مهمترین محورهای آن کشاورزی است، اهالی استان امیدوارند تا هرچه سریعتر اجرایی شود.

قاسم شمایلی، مدیر عامل شرکت جهاد نصر شامگاه دوشنبه در جلسه احیای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان موسوم به طرح مقام معظم رهبری در اهواز گفت: ما در مکان یابی پروژه ها، مکان های اجباری داریم.

شمایلی افزود: همچنین ما می توانیم در جایی کار را شروع کنیم که قبلاً وزارت نیرو شبکه اصلی را احداث کرده یا در دست اقدام داشته باشد، در غیر اینصورت امکان کار در جایی که امکاناتی نباشد مشکل است.

وی توضیح داد: پروژه در شهرستان های مختلف به اندازه های متفاوت اجرا می شود و مثلا در ایذه یا مسجد سلیمان و… کمترین فعالیت را می توانیم داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت جهاد نصر یادآور شد: هم اکنون ۱۰۰ هزار هکتار را در دست اجرا داریم و در کنار این مقدار حدود ۱۴۰ هزار هکتار وجود دارد که وزارت نیرو یا پروژه ها را انجام داده اند یا در دست اجرا دارند. پروژه ها، مکان ها و شهرستان ها کاملاً مشخص هستند.

شمایلی با اشاره به کارکنان پروژه ها گفت: ما موظف هستیم از یک سقف به بالا، مناقصه عمومی بگذاریم. حالا در پروژه هایمان رتبه های یک، دو و سه می توانند مشارکت کنند. در رتبه های یک استان تنها دو شرکت هستند که پروژه هایی در حمیدیه، پای پل و دوسلق را انجام می دهند.

شمایلی با اشاره به پیمانکارهای خوزستانی گفت: در خوزستان دو پیمانکار با رتبه یک، شش پیمانکار با رتبه دو، شش پیمانکار با رتبه سه و شش پیمانکار با رتبه چهار را داریم.

مناقشات را حل کنیم

استاندار خوزستان در این جلسه در پاسخ به توضیحات مدیر عامل شرکت جهاد نصر گفت: دو بند از توضیحات مدیر عامل جهاد نصر مورد مناقشه است.

عبدالحسن مقتدایی توضیح داد: ابتدا بحث مکان یابی است که باید بیشتر در مورد مکان های پروژه ها بحث کنیم و دوم موضوع پیمانکارهای بومی هستند.

مقتدایی افزود: تا زمانی که پراکنش و توزیع منطقی نباشد و بیشتر از پیمانکارهای بومی استفاده نشده باشد، باید در این مورد بحث و گفتگو کرد تا پیمانکارهای بومی بیشترین کار و سهم دستشان باشد.

برخی متخصصان می گویند که با توجه به کمبود منابع آبی انجام آبیاری تحت فشار در اراضی استان از ضروریات است که باید انجام شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در ادامه صحبت های استاندار خوزستان به موضوع آبیاری تحت فشار در استان اشاره کرد و گفت: ما هم اکنون با کمبود شدید منابع آب مواجه هستیم.

محمدرضا شمسایی افزود: برای اجرای طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی استان باید از آبیاری تحت فشار استفاده شود که جهاد کشاورزی باید به صورت جدی روی این مسئله کار کند.

شمسایی توضیح داد: نیاز است که توان قابل ملاحظه ای را در این بخش هزینه کرد.

وی یادآور شد: آبیاری تحت فشار تجهیزات خودش را می طلبد و تکنولوژی و وسایل موجود مربوط به حدود ۳۰ سال گذشته است و تجهیزات فعلی دارای ایراد و اشکال هستند.

شمسایی پیشنهاد کرد: شرکت های خصوصی در استان تشکیل شوند که تجهیزات آبیاری تحت فشار را تولید کنند و مورد حمایت پروژه قرار بگیرند.

پراکنده کاری و اختلاف نظر کنار رود

استاندار خوزستان همچنین در خصوص اجرای طرح احیای اراضی استان توضیح داد: چنین پروژه هایی نباید نافی ماموریت های ذاتی سازمانی شود و دستگاه ها پراکنده کاری نکنند.

مقتدایی گفت: باید کار تفکیک شود که تعارضی در کار ایجاد نشود و همدیگر را خنثی نکنیم. باید همه اختلاف نظرها بر طرف شود.

وی تاکید کرد: باید پس از گفتگو و بررسی به یک مبنا برسیم. همچنین تعاونی هایی که می خواهند سرمایه بیاورند را نیز باید مورد توجه قرار داد.

مسئولان می گویند که افزایش تولیدات کشاورزی به میزان ۹.۵ میلیون تن در سال معادل ۱۰ درصد تولید فعلی کشور از دستاوردهای اجرای طرح هستند.

همچنین افزاش درآمد حاصل از تولیدات بمیزان ۲۱ هزار میلیارد در هر سال و ایجاد ۳۰۰ هزار شغل مرتبط مستقیم و غیر مستقیم از جمله پیامدهای مثبت اجرای پروژه به شمار می روند.

همچنین گفته می شود، ایجاد قطب کشاورزی، ساماندهی مهاجرت های روستایی، کاهش حاشیه نشینی در شهرها و… از جمله پیامدهای اجتماعی اجرای این طرح هستند.