مشاور سریال سرزمین کهن در اهواز چه گفت؟

خورنا: رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و مشاور تاریخی سریال سرزمین کهن  با اشاره به سرمایه‌گذاری نیروهای سلطه‌گر در تاریخ‌نگاری برای ملت‌ها و اثر آن در تغییر جهت‌گیری انسان در شناخت دوست از دشمن گفت: دشمن با ایجاد تغییر در یافته‌های تاریخی، می‌تواند بدون مقاومت، در رویکرد افراد تغییر ایجاد کند و موجب اخلال در دشمن‌شناسی شود.
کارگاه آموزشی ائمه جماعات دانشگاه‌های استان خوزستان با موضوع «جریان‌شناسی سیاسی و فرهنگی» در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.
عباس سلیمی‌نمین، رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و مشاور تاریخی سریال سرزمین کهن در این کارگاه با اشاره به ایجاد تقابل میان بحث ملیت و اسلامیت توسط دشمن تصریح کرد: افرادی که این تقابل را ایجاد کردند در عمل نشان دادند نه به اسلام پایبند بودند نه به ملیت؛ بلکه به دنبال آن بودند که این دو را در برابر هم  قرار دهند تا یک بی‌هویتی کامل را در کشور رقم بزنند. در این میان این بی‌هویتی کامل است که بستری برای تسلط بیگانگان فراهم می‌کند.
وی ملیت‌گرایی شکل گرفته  در دوران پهلوی اول را ملیت‌گرایی نامشروع خواند و توضیح داد: در آن دوران به منظور ملیت‌گرایی، بحث تاریخ باستان را مطرح کردند که می‌توان برای زیر سؤال بردن ملیت‌گرایی آنها به موضوع تقطیع دوران باستان توجه کرد. اگر اینان ملیت‌گرا بودند بخشی از تاریخ باستان را رها نمی‌کردند بلکه آن را تخریب هم نمی‌کردند. آنها عامدانه در مقام تخریب تاریخ قبل از هخامنشیان برآمدند و در پی اثبات این نکته بودند که تمدن قابل توجهی قبل از هخامنشیان نبوده است.
سلیمی‌نمین با بیان اینکه انتخاب تاریخ ۲۵۰۰ ساله به عنوان مبدأ، انتخابی هدفمند بوده است، گفت: آیا انتخاب این ۲۵۰۰ سال بر مبنای احترام به گذشته تاریخی ماست یا علت دیگری دارد؟ با مطالعه می‌بینیم که در آن احترام به ملت ایران نیست و هدفی دیگری را دنبال می‌کنند. آنها به دنبال اعلام این موضوع هستند که تمدن در ایران زمانی وارد شد که یهود به صورت سازمان یافته وارد فلات ایران شدند و این موضوع احترام به ملیت نیست. آنها درصدد آنند که یهود را آغازگر تمدن ایرانی معرفی کنند و این امر بزرگداشت و کرامت بخشیدن به ملت ایران نخواهد بود که اگر قصد آنها به احترام به ملیت بود تاریخ را تقطیع نمی‌کردند.
این محقق  تاریخ با طرح این پرسش که چرا این کار کلید خورد، تصریح کرد: بیگانه نمی‌توانست در ایران وارد شود و با وجود موقعیت اسلام بر همه شئونات ایران مسلط شود. از این رو باید موقعیت اسلام را تضعیف می‌کردند و یکی از شیوه‌ها، دامن زدن به ملیتی است که آنها بنیان‌گذارش هستند نه ملیت واقعی . این سناریو وجه دیگری هم دارد، وقتی یهودیت برای ملت ایران تمدن ساخت به زعم آنها اسلام با ورود خود به ایران این تمدن را نابود کرد. از این رو،  در دوران پهلوی آثار متعددی نوشته می‌شود که می‌خواهد این مطلب را برخلاف واقع ثابت کند که ورود اسلام به  ایران مساوی با کتاب‌سوزی و از بین رفتن مظاهر تمدن است. تنفری که در میان روشنفکران دوران پهلوی از اسلام به وجود آمد ناشی از سناریوی دقیقی بود که انگلیس‌ها توانستند توسط رضاخان بر کشور حاکمیت بخشند. روایتی که آنها تولید کردند در حال حاضر بر دانشگاه‌های ما حاکم است.
رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: این سناریو پذیرفته شد که اشرافیت یهود منشأ تمدن در ایران شدند و این ساده‌نگری بود که اجازه دادیم این سناریو پذیرفته شود و مناسبات بین ملیت و اسلامیت به گونه‌ای رقم بخورد که بسیاری از روشنفکران چنین تصور کنند که ما خود دین و تمدن داشتیم چرا باید دینی را که عظمت ما را نابود کرد، بپذیریم. از اینجا تعارضاتی را ایجاد کردند که سالها پس از انقلاب هم ادامه داشت. انتظار می‌رفت که پس از انقلاب اسلامی در این نوع تاریخ‌نگری بازنگری داشته باشیم.
سلیمی‌نمین با بیان اینکه نیروهای سلطه‌گر با علم بر اینکه تاریخ چقدر می‌تواند جهت‌گیری انسان را تغییر دهد، در تاریخ سرمایه‌گذاری می‌کنند، خاطرنشان کرد: کشوری که می‌خواهد بر جهان مسلط شود یکی از راه‌های تأثیرگذار را کار در تاریخ ملت‌ها می‌داند. حضور مستشرقان خارجی برای سالهای متمادی در کشور ایران از کشورهایی همچون ایتالیا و فرانسه به همین دلیل بود. در واقع  آنها پیش‌قراولان سلطه بودند. اینها تاریخ‌نگارانی هستند که زمینه سلطه را فراهم می‌کردند.
این محقق تاریخ معاصر ایران افزود: توجه قدرت‌های سلطه‌گر به تاریخ به این دلیل است که تأثیر تاریخ بسیار شگرف است. چرا که با ایجاد تغییر در یافته‌های تاریخی، بدون مقاومت تغییر در رویکرد و اخلال در دشمن‌شناسی را به وجود می‌آورد. چیزی که ما به شدت از آن غفلت داریم. علی‌رغم آموزه‌های دینی که به تأمل در سرنوشت اقوام تاریخی دعوت می‌کند، توجه دیگران به تاریخ موجب تاریخ‌نگاری دیگران برای ما می‌شود و این تاریخ‌نگاری به ما جهت می‌دهد.
وی عنوان کرد: افرادی که بر تاریخ سرمایه‌گذاری می‌کنند می‌خواهند دستاوردهای تاریخی ما را تغییر دهند و در نتیجه جای دشمن و دوست را تغییر دهند.
سلیمی‌نمین با اشاره به تاریخ‌سازی در تاریخ ایران بر نقش اسرائیل در این گونه تاریخ‌نگاری‌ها که در آثار آنها مشهود است، اشاره کرد و گفت: این جهت‌گیری متأسفانه کاملاً پذیرفته شد. امروز نگرانی جدی آن است که هر چه از آرمان‌های انقلاب دورتر می‌شویم گرایش‌های ناسیونالیستی بیشتر و دامن زدن به اختلافات پررنگ‌تر می‌شود.
رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تصریح کرد: عاملی که توانست دشمن را از ایران بیرون کند قدرتی بود که اسلام به این ملت داد. اسلام بود که بخش‌های مختلف را به هم پیوند داد. امروز پشت این ملیت‌گرایی، جریانات ناسالمی هستند و افرادی که در این وادی گام برمی‌دارند و تضادهای کاذب ایجاد می‌کنند، جاهلانه در میدانی قرار می‌گیرند که دشمن می‌خواهد از طریق آن موقعیت اسلام و آرمان‌های امام(ره) را تضعیف کند.
وی با بیان اینکه اسلام نگاه جزئی و سطحی را کنار زد و اقوام را با هم متحد کرد، گفت: با این وحدت، قدرتی شکل گرفت که در هیچ جای تاریخ ایران هیچ عاملی نمی‌توانست قدرتی به وجود آورد که استعمار را با همه امکانات خود زمین‌گیر کند. بنابراین نگذاریم افراد دنیاطلب به جای تلاش و تقویت آرمان‌های انقلاب اسلامی، بحث ناسیونالیسم را مطرح کنند.
سلیمی‌نمین تأکید کرد: فکر نکنیم چون انقلاب، جمهوری اسلامی را در کشور رقم زده است، دیگر کشور می‌تواند بدون توجه به آرمان‌های امام(ره) در مسیر سعادت گام بردارد.
این محقق تاریخ با اشاره به جدا کردن بخش‌هایی از خاک کشور براساس دستور بیگانه در تاریخ ایران، تصریح کرد: این اقدامات بر اساس کدام عرق ملی صورت گرفت؟ دقت کنیم، آرمان انقلاب که موجب شد برای اولین بار حتی با جنگ تمام عیار یک وجب از خاک کشور جدا نشود، این یعنی دفاع از ملیت. اسلام است که اینجا از ملیت و تمامیت ارضی دفاع می‌کند و در این قضیه صداقت به خرج می‌دهد و با تمام توان از تمامیت ارضی کشور دفاع می‌کند.
