افشاگری بی‌سابقه علیه علی دایی

خورنا: رئیس سابق کمیته انضباطی فوتبال گفت: مصاحبه حجازی را به عنوان سند قاب کردم و با افتخار آن را حفظ کردم.

خبرگزاری فارس: عبدالرحمن شاه‌حسینی با حضور در برنامه یک فنجان چای داغ رادیو ورزش، در مورد اینکه مرحوم ناصر حجازی گفته بود او قاطع‌ترین رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال است، گفت: مصاحبه حجازی را به عنوان سند قاب کردم و با افتخار آن را حفظ کردم. او سرمربی نساجی بود. بنده او را احضار کردم و یک جلسه حجازی را محروم کردم. از این کار ناراحت شدم اما باید انجام می‌شد. وقتی این موضوع به او اعلام شد پرسید چه کسی من را محروم کرده است و گفته بودند من و باعث افتخار من است که حجازی گفته بود حکم فلانی را تمکین می‌کنم و روی نیمکت نمی‌نشینم.

وی در ادامه در مورد رای محرومیت علی دایی از حضور در ۴ جلسه همراهی سایپا بعد از درگیری با شیث رضایی و اینکه اولین فردی بود که علی دایی را محروم کرد، خاطرنشان کرد: همیشه در طول زندگی خود اعتقاد داشتم، به حکم قانون در مقابل قانون و مجری قانون، هیچکس مصون نیست. از لحاظ مقام اجرایی رئیس جمهور شخص اول است برای او هم قانون‌گذار شرایط را بررسی کرده است. آن زمان واقعا تعجب کردم به عنوان یک قاضی باتجربه چه نامه‌هایی از جاهای مختلف به دست ما رسید.

شاه‌حسینی تأکید کرد: یک روز یک نماینده بعد از جلسه رسمی به فدراسیون آمد. با تعجب به او گفتم مگر چه شده است؟ در تلویزیون گفتم یک اتفاق افتاده است و به عنوان قاضی در حال بررسی هستیم چرا این اندازه حمله می‌شود. هر کس در هر رشته مقامش بالاتر رفت مسئولیت او هم بیشتر است. اگر حرکت او پسندیده باشد انعاکس آن بیشتر است و برعکس این مسئله هم وجود دارد. من آن موقع رای را صادر کردم و ۴۸ ساعت زندگی عادی ما را مختل کردند. اسم دختر دبیرستانی ما را هم درآوردند. تلفن‌های بی‌صاحب هم آن موقع زیاد بود. تماس می‌گرفتند و می گفتند دختر شما را می‌دزدیم خود تو را هم طوری می‌کشیم که انگار عادی از دنیا رفتید. می‌گفتم یعنی هزینه اجرای قانون و انصاف برای همه تا این اندازه است؟ می‌گفتم اگر من ترسو بودم قاضی نمی‌شدم.

وی افزود: پرونده سرباز احمدی خیلی حاشیه داشته اما به قرآن قسم می خورم که به قلم من کسی نتوانست جهت بدهد اگر اشتباه کردم منشاء آن تصمیم خودم هستم و اگر مصداقی پیدا شد همه بگویند. اولین نفر بودم که دایی را محروم کردم. زندگی علی دایی را به دو قسمت تقسیم کردم. او در بازیکنی فردی بزرگ و پر افتخار است که همه به او افتخار می کنند اما در دوران مربیگری او و مشاورانی که داشت حرف زیادی دارم. یکبار این مسئله را به او محترمانه گفتم. اگر قاضی که در مسند فوتبال است قانون را عادلانه برای همه یکسان اجرا کند مطمئن باشید اول خدا او را کمک می کند و دوم اینکه در کشور ما در آن سمت ماندگاری زیادی ندارد.

شاه حسینی در مورد پرونده سرباز احمدی و اینکه از سپاهان ۵ امتیاز کسر شد و آیا تا به حال کسی به او پیشنهاد رشوه داده است، خاطرنشان کرد: خدا گواه است که اصلا به من پیشنهاد رشوه نشد. به من پیشنهاد ارائه مدرک دکتری دادند. یک نامه نوشتند و به صورت دستی به من دادند. نوشته بود جناب دکتر فلان و توصیه کسی را کردند. من زیر نامه نوشتم ملاحضه شود، بایگانی شود. همان فرد به من گفت آیا نامه را کامل دیدید. گفتم بله دیدم و کاملا فهمیدم، به او گفتم الان هم دکتر هستم. از لحاظ مالی ابدا به ما پیشنهاد نشد.

