خوزستان فاقد معماری بومی است

خورنا: مدیرکل امور مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر در خوزستان یک معماری بومی وجود ندارد در حالی که باید شناسنامه بومی همه شهرهای خوزستان را داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، غلامرضا هوایی در اولین همایش استانی مقررات ملی ساختمان که پیش از ظهر امروز در تالار مهتاب برگزار شد، اظهار کرد: مهندسی قالب و نقشه مسیر است که می‌تواند در موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تعریف شود.

وی با بیان اینکه مهندسی دارای اهمیت بسیار بالایی است، ادامه داد: در کشور هر جایی که برنامه‌ای برای مهندسی در زمینه نانو، هسته‌ای و پزشکی باشد حتما یک نقشه راه در این زمینه طراحی می‌شود و اگر براساس نقشه راه پیش برویم حتما موفق خواهیم بود.

مدیرکل امور مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امروزه اهمیت مقررات ساختمان بر کسی پوشیده نیست، اذعان کرد: در اهواز حدود ۳۰ سال گذشته خانه‌هایی وجود داشت که امروز هیچ کس حاضر به سکونت در آن‌ها نیست.

وی اضافه کرد: اما در دو سه دهه گذشته حوزه مهندسی ساخت و ساز پیشرفت بسیاری داشته است و همچنین مصالح ساختمانی به سرعت رشد پیدا کرد.

هوایی ادامه داد: روزگاری استفاده از آجرهای گلی رواج بسیاری داشت و بخش زیادی از ساخت و ساز را در بر می‌گرفت اما امروزه از‌‌ همان گل مصالح بسیار با کیفیتی ساخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: مقررات ملّی ساختمان مجموعه‌ای از باید‌ها و نبایدهای حوزه ساخت و ساز است که باعث افزایش ایمنی، آسایش و صرفه اقتصادی استفاده‌کنندگان از ساختمان خواهد شد.

مدیرکل امور مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر مجموعه ۲۱گانه مقررات ملی ساختمان امروز در دسترس افراد قرار دارد، افزود: این مقررات پس از تصویب قانون نظام مهندسی در سال ۱۳۷۴ توانست مفهوم واقعی خود را پیدا کند و به مرور زمان نیز به طور مرتب به روز شود.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه مقررات ملی ساختمان الفبای ساخت و ساز در کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه در چهار سال گذشته کلیه مباحث این مقررات به روز شده و مبحثی مانند پدافند غیرعامل نیز به مجموعه مقررات ملی ساختمان افزوده شده است.

هوایی با اشاره به اینکه عده‌ای فکر می‌کنند که مقررات ملی ساختمان تنها مربوط به مهندسان ساخت و ساز است، تصریح کرد: ساختمان وقتی که ساخته می‌شود در اختیار بهره‌بردار قرار می‌گیرد و اگر‌‌ رها شود، سازه، معماری، آسانسور، موتورخانه و… ساختمان دستخوش تغییر و خرابی می‌شود.

وی افزود: به این ترتیب ساختمانی که قرار بود ۱۰۰ سال عمر کند، دوام آن به ۳۰ سال کاهش می‌یابد.

مدیرکل امور مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: بحث بر سر اینکه چه کسی مسئول ساخت و ساز است تاثیر ندارد زیرا در هر شهری مسئول ساخت و ساز شهرداری است.

وی ادامه داد: مشکلاتی که در حوزه شهرسازی، پیاده‌رو‌ها و معابر داریم وجود دارد را نمی‌توان به سازمان یا ارگان دیگری سپرد در حالی که مربوط به شهرداری است.

هوایی نقش شورا‌ها در این حوزه را نیز موثر دانست و گفت: زمانی که شوراهای شهر تشکیل شد قرار بود وظایفی در حوزه ساخت و ساز و شهرسازی به عهده بگیرند که متاسفانه وارد حاشیه و چالش‌های دعوایی من می‌گویم تو بگو شدند.

وی اضافه کرد: متاسفانه کلانشهر اهواز نیز از این چالش‌ها به دور نبود و با وجود کارهایی که صورت گرفته است باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و پروژه‌های بزرگتری انجام شود.

مدیرکل امور مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی بر لزوم تشکیل کارگروه پژوهشی در شوراهای شهر تاکید کرد و گفت: چرا شورا‌ها روی طرح‌های بومی، افکار بومی و معماری بومی کار تحقیقی و پژوهشی انجام نمی‌دهند؟

وی با طرح این سوال که کدام یک از شوراهای خوزستان یک کارگروه پژوهشی دارد، تصریح کرد: جای یک نهاد تحقیقی و پژوهشی در شهر خالی است.

هوایی با بیان اینکه شوراهای شهر خوزستان می‌توانند پیش قراول در حوزه تحقیقی و پژوهشی باشند، افزود: در حال حاضر در خوزستان یک معماری بومی وجود ندارد در حالی که باید شناسنامه بومی همه شهرهای خوزستان را داشته باشیم.