۵ برابری حوادث ترافیکی مردان نسبت به زنان در خوزستان

خورنا: مسئول بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: بار حوادث ترافیکی در خوزستان در مردان پنج برابر و در سقوط سه برابر زنان است.

جلال ملتجی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: حفظ سلامتی در مردان علاوه بر آنکه سبب حفظ نیروی مهم مولد در جامعه می‌شود، بر کیفیت زندگی خانواده‌ها نیز تأثیرگذار است.در مطالعه ملی بار بیماری‌ها و آسیب‌ها در سال ۱۳۸۶، بار بیماری‌ها در جنس مذکر در تمام سنین، حوادث عمدی و غیرعمدی مهم‌ترین علل سال‌های از دست رفته عمر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بار ناشی از حوادث ترافیکی در مردان پنج برابر زنان است و در سقوط نیز سه برابر است. بسیاری از مشکلات سلامت قابل مداخله هستند، بطوری که در برخی کشور‌ها طراحی برای کاهش و یا حتی حذف آن‌ها شروع شده است و اطلاع رسانی می‌تواند تأثیر بسزایی در پیشگیری داشته باشد.

ملتجی با بیان اینکه در هر جامعه‌ای انسان سالم محور توسعه پایدار است تصریح کرد: باید برای نیروی انسانی در محیط کار اهمیت ویژه‌ای قائل شد و محیط کار به گونه‌ای باشد که با اصول و استاندارد‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای مطابق باشد تا از بروز حوادث و بیماریهای ناشی از کار پیشگیری کرد.

وی اضافه کرد: اکثر بیماری‌های ناشی از کار بیماری‌های مزمن و با دوره نهفته طولانی است که پس از سال‌ها فعالیت در یک شغل بروز می‌کنند.

کار‌شناس مسئول بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: هنگام بروز اکثرا غیر قابل درمان قطعی هستند این در حالی است که پیشگیری از این حوادث و بیماری‌ها بسیار مؤثر بوده و تنها راه ممکن است.

وی به هزینه‌های مربوط به پرداخت غرامت، خدمات درمانی، توانبخشی و نیز غیبت از کار اشاره کرد و گفت: هزینه‌های درمانی و توانبخشی و غرامت در کشورهای در حال توسعه بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی آن‌ها ماست

ملتجی در خصوص آمارهای جهانی حوادث شغلی اظهار کرد: کار‌شناسان تخمین می‌زنند که سالیانه ۳. ۲ میلیون مرگ ناشی از حوادث و بیماری‌های شغلی رخ می‌دهد و ۲۷۰ میلیون نفر از حوادث و سوانح غیر کشنده محیط کار رنج می‌برند.

وی افزود: ۱۶۰ میلیون مورد جدید از بیماری‌های شغلی گزارش می‌شود لذا بهداشت حرفه‌ای در قالب نظام سلامت کشور با هدف پیشگیری از بروز بیماری‌ها و ناتوانی‌های ناشی از کار و کنترل عوامل زیان آور و شرایط نامساعد کار در وزارت بهداشت انجام وظیفه می‌ندهد.