وی در ادامه در مورد اینکه آیا در خانواده کسی به او بابت رای‌ها اعتراض می کرد، خاطرنشان کرد: دختران من فوتبالی نیستند. برادران من فوتبالی هستند و در این مورد با من بحث می کردند. این مسئله روی علاقه آنها بود می گفتند سر تیم ما را بریدی و من می گفتم سر همه را بریدم. برادر بزرگ من می‌گفت از این پست خارج شوم. او می گفت در این پس حقوق نمی‌گیری برای چه این کار را ادامه می‌دهی اما من به خاطر عشق و علاقه ام این کار را می کردم.

وی در مورد اینکه آیا در فضای قضات و دوستان کاری در مورد رای‌ها صحبت می‌شد و روی کار او تاثیر می‌گذاشت، گفت: نکته جالبی را بیان کردید. در پرونده عادی که کسی کاری با من نداشت. اگر به تیم بی کسی رای می دادیم کسی کاری نداشت اما در پرونده دانه درشت ها از همه ابزار استفاده می کردند. از موقعیت سیاسی استفاده می کردند و علیه من به قوه قضاییه و جاهای دیگر نامه می نوشتند. در یک جلسه سران قوه قضاییه در دوره آیت الله شاهردی جلسه‌ای که بسیار مهم و تصمیم‌ساز بود برگزار شد. خدا رحمت کند، با آیت‌الله مروی صحبت کردم و او گفت گزارشی در مورد من ارائه شده و به کمیسیون نقل و انتقال قضات بیا تا با تو صحبت کنیم. من گفتم همین الان می آیم می‌دانستم این جریان دنبال آوردن فرد دیگری است. خیلی هزینه شده بود که این اتفاق بیافتد.

رئیس سابق کمیته انضباطی تأکید کرد: به آنها گفتم یک آماری داریم که بیش از هزار بار در رسانه‌ها از قاضی شاه‌حسینی که منصوب به شما هست تعریف شده است. این تبلیغ خوبی برای دستگاه قضایی است و بر عکس این مسئله هم می‌تواند وجود داشته باشد. در آن جلسه همه بزرگان دستگاه قضایی حضور داشتند البته رئیس قوه نبود، گفتم عشق من فوتبال و دادگستری است. شما اگر می گویید حضور من مضر است شب می شنوید که استعفا می دهم بعد از صحبت‌های من بگویید بروم این کار را می کنم. بعد از جلسه یکی دو نفر از اعضا گفتند صحبت‌های خوبی کردی و من تحسین شدم. آنها گفتند آفرین چه کارها و توطئه‌هایی علیه شما شده بود اما صحبت‌های شما باعث شد که صورتجلسه شود که حضور شما آنجا کسر شأن قوه نیست بلکه بلامانع است.

شاه حسینی در ادامه در مورد اینکه آیا در پرونده‌های دادگستری صحبتی‌ در مورد پرونده‌های فوتبالی می‌شد، عنوان کرد: اجازه صحبت در مورد مسائل فوتبال در دادگستری را نمی دادم. برای خودم مرزبندی داشتم. در یک محاکمه این اتفاق افتاد و یکی از افراد دعوی این مسئله را پرسید اما اصلا اجازه این کار را نمی‌دادم.

وی در مورد اینکه در سال ۸۹ یکی از مدیران وقت فدراسیون فوتبال مصاحبه‌ای کرد و با توجه به مخالفت شما با منشور اخلاقی گفته بود مخالفان منشور اخلاقی ما توده‌ای هستند، گفت: واقعا می خواستم او را تعقیب کنم. سردمدار منشور اخلاقی با استدلال قانونی به خاطر تعارض آن با قوانین بودم. می بینید این موضوع تاثیری نداشت و اکنون آن مواد در حال خاک خوردن در کمدها است. این مواد به نوع لباس پوشیدن افراد هم کار داشت و در حریم قشر خبرنگار وارد می‌شد. می گفتند اگر بخواهیم خبرنگار را به ورزشگاه راه نمی‌دهیم که من می‌گفتم بزرگ‌تر از آنها هم نمی تواند این کار را کند. من با قوانین و ارائه آنها مخالفتم را ارائه کردم. این مسئله اصلا در اساسنامه نبود. آن آقا این مصاحبه را انجام داد و حتی آماده تعقیب او بودیم. او زنده هست و از من عذرخواهی کرد و گفت منظورش با من نبوده است و بعد از آن مصاحبه ای هم انجام داد. البته او در مورد دیگران هم نباید این حرف را بزند چون در این مرجع نباید ورود کند.

