نشست دو روزه فیلمسازان آبادان/۲۹ فیلم از هنرمندان آبادانی به نمایش درآمد +تصویر

خورنا: جمعیت خوبی از این رویداد هنری در روز دوم حمایت و استقبال کرده بودند. البته جای خالی بزرگانی چون بهزاد وزیری، محمودثانی، دانش اقباشاوی و عباس امینی به خوبی در این عرصه احساس می شد…

 5465

سید حسن موسوی: ۲/۱۱/۹۲بود. هوا سرد. من و محسن خندستان توی خانه نشسته بودیم. محسن گفت: می خواهم تمام فیلمسازان آبادانی را بعد از مدت ها دوری از هم دیگر دور هم جمع کنم. فیلمسازان دهه ی هفتاد آبادان و نسل جوان امروز آبادان را. و فیلم هایشان را اکران کنیم. تا بیشتر با یکدیگر تعامل داشته باشند.تا با کمک هایی که خودمان می توانیم به خودمان کنیم بخش سینما در آبادان فعال تر شود.

از این پیشنهاد محسن خوشحال شدم. گفتم مسئله را با آقای الوانی در میان بگذار. فردای صبح آن شب محسن با انگیزه فراوان و دستی خالی به دنبال مقدمات این نشست بود. یعنی اولین نشست فیلمسازان آبادان.حمایتهای سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان آقای الوانی و سرپرست انجمن سینما جوان آبادان مجید عیدان و حمایت و مشاوره محمد مرادی برای برگزاری این نشست قابل تقدیر است.

۳۸فیلم کوتاه و مستند برای نمایش در این نشست ارسال شد که از میان این آثار ۲۹ اثر برای اکران عمومی انتخاب شدند. از این تعداد ۷ اثر از شهرهایی چون بوشهر، تبریز و تهران به عنوان فیلم های مهمان در این نشست حضور داشتند.

 یکم ودوم اسفند، تالار مهر نخستین نشست فیلمسازان آبادان را پذیرا بود، که  دراین دوروز ۲۹ فیلم کوتاه مستند و داستانی به روی پرده رفت .

روز اول _خارجی _تالار مهر

ساعت پنج عصر بود. چیزی در حدود صد نفر به تالار مهر برای دیدن فیلم آمده بودند. از این تعداد عده ای مخاطب عام بودند که دوست داشتند فیلمهای هنرمندان شهرشان را ببینند، عده ای هم که هنرمند بودند و خودشان در این نشست فیلم داشتند.نشست فیلمسازان آبادان با اکران فیلم کوتاه و داستانی زمزمه آب از تهران کار خود را اغاز نمود تا سرفصلی تازه در روزهای پایانی سال برای فرهنگ و هنر آبادان رقم بخورد آن هم بدور از هیجانات کاذب و زودگذر که عده ای خاص معمولن به بهانه های واهی و گوناگون به آنها دامن می زنند. روز اول این نشست در فضایی آرام با اکران فیلمها و تنفس بین اکران ها برای پذیرایی و نیز تبادل نظر در خصوص آثار دیده شده ادامه یافت و در ساعت ۱۰شب با اتمام اکران های روز اول نشست دربهای تالار مهر بسته و چراغهایش در کمال رضایت خاموش شدند.

در نظرسنجی که از مخاطبان صورت گرفت.در روز اول فیلم کوتاه سکار از بوشهر و مستند میزنگاره ها ساخته سید وحید طباطبایی که از فیلمسازان دهه هفتاد آبادان است و مستند سرزمین من کجاست؟ ساخته مجید عیدان به عنوان فیلم هایی که نظر مخاطبان را جلب کرده بودند قابل توجه واقع شدند.

از دیگر حواشی روز نخست این نشست این بود که اکران این حجم از فیلم در ۵ ساعت ماراتنی را برای مخاطب ایجاد کرده بود که باعث شد هرچه به پایان زمان اکران نزدیک شویم از تعداد تماشاگران کاسته شود که البته بخشی از این کاهش مخاطب در واقع خود فیلمسازان و هنرمندان بودند. که گویا هنوز تمرینی برای تحمل و دیدن فیلم ندارند. با این پیش فرض نمی توانیم به مخاطب عام خورده بگیریم. البته ابتدا به ساکن استقبال از این نشست توسط مخاطب عام بی سابقه و دور از انتظار بود که این مسئله می تواند معادلات فرهنگی و هنری را در این شهر تغییر دهد.

