فراز و نشیب‌های جمعیت هلال احمر خوزستان

خورنا: مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: پس از انتخابات ۹۲، مسئولیت سنگینی بر عهده مسئولان اجرایی گذاشته و رویکرد اعتدال و تدبیر پایه گذاری شد، بنابراین باید همه برنامه‌ها بر اساس تدبیر و برنامه‌ریزی بوده تا پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- دکتر علی خدادادی با حضور در تحریریه خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: اکنون نیازهای روزافزونی در حوزه‌های مختلف وجود دارد و قطعا کار کارشناسی و برنامه‌ریزی شده لازم است تا مشکلات حل شود. استان خوزستان، استانی توسعه‌نیافته است چرا که عوامل ضد توسعه در آن بسیار است و نیاز به آسیب‌شناسی جدی دارد.

 

وی ادامه داد: باید بدانیم چه عواملی موجب شده استان ما نتواند در حوزه‌های مختلف شاخص‌هایی که مد نظر نظام مقدس جمهوری اسلامی است، را برآورده کند. این عوامل باید بررسی و رفع شوند تا بتوانیم گام‌های موثری برداریم.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: در این استان نیاز به یک جهش در حوزه‌های مختلف داریم تا عقب‌ماندگی‌های ناشی از ۸ سال دوران دفاع مقدس و شاید بی‌برنامگی‌های گذشته، جبران شوند.

 

خدادادی اظهار کرد: خوزستان یک استان کاملا وسیع، با تفاوت‌های اقلیمی و تنوع قومی است و می‌تواند زمینه خوبی برای کار و پیشرفت باشد. البته اگر نگاه ما به برنامه‌ها یک نگاه آکادمیک و علمی باشد، می‌توانیم از پتانسیل موجود در استان که بسیار هستند، با دید و نگرشی مثبت، استفاده کنیم و از آن به عنوان یک نقطه قوت و فرصتی مناسب بهره‌مند شویم.

 

وی تصریح کرد: جمعیت هلال احمر بر اساس منشور هلال احمر وظیفه تسکین آلام بشری، کمک به سلامت و ایجاد تفاهم بین‌ملل و افراد مختلف جامعه بدون در نظر گرفتن هر گونه تبعیض را دارد. چتر هلال احمر، چتری فراگیر است و ما بدون در نظر گرفتن هر گونه سلیقه سیاسی، قومیتی و طبقات اجتماعی، باید خدمات خود را در مواقع ضروری به صورت منطقه‌ای، ملی، فراملی و بین‌المللی به افراد مختلف جامعه ارایه دهیم.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان افزود: امداد و نجات مهم‌ترین محور کاری جمعیت هلال احمر و یکی از مهم‌ترین وظایف و هدف‌های اصلی این جمعیت به شمار می‌رود. خوشبختانه امکانات و پتانسیل‌هایی برای تحقق این اهداف وجود دارد ولی کافی نیست و تنها ۴۰ درصد از وظایفی که بر عهده داریم را می‌توانیم انجام دهیم. لذا با توجه به وسعت جغرافیایی استان خوزستان، نیاز به توسعه۶۰ درصدی برای پوشش کامل استان داریم.

 

خدادادی اظهار کرد: استان خوزستان از تنوع بسیاری برخوردار است، کوهستان و مناطق برف گیر، دشت و جاده، رودخانه، دریا و مناطق مرزی، از جمله ویژگی‌هایی است که این استان دارد و در کنار وسعت زیاد دارای جمعیتی بالاست و همه اینها می‌تواند در استان خطر خیز باشند.

 

وی با اشاره به اهمیت حضور به موقع نیروهای امدادی در حوادث، گفت: یکی از مشکلاتی در حوزه امداد و نجات داریم، امداد هوایی است؛ با توجه به وسعت استان و مناطق صعب‌العبوری که دارد، نیاز به امداد هوایی سازمان یافته و مجهز داریم تا بتوانیم در صحنه حضوری به موقع داشته باشیم. و از افزایش تلفات و ضایعات ناشی از حوادث در این نقاط جلوگیری کنیم.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: جمعیت هلال احمر در حوزه بهداشت و درمان خدمات ارزنده‌ای می‌تواند به جامعه هدف ما که مردم فهیم و شهیدپرور استان خوزستان هستند، ارائه دهد و به مشکلات درمانی آنها رسیدگی کند.