شاه حسینی در مورد یکی از بندهای منشور اخلاقی در مورد جادوگری، خاطرنشان کرد: در عصری زندگی می کنیم که همه چیز قابل دسترس است. نباید به حریم اعتقادات مردم وارد شد. فدراسیونی که این قانون را وارد کرده یعنی این را قبول دارد. پس فوتبال را تعطیل کنیم و هنگام جام جهانی با جادو به موفقیت برسیم. همین حرف های ما و امثال ما باعث شد که فهمیدند که اشتباه تاریخی کردند و آن را برداشتند.

وی در مورد اینکه با صراحت اصطلاح یقه سفیدها را اعلام کرد،‌ عنوان کرد: دو نفر در ایران بحث یقه سفیدها را مطرح کردند. یکی آقای سراج که در پرونده مفاسد اقتصادی فعالیت می کرد از این اصطلاح استفاده کرد و دیگری من بودم که این موضوع را گفتم و من هم در فوتبال این را گفتم. یقه سفیدها افرادی هستند که با توجه به رانت و دامنه نفوذ با صاحب‌منصبان دولتی عرصه را بر مجریان قانون تنگ می کنند. این افراد در فدراسیون فوتبال هم هستند. بنده منشا مفاسدی را که مطرح شده اگر کسی بخواهد واقعا بررسی و برخورد کند اعلام می‌کنم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کفاشیان هم تخلف می‌کند، خاطرنشان کرد: بنده از کسی اسم نمی برم اما کفاشیان را مقصر اصلی مصائب فوتبال می‌دانم.

شاه‌حسینی در مورد اینکه آیا این فساد در فدراسیون فوتبال است، گفت: با احترام به قاطبه اهالی فدراسیون فوتبال که زحمت زیادی می‌کشند عده‌ خاصی مشکل دارند. کل یقه سفیدهای فوتبال ما ۱۴ نفر هستند.

وی در مورد اینکه آیا علی کفاشیان این افراد را می شناسد، گفت: او در ابتدا و در ۶ ماه اول حضورش در فدراسیون کاملا با مسائل غریبه بود و چیزی نمی دانست اما حالا همه چیز را می شناسد، آخرین بار در تشییع جنازی داوود نصیری او را دیدم و به او گفتم باید در آن دنیا جواب بدهی به خاطر اینکه برخورد نکردی، او گفت من چیزی در این مورد ندیدم. یک جا کار می کردم ۳ ارباب رجوع در مورد یک کارمند من حرف هایی زدند. آنها که با هم کاری نداشتند ولی هر سه یک حرف می زدند اینجا شائبه فساد برای من مشخص شد. آقای کفاشیان وقتی برای برخی از اطرافیان شما خیلی حرف‌ها زده می شود چه اصراری برای استفاده از آنها دارید. او گفت تا به علم کامل نرسم نمی توانم برخورد کنم من هم گفتم تا شما به علم برسید همین یک ذره فوتبال را هم نداریم.

رئیس سابق کمیته انضباطی، در مورد اینکه کدام کمیته در فدراسیون فوتبال بیشترین تخلف را می‌کند، گفت: اجازه بدهید پاسخ به این مسئله پاسخ ندهم چرا که با این مسئله کار دارم.

رئیس سابق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در مورد اینکه کدام کمیته فدراسیون فوتبال از همه سالم‌تر است، گفت: به نظر من خیلی از آنها پاک هستند. قاطبه افراد فدراسیون فوتبال پاک هستند اما عده معدودی با حیثیت آن اشخاص هم بازی کردند.

وی در مورد اینکه چرا از معاونت حقوقی باشگاه استقلال بعد از چند ماه کناره‌گیری کرد و نتوانست با علی فتح‌الله‌زاده به توافق برسد،‌ اظهار داشت: قبل از امیر قلعه نویی چند بار علی فتح الله زاده به من درخواست داد معاون حقوقی باشگاه استقلال شوم. حتی محمد رویانیان نیز این درخواست را به من داد. تا اینکه امیر قلعه نویی گفت می خواهیم سیستم قانونی را قوی کنیم و شما با اختیار تام این کار را انجام دهید. من ۲۸ خواسته داشتم خیلی صمیمی گفتم اگر فراهم شد کار می کنم. خواستم ابلاغم رسانه‌ای نشود که این مسئله شد. تیم قوی تر از فدراسیون فوتبال که ۱۳ حقوقدان می‌شدند را معرفی کردم. به آنها گفتم معاون دعوی نمی خواهم باشم باید از ابتدای مسائل باشم. معنی آن این بود که هر قراردادی می خواهد ببندد باید یک امضای آن از سوی من باشد تا روی درست بسته شدن قراردادها نظارت داشته باشم. هیچگاه در استقلال کارم را شروع نکردم. همه این را تائید کردند. گفتم اینها ابزار کار من است شاید معذوریت‌هایی داشتند که خواست من فراهم نشد. شاید احساس کردند جا برای خیلی ها تنگ می‌شود. وقتی دیدم شرایط مهیا نیست رفتم و از این مسئله ناراحت نشدم. چون ابلاغ من اعلام شده بود استعفا دادم.