روز دوم _تالار مهر

ساعت ۴ عصربود که اکران فیلم ها در روز دوم و پایانی نشست فیلمسازان آبادان آغاز شد. جمعیت خوبی از این رویداد هنری در روز دوم حمایت و استقبال کرده بودند. البته جای خالی بزرگانی چون بهزاد وزیری، محمودثانی، دانش اقباشاوی و عباس امینی به خوبی در این عرصه احساس می شد. خیلی ها از جمله محسن خندستان آرزوی قلبی اش این بود که این فیلمسازان به همراه بزرگترانی چون ناصرتقوایی، عبدالحسین برزیده، حمید فرخ نژاد و خسرو سینایی در این نشست حضور داشته باشند،که البته در آینده این مهم هم محقق خواهد شد. فضا طوری بود که گویا زحمات محسن خندستان، فرهاد الوانی ،مجید عیدان و عماد سلمانیان برای این نشست به ثمر نشسته بود.این رویداد سینمایی از آنجا بسیار قابل توجه است که عده ای از فیلمسازان جوان و عده ای قدیمی تر کنار یکدیگر جمع شدند و سعی کردند بدور از مسائل و مشکلات جاری در این حوزه که اندک هم نیست یکدیگر را در آغوش بگیرند و با فراموشی گذشته ها چند ساعتی با هم گپ و گفتی داشته باشند.

ساعت ۷عصر اکران فیلم ها بعد از دو روز ماراتن نفسگیر به پایان رسید. بعد از کمی تنفس و آمدن مدعوین برای مراسم اختتامیه این نشست در ساعت ۷:۳۰ مراسم اختتامیه با حضور تنی چند از مسئولین آغاز می شود. با سرود ایران و صحبت های کورش کرم پور مراسم اختتامیه آغاز گردید.

وی در خصوص تاثیر این گونه رویدادها بر مناسبات فرهنگی و اجتماعی شهر تاکید نمود.

همچنین بعد از ایشان دکتر دهدشتی اظهار داشت که: من سعی می کنم در این گونه رویدادها حضور داشته باشم.

در اختتامیه این نشست “مکی یازعی” و”فرهاد علوانی”، رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی ابادان از حاضرین در این جمع بودند …

از نکات قابل توجه در این نشست می توان به حضور زیبا و موثر مدیریت کافه کتاب شازده کوچولو اشاره کرد که هم به عنوان حامی این نشست و هم به عنوان مشوق در خلال نشست و در مراسم پایانی هم حضور داشتند تا عدم حضور و حمایت مسئولین از این گونه رویدادهای فرهنگی و هنری که مورد اقبال و خواست عموم هم هست بیشتر مشاهده و به چشم آید.

در پایان  به ۲۲ فیلمساز آبادانی که فیلم هایشان در این دو روز به روی پرده سفید تالار مهر رفته بود لوح تقدیری به رسم یادبود اهدا شد.

این رویداد هنری را به فرهاد علوانی و محسن خندستان و مجیدعیدان و همه دست اندرکاران  و برگزارکنندگان تبریک می گوییم. چرا که با دستی خالی اتفاقی زیبا و ماندگار را رقم زدند.

فیلم های کوتاهی که  به نمایش در امدند؛ زمزمه ی آب /فیلم مهمان از تهران /  (داستانی) گارگردان؛ علی امیدوار

بومرنگ / فیلم مهمان از بوشهر /(داستانی) کارگردان ؛داریوش غریب زاده

میزنگاره ها / (مستند) کارگردان ؛سید وحید طباطبایی

خیالات /(داستانی) کارگردان ؛سهراب منصوری

انزوا /( داستانی) کارگردان؛ کیوان خاتمی

سرزمین من کجاست ؟ /( مستند) کارگردان؛ مجید عیدان

سکار /فیلم مهمان از بوشهر /  ( داستانی) کارگردان؛ داریوش غریب زاده

اهل سور  /( مستند) کارگردان؛ عماد سلمانیان

مکافات / (داستانی) کارگردان ؛ محسن اعتمادی فر

پرنده / ( داستانی) کارگردان ؛ احمد سلطانی

دیوار های پارچه ای / فیلم مهمان از تبریز/ (انیمیشن)  کرگردان؛ حسین جدیری اکبری فام

حنانه/ فیلم مهمان از بوشهر/ ( داستانی) کارگردان؛ داریوش غذبانی

زخم /( داستانی) کارگردان؛ کیوان خاتمی

سفری بر دریای پارس/( مستند) کارگردان؛ محسن خندستان

اچمز /( داستانی) کارگردان؛ایمان گلابوند

درس / فیلم مهمان از تهران / ( داستانی) کارگردان؛مهدی بوستانی شهر بابکی

خاک ریز آخر /( داستانی) سعید بریزی

خواب مریم/ (مستند) احسان موسوی محمد رحیمیان

ققنوس /( مستند) کارگردان؛ علی شهابی

کار گروهی /( داستانی) کارگردان؛ محمد رحیمیان

این آخرین قطره نیست  /( داستانی) کارگردان؛ پویا هراتیان

مرگ شالها /( داستانی) کارگردان؛ عدنان نصاری

خانه من کجاست؟ /( مستند) کارگردان؛ کاترین غلامی

صندلی خالی /( داستانی) کارگردان؛ پویا هراتیان

کابوسهای فرانسوی /( تجربی) کارگردان؛ علی رمضانی

شب /( داستانی) کارگردان؛ محمد دلایر

پاطلایی ها /( مستند)  کارگردان؛ صادق رسولی

پرواز رویا /( انیمیشن) کارگردان؛ محمود ابراهیمی

زندگی باید کرد… / فیلم مهمان از تهران/  کارگردان ؛ علی امیدوار