کیفیت ساخت و ساز در خوزستان پایین‌ است

خورنا: نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: کیفیت ساخت و ساز در خوزستان از حد متوسط هم پایین‌تر است و هیچ نظارت مستمری بر ساخت و سازها وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سیروس رادکیا در اولین همایش استانی مقررات ملی ساختمان که ظهر امروز در تالار مهتاب برگزار شد اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی در پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازهای دولتی مکلف هستند که علاوه بر نظارت خود از نظارت مقیم و عالیه نیز استفاده کنند.

وی ادامه داد: باید نظارت شود که آیا اعتبار لازم درست هزینه و مدیریت شده است و صلاح دستگاه مورد نظر در این ساخت و ساز دیده شده است.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بیان اینکه سالانه در حدود پنج تا ۶ هزار میلیارد تومان در بخش ساخت و ساز کلانشهر‌ها هزینه می‌شود اذعان کرد: متاسفانه این هزینه کلان را در خوزستان بلاتکلیف و بدون هیچ نظارتی‌‌ رها کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: برای نظارت دقیق‌تر بر ساخت و ساز استان باید کاری انجام شود و اگر استاندار اجازه دهند یک بار کاری در استان انجام دهیم که بگویند خوزستان اول بود، تا چه زمانی بشنویم فلان استان موفق بوده است.

رادکیا با بیان اینکه کیفیت ساخت و ساز در خوزستان از حد متوسط هم پایین‌تر است تصریح کرد: ما کنترل کیفی مصالح ساختمانی نداریم و هیچ نظارت مستمری بر ساخت و ساز وجود ندارد.

وی افزود: نظارت ما در حد یک نظارت عالیه که اسم آن را نظارت مرحله‌ای می‌گذاریم است، یعنی یک مهندس ناظر با دستمزد پایین چند بار به یک ساختمان در حال ساخت مراجعه می‌کند و بعد می‌گوییم کیفیت ساخت و ساز پایین است.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با طرح این سوال که آیا فقط سازمان نظام مهندسی ساختمان مقصر است یا باید فکر دیگری شود؟ عنوان کرد: کنترل کیفیت ساخت و ساز قبل از تصویب قانون نظام مهندسی در سال ۱۳۷۴ بر عهده سازمان شهرداری‌ها بود، اما با تصویب قانون نظام مهندسی کنترل نظارت بر کیفیت ساختمان، طبق قانون به سازمان نظام مهندسی ساختمان واگذار شد.

وی ادامه داد: حال با گذشت بیش از ۱۸ سال، همچنان مسئولیت نظارت بر کیفیت ساختمان همزمان بر عهده شهرداری و سازمان نظام مهندسی است.

رادکیا خاطرنشان کرد: در شهر اهواز ۲ هزار مهندس عمران دارای پروانه داریم و اگر متوسط کار را ملاک قرار دهیم میزان ظرفیت کاری برای مهندسان ۲۰ میلیون مترمربع است اما در حالت عادی دو میلیون مترمربع ظرفیت کاری است.

وی با اشاره به اینکه معضلات شهری را باید از مردم پرسید اذعان کرد: مشکلات ترافیکی رتبه یک تا سه را در حوزه معضلات شهری به خود اختصاص داده است و در اهواز نیز در بسیاری از مناطق ترافیک یک مشکل بزرگ و معضل است، در حالی که قانون برای این معضل ره‌هایی دارد اما ما هیچ‌گاه به آن عمل نکرده‌ایم.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اظهار کرد: ﺑﯽ‌‌توجهی ﺑﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪاردھﺎی ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز، ﻋﺪم رﻋﺎﯾﺖ ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻧﻈﺎم مهندسی ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن، ﺑﯽ‌توجهی ﺑﻪ ﻧﯿﺎزھﺎی ﺑﻮﻣﯽ ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎزورود اﻓﺮاد ﻏﯿﺮ ﻣﺘﺨﺼﺺ ﺑﻪ ﺣﺮﻓﻪ ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز ﻣﺴﮑﻦ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪه ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎزھﺎی ﻣﺴﮑﻦ در خوزستان ﺑﻪ دﻏﺪﻏﻪ شهروﻧﺪان ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﻮد.

وی تصریح کرد: به طورﯾ ﮑﻪ ﻧﻈﺎرت ﻟﺤﻈﻪ ﺑﻪ ﻟﺤﻈﻪ ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز از ﺟﻤﻠﻪ ﺿﺮورﯾﺎﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮای ﮐﻨﺘﺮل ﺗﺨﻠﻔﺎت ﺗﻮﺳﻂ اﻧﺠﺎم ﻣﯽ ﺷﻮد ﺗﺎ در ﺳﺎﯾﻪ اﯾﻦ ﻏﻔﻠﺖ ﻋﻤﺮ ﻣﺴﮑﻦ در دﺳﺖ ﺳﺎﺧﺖ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﺳﺎل ﮐﻮﺗﺎه ﻧﺸﻮد.