وی در مورد اولین قهرمانی استقلال در لیگ برتر و اینکه عکس او با پرچم استقلال کنار علیرضا منصوریان دیده منتشر شد، گفت: بنده استقلالی نیستم شاید بگویید پرسپولیسی هستید اما باید بگویم هر دو تیم را به یک اندازه دوست دارم و حالا تراکتورسازی هم به آن اضافه شده است. فوتبال امروز سرطان گرفته و امیدوارم این غده خوش‌خیم باشد. به مناسبت سمتی که داشتم در آن بازی که استقلال قهرمان شد، ناظر بازی بودم. علیرضا منصوریان همشهری من است. او من را صدا کرد و با خوشحالی گفت همشهری و من را بغل کرد آن پرچم دست او است و من را بغل کرده است و اصلا در دست من نیست. وقتی در جلسه هیأت مدیره استقلال و پرسپولیس رفتم نیز این حرف ها را زدند. باید واقعیت مشخص شود.

وی افزود: کارنامه باید با عملکرد سنجیده شود طرفدار هیچ تیمی نیستم.

شاه‌حسینی در مورد اینکه آیا رایی وجود داشته که الان بگوید اشتباه کرده است، ‌گفت: یک درگیری در نوشهر در زمان حضور شموشک اتفاق افتاد. در نوشهر ۱۱ نفر را محروم کردم یک نفر گفت من می خواستم افراد را جدا کنم و مدرک آورد من بعد از بررسی دوباره نوشتم اشتباه کردم و این مسئله اعلام شد. اگر اکنون سمت داشتم شاید رای‌ها را محکم تر می دادم.

رئیس سابق کمیته انضباطی در مورد اینکه اسماعیل حسن‌زاده اعلام کرده‌، اگر می‌خواست در مورد حرکت کریستیانو رونالدو رای بدهد او را ۸ جلسه محروم می‌کرد،‌ گفت: آرزو بر جوانان عیب نیست.

وی افزود: می‌گویند رئیس جمهور بورکینافاسو به ایران آمد و او را به پارک ارم بردند از او سوال کردند، نظر شما پس از بازدید از اینجا چیست، گفت عجب کشور بزرگی دارید. در فوتبال یادمان می رود ما از کجا آمدیم. بنده اعتقاد دارم که در بین کل ایرانی‌ها همه از من بالاتر هستند و آخرین نفر از لحاظ لیاقت برای قرار گرفتن در این منصب‌ها هستم.

شاه‌حسینی در مورد اینکه آیا فردی هست که بخواهد از او عذرخواهی کند، عنوان کرد: اقرار می کنم مثل همه انسان ها اشتباه داشتم اما اینکه بخواهم از شخص خاصی اسم ببرم به یاد نمی آورم. اما اگر کسی به من چیزی بگوید و اشتباه کرده باشم از این مسئله عذرخواهی می کنم.

شاه‌حسینی در پایان گفت: مردم ما از وضعیت فوتبال راضی نیستند. اکنون در بهترین حالت هستیم که تیم ملی بعد از ۵ سال دل خون خوردن به جام جهانی رفت. اعتقاد داریم خدا ما را بغل کرد چرا که در سه بازی آخر به لطف خدا و تلاش بازیکنان و فدراسیون در بازی آخر به جام جهانی رفتیم.

وی در مورد اینکه آیا این برد را به پای کارلوس کی‌روش نمی‌گذارد، خاطرنشان کرد: به اسم فدراسیون می نویسم. کی‌روش مربی بزرگی است اما او را کی آورد؟ کی‌روش را همین فدراسیون آورد و نباید بی‌انصاف باشیم. مردم در همین موقعیت از وضعیت فوتبال ناراحت هستند. از هزینه این پول‌ها بسیار ناراحت هستند و از این مسئله ناله می کنند امیدوارم در ورزش نیز همان شعار رئیس جمهور در عرصه بین‌الملل برد برد را اعلام کنیم در ورزش یک تعداد بردند و عده‌ای باختند. دود اگر بالا نشیند کسر شان شعله نیست. ۶۰ شاهد هر دو دعوای بزرگ می کنند پس چرا انگشت کوچک لایق انگشتری است.