مشاور سریال سرزمین کهن در با بیان اینکه تاریخ‌نگاری که برای ما صورت گرفته است، تجلیل از یهودیت به نام دفاع از ملیت است، اظهار کرد: در تاریخ باید نشان دهیم که سلطه‌گران برای ملیت هم ارزشی قائل نبودند. آنچه باید به جامعه منتقل کرد این است که سلطه‌ علیه ملی‌یون هم هست. سلطه حتی حداقلی در دفاع از ملیت را نمی‌پذیرد. در حالی که اسلام در دفاع از ملیت و منافع ملی، حداکثری است. اما سلطه‌گران برای آنکه سلطه خود را دنبال کنند حتی ملی‌یون را هم تحمل نمی‌کنند. وقتی در تاریخ عمیق‌تر می‌شویم می‌بینیم که سلطه‌گران برای هیچ عامل بازدارنده‌ای فرصت ایجاد نخواهند کرد بنابراین لازم است برای اینکه بتوانیم در برابر تفکرات ناسیونالیستی ناسالم که ریشه در ترفندهای بیگانه دارد جوابگو باشیم باید تاریخ را خوب بدانیم در غیر این صورت جامعه ایران تضعیف می‌شود و زمینه سلطه برای بیگانگان فراهم می‌گردد.
رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به دشمن‌شناسی دقیق امام(ره) گفت: دشمن اصلی به گونه‌ای عمل می‌کند که رقیب خود را  در خدمت بگیرد تا امر بر همگان مشتبه شود. دشمن اصلی هرگز باطن خود را آشکار نمی‌کند و این تفاوت بین تهدید اصلی و تهدید فرعی است. فرموده امام که «دشمن اصلی آمریکایی‌ها هستند» به این معناست که آمریکا قادر است با ابزارهای مختلف به گونه‌ای عمل کند که آنها را نبینید و نشناسید.
سلیمی‌نمین ادامه داد: چرا امروز صهیونیست‌ها احساس خطر می‌کنند به جهت آنکه با درایت امام(ره) که فرمودند: دشمن اصلی آمریکاست و صهیونیست‌ها عامل آنها در منطقه هستند توجهات به آنها جلب شده است.
وی با بیان اینکه برخی در دشمن‌شناسی خود دچار اعوجاج شده‌اند، عنوان کرد: بحث از اقوام می‌تواند در دشمن‌شناسی ایجاد اخلال کند و اگر اخلال به وجود آمد فرصت برای دشمن به وجود می‌آید. از این رو، طرح بحث قومیت و فرقه‌های مختلف اسلامی وارد بازی دشمن‌ شدن و ظلم به جامعه است.
این محقق تاریخ در ادامه سخنان خود گفت: امام(ره) عصاره تاریخ ما بود. تاریخ را خیلی خوب خوانده بود. امام(ره) از نهضت ملی شدن صنعت نفت و نهضت مشروطه درس گرفته بود. ایشان عصاره تجربه تاریخی، دشمن‌شناسی و دین شناسی بود. بی‌توجهی به این دستاوردها، بی‌توجهی به منافع ملی و اسلام  است.
سلیمی‌نمین تاکید کرد: افرادی که وظیفه هدایت فکری جامعه را بر عهدعه دارند، باید مطالعات عمیقی در این موضوعات انجام دهند و سرریز مطالعه آنها در جامعه ایجاد هدایت کند.
به گفته وی استراتژی غرب در جهان اسلام بر اساس آینده‌نگری کارشناسان آنهاست که می‌گویند در آینده اسلام است که فرهنگ غرب را به چالش می‌کشد. بر اساس این پیش‌بینی، صهیونیست‌ها را در منطقه گماشتند تا جلوی رشد جهان اسلام را بگیرند. ویس ادامه داد: آیا آنها سرمایه‌گذاری کردند که تنها یک کشور به صهیونیست‌ها بدهند؟ بلکه آنها را بر اساس سناریوی پیش‌بینی‌ شده‌ای برای دفع تهدیدات در دل خاورمیانه جای دادند.
رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه مناسبات ما و غرب به رابطه ما با اسرائیل بستگی دارد، تصریح کرد: اسرائیل جزء سیاست اساسی غرب است. چون حیات و ممات غرب به اسرائیل بستگی دارد. در چالشی که غرب در آینده با فرهنگ اسلامی دارد اسرائیل را سنگر اول خود می‌داند و قراردادن آن در دل جهان اسلام به منظور جلوگیری از این تهدید است. بنابراین حضور اسرائیل در منطقه می‌تواند برخی از نگرانی‌های غرب را برطرف سازد.