 

وی اظهار کرد: متاسفانه در استان خوزستان در شاخص‌های بهداشت و درمان در سطح پایینی قرار دارد و نیاز به توجه جدی است. جمعیت هلال احمر خوزستان نیز در کنار مجموعه‌های دیگر از جمله دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می‌تواند بخشی از خدمات‌رسانی به مردم را بر عهده بگیرد که داروخانه هلال احمر در این حوزه می‌تواند جایگاه بسیار مهمی داشته باشد و با تامین داروهای کمیاب و داروهای مورد نیاز بیماران صعب العلاج می‌تواند به این امر خطیر بپردازد. همچنین در بحث توانبخشی و برگزاری مانورهای درمان اضطراری، جمعیت هلال احمر می‌تواند مناطق محروم را به صورت دوره‌ای تحت پوشش قرار دهد و با کادر مجرب و امکانات سیار در مناطق مختلف ارایه خدمت کند.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: سازمان داوطلبان و سازمان جوانان، دو مجموعه بسیار مهم و تاثیرگذار از جمعیت هلال احمر هستند. در سازمان جوانان، جامعه هدف دانشجویان، دانش‌آموزان و افراد زیر ۲۹ سال هستند که تحت پوشش قرار می‌گیرند. سازمان جوانان جمعیت هلال احمر خوزستان اکنون با داشتن بیش از ۱۶۰۰ دانشجوی عضو در سطح کشور، جایگاه نخست را در بین جمعیت های هلال احمر دارد و در صدد هستیم با توجه به جمعیت دانشجویی تقریبا ۳۰ هزار نفری استان، جمعیت بیشتری از دانشجویان را تحت پوشش قرار دهیم.

 

خدادادی همچنین به جمعیت بالای دانش‌آموزان در خوزستان اشاره کرد و افزود: جامعه هدف دیگر جمعیت هلال احمر دانش آموزان‌است و برنامه داریم که آموزش‌های خود را در سطح مهد کودک و مقطع ابتدایی گسترش داده و آموزش مهارت‌های زندگی، آشنایی با حوادث و آشنایی با نحوه مقابله با حوادث را در این سن به افراد جامعه شروع کنیم تا بتوانیم، برنامه‌های آموزشی، آسیب‌های اجتماعی ناشی از حوادث و مشکلاتی که جامعه جوان با آن روبه‌رو است را به حداقل برسانیم.

 

وی ادامه داد: مرکز آموزشی علمی کاربردی هلال احمر با دارای بیش از ۵۰۰ دانشجو در دو مقطع کاردانی (۶ رشته) و کارشناسی (۲ رشته) در حال فعالیت است. بر اساس مصوبه سازمان جمعیت هلال احمر کشور، این سازمان درصدد راه‌اندازی دانشگاه بین‌المللی هلال احمر است. این امر در شورای انقلاب فرهنگی در حال بررسی است و امید است یکی از شاخه‌های عمده این دانشگاه در استان خوزستان و منطقه آبادان که دارای پتانسیل بالایی است، دایر شود.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان اظهار کرد: سازمان داوطلبان نیز حوزه کاری وسیعی دارد و قادر است افراد توانمند استان را تحت پوشش قرار دهد، از جمله این افراد، اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مختلف هستند که با توجه به تخصص و زمینه کاری، می‌توانند در قالب خانه‌های اعضای هیات علمی و غیره به خدمت‌رسانی به مردم در حوادث، آموزش و پیشگیری از آسیب‌ها بپردازند.

 

وی تصریح کرد: قصد داریم با ایجاد شوراهای تخصصی، نظارتی و مشورتی در مجموعه هلال احمر و سازمان داوطلبان، جایگاه هلال احمر خوزستان را در حوزه‌های مختلف از نظر کیفی ارتقا دهیم.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: با توجه به منشور جمعیت هلال احمر، اولین کاری که در خوزستان انجام شد، اولویت‌سنجی بود. بر اساس این اولویت‌سنجی، نیازهای پرسنل جمعیت نیز برآورد شد که متاسفانه باید گفت این افراد در مقایسه با پرسنل سایر ادارات از سطوح حقوق بسیار پایینی برخوردار هستند و این مساله به توجه بیشتری نیاز دارد و در همین زمینه با برنامه‌هایی که جمعیت در دست اجرا دارد، توجه ویژه‌ای به پرسنل خود خواهد داشت.

