برگزاری همایش ملی شبکه های آبیاری و زهکشی در اهواز/تاسیس پژوهشکده زهکشی در خوزستان

خورنا: دبیر چهارمین همایش ملی شبکه های آبیاری و زهکشی از برگزاری این همایش از ۶ تا ۸ اسفند ماه دردانشگاه شهید چمران اهواز خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدعلی ناصری پیش از ظهر امروز در نشست خبری این همایش با اشاره به برگزاری آخرین همایش در سال ۸۹ گفت: ضرورت انتشار اطلاعات در حوزه مدیریت آبیاری و زهکشی، دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز را به عنوان قطب علمی این حوزه بر آن داشت تا این همایش را برگزار کند.

وی سه همایش گذشته را موفقیت آمیز ارزیابی کرد و افزود: دستاوردهای این همایش ها در برخی طرح ها به کار گرفته شده است که از آن جمله می توان به طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان (موسوم به طرح رهبری) اشاره کرد که هم در کاهش هزینه ها و هم سرعت اجرا تاثیرگذار بوده است.

دبیر چهارمین همایش ملی شبکه های آبیاری و زهکشی همچنین نقش اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی را در بهبود کشاورزی و بهره وری آب یادآور شد و اظهار کرد: برای اجتناب از تشدید بحران آب مدیریت شبکه های آبیاری و زهکشی ضروری است.

ناصری با اشاره به اینکه «خوزستان» یکی از دشت های مستعد و قطب های کشاورزی کشور با امکان توسعه اراضی تا یک میلیون هکتار است، زهاب های تولیدی اراضی کشاورزی را یکی از مشکلات گریبانگیر استان دانست.

وی افزود: به همین دلیل محورهای چهارمین همایش، کیفیت آب و مدیریت زهاب متمرکز است.

این استاد دانشکده علوم آب در ادامه از تاسیس «مرکز پژوهش زهکشی» در استان خبر داد و گفت: مجوز تاسیس این مرکز اخذ شده است.

دبیر چهارمین همایش ملی شبکه های آبیاری و زهکشی اظهار کرد: رشته آبیاری و زهکشی در استان توسعه خوبی داشته و در این زمینه نیروهای انسانی متخصصی را آموزش داده است.

ناصری اهداف مدیریت آبیاری و زهکشی را استفاده چند باره از آب به طوری که کمترین زهاب تولیدی را داشته باشد عنوان کرد.