۱۰ هزار گردشگر خارجی از آثار تاریخی شوش دیدن کردند

خورنا: رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش از سفر ۱۰ هزار گردشگر از کشورهای مختلف جهان به این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

ˈرضا چنانیˈ روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا شمار گردشگران خارجی که امسال به شهر باستانی شوش سفر کردند قابل توجه دانست و افزود: این گردشگران از کشورهای آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، چین و کره جنوبی به شهرستان شوش سفر کردند.

وی افزود: در میان علاقه مندان به تاریخ و تمدن ایران باستان گردشگرانی از کشورهای استرالیا، هند، پاکستان، ترکیه، تایوان، برزیل، نیوزیلند و کوبا نیز دیده می شود.

چنانی گفت: گردشگران همچنین از کشورهای فیلیپین، ونزوئلا، سوئد، دانمارک، کانادا، اسپانیا، بلاروس، عراق، هلند، چک، نروژ، اتریش، روسیه و لهستان در سفر به ایران به شهرستان شوش نیز سفر کردند.

وی خاطرنشان کرد که گردشگران مزبور از گنجینه های میراث فرهنگی شوش باغ موزه، آثار تاریخی آپادانا، کاخ داریوش، معبد چغازنبیل، شهر شاهی، شهر پانزدهم، قلعه شوش و آستان دانیال نبی(ع) دیدن و با توضیح راهنمایان با ویژگی های تاریخی این منطقه آشنا شدند.

چنانی حضور گردشگران و جهانگردان در شهر باستانی شوش را فرصتی برای معرفی تمدن و تاریخ سرزمین کهن ایران به جهان دانست و افزود: برخی جهانگردان برای چندمین بار است که جهت دیدن آثار باستانی ایران به شوش سفر می کنند.

شهر باستانی شوش یکی از معروف ترین شهرهای دنیای کهن است که زمانی پایتخت حکومت عیلام و پایتخت زمستانی پادشاهی هخامنشی بوده است.

معبد چغازنبیل توسط پادشاه بزرگ عیلام باستان و برای ستایش ایزد اینشوشیناک نگهبان شهر شوش ساخته شده

است.

زیگورات چغازنبیل در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر شوش و ۳۵ کیلومتری غرب شهر شوشتر در نزدیکی منطقه باستانی هفت تپه واقع است.

این بنای خشتی گلی در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.