خوزستان به جمع دارندگان آزمایشگاه ژنتیک قانونی پیوست

خورنا: با حضور رئیس سازمان پزشکی قانونی نهمین آزمایشگاه ژنتیک قانونی کشور امروز در خوزستان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نهمین آزمایشگاه قانونی کشور صبح امروز با حضور رئیس سازمان پزشکی قانونی، رئیس کل دادگستری خوزستان، معاون توسعه و پشتیبانی استاندار خوزستان و تعدادی از مسئولان افتتاح شد.که برای راه اندازی این آزمایشگاه حدود یک میلیارد تومان هزینه شده است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی در نشست خبری در حاشیه افتتاح آزمایشگاه با اشاره به اینکه آزمایشگاه ژنتیک قانونی خوزستان نهمین در کشور است، افزود: آزمایشگاه های ژنتیک در راستای تحقق تکلیف دادگستری برای راه اندازی ۱۰ آزمایشگاه ژنتیک به عنوان پیش نیاز بانک ژنتیک در برنامه توسعه پنجم است.

احمد شجاعی با بیان اینکه بانک ژنتیک از سال ۹۳ آغاز به کار می کند، افزود: احتمالا تعداد آزمایشگاه ها نیز به ۱۲ افزایش می یابد.

به گفته وی، پیش از این آزمایشگاه های تهران، مشهد، ساری، اصفهان، شیراز، تبریز، کرمانشاه و زاهدان راه اندازی شده است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی همچنین درباره مزایای راه اندازی این آزمایشگاه توضیح داد: مهمترین کاربرد آن تشخیص هویت است. زیرا در برخی حوادث ممکن است انسان ها به صورتی آسیب ببینند که از روی علائم ظاهری قابل شناسایی نباشند.

وی کارکرد دیگر این آزمایشگاه را تشخیص مجرمان عنوان کرد و گفت: در یک صحنه جنایت مجرم از خود آثاری به جا می گذارد که با استفاده از این آزمایشگاه شناسایی مجرمان ممکن می شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: بر اساس بررسی های جهانی، با راه اندازی بانک ژن مبادرت به جرم ۳۰ درصد کاهش می یابد.

شجاعی دلیل تاخیر در راه اندازی این آزمایشگاه را تحریم های بین المللی و خارجی بودن تمام دستگاه ها و تجهیزات موردنیاز عنوان کرد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی در ادامه با بیان اینکه آزمایشگاه ژنتیک قانونی کاربردهای وسیعی دارد و در آینده پیشرفت های زیادی خواهد داشت، اظهار کرد: در این آزمایشگاه ها تشخیص هویت «سادات» نیز قابل انجام خواهد بود که می توان آن را به صورت یک پروژه مطالعاتی اجرا کرد.

وی با اشاره به تعیین تکلیف حمل اجساد اضافه کرد: حمل اجساد در شهرها بر عهده شهرداری ها و در جاده های بین شهری نیز بر عهده اورژانس است.

خوزستان؛ اول در برق گرفتگی

رئیس سازمان پزشکی قانونی از کاهش ۵.۹ (پنج و نه دهم)  درصدی متوفیان حوادث رانندگی در کشور طی ۱۰ ماه گذشته خبر داد.

وی با ارائه گزارشی از آمار مرگ های غیرطبیعی در ۱۰ ماهه امسال، افزود: تلفات حوادث رانندگی در ۱۰ ماهه امسال ۱۵ هزار و ۵۳۸ نفر و در سال گذشته ۱۶ هزار و ۵۲۰ نفر بوده است.

به گفته وی، بیشترین فوت های غیرطبیعی در کشور بر اثر حوادث رانندگی و سوء مصرف مواد مخدر است.

شجاعی با اشاره به اینکه خوزستان رتبه ۲۳ مرگ های غیرطبیعی در کشور را داراست اضافه کرد: این استان در تلفات حوادث رانندگی رتبه ۲۶ کشوری را دارد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی اظهار کرد: در ۱۰ ماهه امسال ۸۹۳ نفر در خوزستان در حوادث رانندگی فوت کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۸۲۶ نفر است ۷.۵ (هفت و نیم) درصد کاهش نشان می دهد.

وی از افزایش هشت درصدی مرگ های ناشی از سوختگی در خوزستان در ۱۰ ماهه امسال خبر داد و افزود: در سال گذشته ۱۴۷ نفر و امسال ۱۵۹ نفر بر اثر سوختگی فوت کرده اند.

شجاعی همچنین با بیان اینکه خوزستان رتبه نخست مرگ و میر بر اثر برق گرفتگی را دارد تصریح کرد: امسال ۵۵ نفر و سال گذشته ۵۵ نفر در اثر برق گرفتگی فوت کرده اند که کاهش ۲۶ درصدی نشان می دهد.

شجاعی در ادامه درباره میزان مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا اظهار کرد: مرگ بر اثر آلودگی هوا در زمره مرگ های طبیعی است و آمار آن در اختیار وزارت بهداشت است اما می توان با تحقیق تاثیر آن را دریافت.