 

خدادادی افزود: پس از اولویت‌سنجی، با توجه به نیاز پرسنل، نیازهای استان و همچنین با توجه به منشور جمعیت هلال احمر، یک برنامه چهار ساله را تدوین خواهیم کرد. در این برنامه مسایل و مشکلات مختلف استان را مدنظر قرار می دهیم. یکی از این مباحث، تعمیق ارزش‌های دینی است که با توجه به وظیفه خطیر معنوی که هلال احمر بر عهده دارد، توجه و پرداختن به این مهم بسیار ضروری است.

 

وی گفت: اگر زندگی را به سه بعد تقسیم کنیم، طول و عرض آن عمر آدمی و فعالیت های روزمره زندگی به شمار می رود و بعد سوم آن معنویت است که بسیار ارزشمند و با اهمیت است. وقتی امدادگران را درجه‌بندی می‌کنیم به ترتیب امدادگران درجه ۱، ۲، ۳ ، نجات‌گر و سپس ایثارگر قرار دارند که به این ترتیب نیروهای امدادی در نهایت امر به ایثار می‌رسند و ایثارگری، نقطه اوج فعالیت نیروهای هلال احمر تلقی می شود. در حال حاضر ۱۲ نفر از نیروهای امدادگر خوزستان، در درجه ایثارگر هستند.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: در جمعیت هلال احمر به دنبال تغییر نگرش هستیم و تلاش می‌کنیم که نگرش جدیدی آغاز کنیم. تغییر نگرش برای بهره وری مطلوبتر صورت می‌گیرد. همچنین باید به خرد جمعی اعتقاد داشته باشیم. اگر به خرد جمعی معتقد باشیم و دیدگاه‌های خود را متعصبانه پیگیر نشویم و از دیدگاه‌های دیگران استفاده کنیم، می‌توان دورنمای خوبی را برای پیشرفت کارها و توسعه در جامعه تصور کرد.

 

خدادادی عنوان کرد: ایجاد همدلی، تفاهم و حفظ کرامت انسان‌ها به خصوص افرادی که به آنها خدمت‌رسانی می‌کنیم، سرفصل کارها در جمعیت هلال احمر است. نیروهای هلال احمر در ماموریت‌های برون‌سازمانی، در مقایسه با مجموعه دیگر از توانمندی و پتانسیل‌های قابل توجهی برخوردارند و این می‌تواند نقطه اتکا و امید باشد تا بتوانیم کارهای بزرگی را با استفاده از این نیروها انجام دهیم.

 

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات هلال احمر در استان این است که برنامه‌ها و طرح‌های کوتاه‌مدتی را در جهت تکمیل پروژه‌ها و طرح‌های موجود اجرا کند که برخی پروژه‌ها دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستند.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: هلال احمر نیاز به افزایش درآمد دارد تا این درآمد را در جهت کمک به محرومان استفاده کند. بنا است با سرمایه‌گذاری در مجموعه‌های مختلف، هلال احمر را به درآمدزایی برسانیم و یا درآمدهای اختصاصی را برای پیشبرد اهداف، با توجه به تنگناهای اعتباری که وجود دارد، ارتقا دهیم.

 

خدادادی گفت: در اولویت‌سنجی انجام شده، با توجه به پتانسیل‌های موجود در استان برنامه‌های درازمدت نیز در جمعیت تعریف شده است. در این جهت برنامه داریم همکاری‌های بین‌بخشی، فرابخشی و منطقه‌ای را افزایش دهیم و با نهادهای مرتبط با هلال احمر در حوزه های مختلف ارتباطی تنگاتنگ داشته باشیم. دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، صنایع، آموزش و پرورش و دیگر مجموعه‌های استانی و کشوری در این برنامه قرار دارند.

 

وی در ادامه با بیان این‌که از میان ۳۱ حادثه و بلای طبیعی که در کشور رخ می‌دهد، ۲۱ مورد در استان خوزستان نیز به وقوع می‌پیوندد، اظهار کرد: دو حادثه زلزله و سیل بیشتر از موارد دیگر اتفاق می‌افتد که بیشتر در مناطق شمالی خوزستان دیده می‌شود. البته بحث آلودگی هوا و سوانح رانندگی و تصادفات که استان به صورت روزمره با آن مواجه است، نیز از دیگر عوامل خطرساز خوزستان هستند.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان اظهار کرد: با توجه به گستردگی و وسعت استان، در رودخانه‌ها و سواحل دریا در استان نیاز به پایگاه های نجات غریق داریم. در سواحل دریا در خرمشهر و همچنین دزفول ۲ پایگاه مستقر هستند که نیاز به توسعه دارند.

 

خدادادی افزود: یکی از وظایف سازمانی ما ارایه خدمات به مسافران نوروزی است که هر ساله با ایجاد ۳۸ پایگاه به صورت دایمی، سیار و موقت، به شهروندان و مهمانان نوروزی، خدمات ارایه می‌شود.

 

وی تصریح کرد: علاوه بر امداد و نجات، سازمان‌های جوانان و داوطلبان جمعیت هلال احمر نیز در ایام نوروز با ایجاد پایگاه، به راهنمایان مسافران می‌پردازند که نقشه ها و بروشورهای حاوی اطلاعات مورد نیاز در حال تهیه است.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: جمعیت هلال احمر دارای مجموعه‌های سرمایه‌گذاری است که مجموعه سرمایه‌گذاری هلال، مجموعه تدارکات پزشکی و همچنین مجموعه نساجی از جمله این مجموعه‌ها هستند که می‌توانند پتانسیل‌های بسیار خوبی باشند تا در جهت سرمایه گذاری در استان از آنها بهره مناسب را ببریم. در استان خوزستان نیز با توجه به نزدیکی به مجموعه‌های پتروشیمی، خرمشهر می‌تواند جایگاه خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

 

خدادای ادامه داد: پیشنهاد اولیه در این زمینه ارایه شده تا سرمایه گذاری در منطقه صورت بگیرد و استقبال بسیار خوبی از تولیدات این صنایع برای صادرات شده است.

 

وی گفت: همچنین با توجه به ماموریت بین المللی جمعیت هلال احمر، می تواند با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی و مجموعه وزارت بهداشت، در بحث توریسم درمانی و گردشگری سلامت وارد شوند و به متقاضیان خارج از کشور خدمات بدهد.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در پایان بر اهمیت حضور به موقع نیروهای امدادی در صحنه حوادث اشاره کرد و گفت: فاصله پایگاه‌های امداد و نجات باید حداقل ۴۰، ۵۰ کیلومتر باشد این در حالی است که در سطح استان اکنون این فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتر است و پوشش کاملی نداریم. در خوزستان به بیش از ۲۰ پایگاه دیگر نیاز داریم تا بتوان کل استان را به خوبی پوشش داد.

 

وی اظهار کرد: حادثه آتش‌سوزی پس از تصادفات از جمله حوادثی است که خسارت بسیاری به همراه دارد که سه دقیقه اول پس از تصادف رخ می دهد و در این زمان سه دقیقه کسی نمی‌تواند حضور به موقع داشت. تصور کنید فاصله ۱۰۰ کیلومتری را با چه سرعتی می‌توان طی کرد که به موقع رسید؟ لذا این امر نیاز به انجام یک کار کارشناسی دارد.

 

خدادادی افزود: دومین علت مرگ و میر در کشور و از جمله خوزستان را تصادفات و سوانح رانندگی تشکیل می‌دهند که این امر به عواملی چون ایمنی جاده‌ها، ایمنی وسایل نقلیه، رعایت قوانین و مقررات، و توانمندی رانندگان باز می‌گردد و نیاز است تجدید نظری در آموزش راهنمایی و رانندگی صورت بگیرد و قوانین، سخت‌گیرانه‌تر باشد، چرا که تبعیت از قانون حرف اول را می زند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *