سیب‌زمینی غذای اعیانی شد!

خورنا: قیمت سیب‌زمینی در بازار به کیلویی ۳۰۰۰ تومان رسیده و بر اساس گزارش بانک‌ مرکزی با افزایش ۲۰۷ درصدی قیمت نسبت به پارسال مواجه‌ شده درحالیکه این محصول به عنوان یکی از کالاهای اساسی همه دهک‌های جامعه است و جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی اقشار کم‌درآمد دارد.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی این بار در گزارش هفتگی خود درباره ” متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی محصولات سبد غذایی مردم” به قیمت سیب‌زمینی هم اشاره کرد که با افزایش ۲۰۷ درصدی مواجه شده است اما این محصول که تولیدش در سال‌های گذشته با افزایش و قیمتش بدون تغییر یا با کاهش نسبی مواجه می‌شد امسال از همان هفته‌های ابتدایی کاملا برعکس شد چراکه پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد تولید با توجه به کاهش سطح زیرکشت این محصول کاهش می‌یابد و قیمت‌ها نیز از همان فروردین ماه رو به افزایش رفت.

به گونه‌ای که در نخستین گزارش هفتگی بانک‌ مرکزی نیز که ۲۳ فروردین ماه منتشر شده سیب‌زمینی به مرز کیلویی ۱۰۰۰ تومان در میادین تره‌بار رسیده بود و این قیمت نسبت به هفته مشابه ماه گذشته‌اش ۲۸ درصد افزایش و نسبت به هفته مشابه سال قبل ۱۳۰ درصد افزایش یافت.

علیرغم نگرانی‌ها از افزایش قیمت سیب‌زمینی مسئولان وقت وزارت‌خانه‌های تجارت و کشاورزی پاسخی ندادند یا وعده‌ دادند که ” قیمت این محصول تا ابتدای تیر ماه کاهش می‌یابد چراکه انبوه تولیدات استان‌های کشور به بازار می‌رسد” اما هر چه از ابتدای سال بیشتر گذشت قیمت این محصول نیز بیشتر شد تا اینکه اکنون مصرف‌کنندگانی که سیب‌زمینی را در اسفند پارسال کیلویی ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان می‌خریدند با قیمت‌های نجومی از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان مواجه شده‌اند.

شاید به گفته کارشناسان نداشتن الگوی کشت و کمبود یک میلیون تنی سیب‌زمینی که بیشتر مورد تایید انجمن سیب‌زمینی‌کاران است دلیل اصلی این گرانی و قیمت‌های غیر منطقی باشد؛ چراکه نداشتن الگوی کشت باعث شده طی سال‌های اخیر یک سال، سال سیب‌زمینی و سال دیگر سال پیاز شود و هیچگاه تعادلی میان تولید و بازار این دو محصول وجود نداشته است.

از سوی دیگر هم سال‌های گذشته سیب‌زمینی‌کاران که تولید مناسبی برای کشور داشتند هیچ انگیزه‌ای برای برداشت حاصل دسترنجشان نداشتند چراکه قیمت به گونه‌ای بود که حتی ارزش برداشت را هم نداشت اما امسال که به واسطه کاهش سطح زیرکشت و بروز شرایط خاص جوی مانند بارش سیل‌آسای باران، تولید کمتر شده کشاورزان دیگر به قیمت‌های ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان هم راضی نمی‌شوند.

به گفته حسن محمدی، عضو هیات مدیره اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران قیمت‌ تمام‌شده هر کیلوگرم سیب‌زمینی ۸۴۰ تومان است و سیب‌زمینی‌کاران محصولشان را که پنج ماه در انبارها نگهداری کرده‌اند باید ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان بفروشند تا بتوانند حاشیه شود حداقلی داشته باشند.

در هر حال به نظر نمی‌رسد حتی با افزایش نرخ ارز و بالا رفتن هزینه‌های تولید و نگهداری محصول قیمت ۳۰۰۰ هزار تومان برای یک کیلوگرم سیب‌زمینی منصفانه به نظر باشد.

گرچه پیگیری‌های ایسنا از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای بررسی علت واقعی افزایش قیمت این محصول در بازار بی‌نتیجه ماند اما این وزارتخانه که از سال آینده رسما مسئول تنظیم بازار محصولات کشاورزی است باید ضمن در نظر گرفتن منافع بخش تولید به منافع مصرف‌کننده هم توجه کند و نه مانند گذشتگان سیب‌زمینی را برای جمع‌ کردن رأی بیشتر مجانی عرضه کند و در برابر ارزان‌فروشی آن بی‌تفاوت باشد و نه به بهانه حمایت از تولید با گران‌فروشی محصولات کشاورزی در بازار داخلی برخورد نکند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *