رمق‌های سرد زمستان نقش بسته بر نمایشگاه کتاب آبادان

خورنا: نمایشگاه زمستانی کتاب آبادان با وجود برخورداری از بیش از ۳ هزار عنوان کتاب، متاسفانه با استقبال سردی از سوی شرکت‌ها و ادارات آبادانی روبه رو‌ شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، نمایشگاه‌ها همواره نقش بسیار مهم و با اهمیتی در توسعه و درونی کردن ارزش‌ها و فرهنگ‌ها داشته‌اند به ویژه آن دسته از نمایشگاه‌هایی که برگرفته از فرهنگ و هنر هستند و با حمایت از ارگان‌ها و بخش‌های مختلف مورد توجه عموم واقع شده‌اند. در این میان نمایشگاه‌های کتاب از اهمیت ویژه‌تری برخوردار هستند و البته بسیار مورد توجه برای همه سنین است.

در این مکان‌ها معمولا علاوه بر ارائه کتب با موضوعات مختلف، وسایل کمک آموزشی و فکری و بستگی به مناسبت و موضوعیت خاص روزها آثاری نیز چون عکس نیز در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته خواهد شد. اما آنچه یک نمایشگاه کتاب را بیش از سایر نمایشگاه‌های آن مورد توجه قرار می دهد تعداد آثار ارائه شده در آن و نحوه برگزاری این مکان است که بسته به شرایط مالی و زمانی و مکانی متفاوت است.

در شهرستان آبادان سالانه چندین نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود که نمونه بارز آن نمایشگاه اخیر پایان سالی‌ست که جنب ناحیه سپاه این شهرستان دایر شده است. نمایشگاهی با وسعت و کمیت و کیفیتی متناسب با آنچه هر بازدید کننده و علاقه مندی به کتاب و کتابخوانی را به خود جذب کند.

با وجود نکات مثبت پیش‌روی این نمایشگاه فرهنگی، استقبال سردی از این مکان شده است و آن چنان که انتظار مسئول برگزاری آن بوده است از این حرکت حمایت خاصی صورت نگرفته است. گویی سردی ته مانده‌های زمستان به در و دیوار این مکان پاشیده است و با وجود زمان برگزاری نمایشگاه کتاب آبادان تا اوایل فروردین ماه سال جدید در انتظار بهاری نو برای شکفته شدن بازدید کنندگان است.

*هیچ شرکت و اداره‌ای با ما قرارداد نبست

مسئول برگزاری این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: از مهم‌ترین مشکلاتی که در ارتباط با برگزاری نمایشگاه در این شهر با آن داشتم عدم بستن قرارداد از سوی شرکت‌ها بوده است.

محمد علیپور افزود: نه شرکت نفت و نه تعاونی‌ها و ادارات هیچ یک حاضر به اخذ قرارداد با این نمایشگاه نشدند و متاسفانه این عدم استقبال از فرهنک کتاب و کتابخوانی غیرقابل درک است.

وی اضافه کرد: تمام امید برگزار کنندگان نمایشگاه‌های کتاب در شهرهای کوچکی چون آبادان، ماهشهر و در مجموع شهرهای نفتی، قراردادهایی ست که پتروشیمی و شرکت نفت با آنها انعقاد می‌کند اما متاسفانه با وجود اینکه برای نخستین بار است در این شهر نمایشگاه کتاب برگزار کرده‌ام چنین امری محقق نشد.

مسئول برگزاری نمایشگاه کتاب آبادان در خصوص استقبال عموم شهروندان از این مکان فرهنگی تصریح کرد: استقبال مردم خوب بوده است اما جوابگوی انتظاراتی که دارم نیست.

وی در خصوص زمان و تاریخ برگزاری این نمایشگاه گفت: نمایشگاه کتاب آبادان از پنجم بهمن ماه سال جاری برپا شده است و تا پنجم فروردین ماه سال ۹۳ میزبان علاقه‌مندان به کتاب است.

علیپور با اشاره به تعداد نسخه‌های موجود در این نمایشگاه و موضوعات کتاب‌ها بیان کرد: در این مکان حدود ۳ هزار عنوان کتاب با موضوعات مختلف تاریخی، ادبی، ورزشی، اطلاعات عمومی، مذهبی و قرآنی، درسی و غیردرسی، داستان و رمان، سرگرمی و … منتشر شده است.

وی ابراز داشت: کتاب‌های موجود در سنین مختلف نونهالان و خردسالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان طبقه بندی شده است علاوه بر این بخشی از نمایشگاه به وسایل فکری و آموزشی ویژه سنین مهدکودک، پیش دبستان و دبستان که جنبه بازی و سرگرمی نیز دارند اختصاص داده شده است.

مسئول برگزاری نمایشگاه کتاب آبادان خاطرنشان کرد: در بخشی از آثار ارائه شده مذهبی نیز آثار بسیار زیبای هنری و خطی به صورت تابلوهای کوچک با ذکرهایی چون فاطمه زهرا، یا حسین بن علی و اسامی دیگر معصومین(ع) در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی در خصوص تخفیفات ارائه شده در نمایشگاه افزود: بسته به موضوعات کتاب‌ها و البته رده سنی آثار ارائه شده از ۱۰ تا ۳۵ درصد تخفیف برای بخش‌های مختلف نمایشگاهی در نظر گرفته شده و به خریداران ارائه می‌شود.

علیپور عنوان کرد: با همه این اوصاف در انتظار روزهای عید نشسته‌ایم شاید با حضور مسافران و میهمانان نوروزی به این شهرستان، وضعیت استقبال از این نمایشگاه نیز رفته رفته بهبود یابد.

وی در پایان از مسئولان خواست هر چه بیشتر به امر کتاب و کتابخوانی مردم توجه داشته باشند و نسبت به برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی حمایت مضاعف‌تری کنند.

* سطح کمی و کیفی نمایشگاه کتاب در خور شان است

یکی از شهروندان حاضر در این نمایشگاه نیز با رضایتمندی از سطح برگزاری این مکان فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: برای نخستین بار است که با این همه آثار فاخر و غنی در یک نمایشگاه کتاب در این شهر روبه رو می‌شوم.

مهری صالحی اضافه کرد: در هر بخش و موضوعی که مدنظر باشد کتاب یافت می‌شود و بسیار خوشحالیم که برگزار کنندگان نمایشگاه‌های کتاب با این سطح کار در آبادان اقدام به حضور کرده‌اند.

این شهروند آبادانی ادامه داد: من به همراه دختر و نوه‌ام در این نمایشگاه حاضر شدم و تنها قصدم بازدید بود که خوشبختانه چندین کتاب و البته وسایل کمک آموزشی برای نوه‌ام با قیمتی بسیار مناسب و با تخفیف نمایشگاه‌ها خریداری کردم.

وی از مسئولان شهرستان خواست در خصوص برگزاری چنین مکان‌های ناب و فرهنگی که منجر به گرایش هر چه بیشتر جوانان به سمت و سوی کتاب و کتابخوانی می‌شود همت بیشتری کنند.

شهرستانی چون آبادان با برخورداری از شرکت‌های بزرگی چون پتروشیمی و پالایش نفت، منطقه آزاد اروند و بندر و گمرک و سطح فرهنگ و هنر دیرینه‌اش امروز نباید با برگزارکنندگان مکان‌های فرهنگی این چنینی که نقش مستقیم و تاثیرگذاری در تعالی فرهنگ کتاب و کتابخوانی ایفا می‌کنند سرد برخورد کند.

اما در این میان نکته مهم‌تر آنکه با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی باید در این مسیر، مسئولان منسجم‌تر و محکم‌تر گام‌های ترقی و پیشرفت را با حمایت از فعالان در این حوزه بردارند.