استاندار خوزستان از مانورهای فرهنگی و مردمی گفت

خورنا: استاندار خوزستان به تشریح اهداف مدیریت ارشد استان در خصوص برگزاری مانور ارتقاء امنیت اجتماعی پرداخت.

به گزارش خورنا دکتر عبدالحسن مقتدایی در گفت و گویی در تشریح اهداف مدیریت ارشد استان در خصوص برگزاری مانورهای فرهنگی و مردمی در خوزستان، اظهار کرد: نخستین هدفی که دنبال می‌شود این است که اطلاعات مربوط به شرایط موجود در نقاط مختلف استان، به مرکز استان منتقل شود و به این ترتیب شاهد یکپارچه‌سازی در امر فرهنگ‌سازی و تثبیت فرهنگ باشیم و در نقاط مختلف استان پهناور خوزستان مسایل و مواردی که زیبنده مردم شریف این استان نیست، از بین برود. فرهنگ به معنای ارزش‌های حاکم بر جامعه است و این ارزش‌ها می‌تواند در صنعت، اقتصاد، روابط اجتماعی، خانواده، آموزش و پرورش و یا در هر صنف دیگری باشد؛ در حقیقت بایدها و نبایدهای هر صنف و مجموعه‌ای، ارزش حاکم بر آن مجموعه است.

وی با اشاره به برگزاری مانور ارتقاء امنیت اجتماعی در خوزستان، افزود: این طرح ابعاد تخصصی و جامعیت دارد و کاری فرهنگی با محوریت آموزش است که با هدف قرار دادن قشر جوان به عنوان قشری که باید به آنها توجه شود تا محور سازندگی در آینده باشند و همچنین افراد بزرگسال به عنوان مرشد و راهنما، اجرایی می‌شود. فرهنگ تنها به معنی انجام کارهای هنری نیست، بلکه در همه زمینه‌های تخصصی می‌توان آن را معنی کرد. به عنوان مثال در خصوص ترافیک شهری و بین‌شهری به یک انضباط و فرهنگ ویژه نیازمندیم و پیش از آنکه برخورد تحکمی صورت گیرد، باید به جنبه‌های آموزشی قضیه توجه و ساز و کارهایی فراهم شود تا مردم جامعه به حقوق شهروندی خود آگاه شوند.

مقتدایی تصریح کرد: خوزستان استانی با تنوع همه‌جانبه در صنعت، کشاورزی، تجارت و آداب و رسوم است و تنوع فرهنگی مردم در شمال و جنوب این استان بسیار قابل توجه است؛ همچنین خوزستان استانی مهاجرپذیر است و در نتیجه افرادی با فرهنگ‌های متفاوت به این استان می‌آیند که هم بر روی فرهنگ استان تاثیر می‌گذارند و هم از فرهنگ خوزستان تاثیر می‌پذیرند، در نتیجه می‌طلبد که در خصوص موضوعات فرهنگی و مردمی اقداماتی جدی انجام شود.

استاندار خوزستان تاکید کرد: به عنوان مثال در خصوص مواد مخدر و خطرات ناشی از آن، هیچ فردی در جامعه مصون نیست و خطر آن همه افراد جامعه را تهدید می‌کند. در بحث‌های دیگر مانند موضوع ایمنی راه‌ها نیز شرایط به همین ترتیب است و هیچ راننده و یا سرنشین خودرویی از خطرات آن ایمن نیست،‌ زیرا حتی اگر راننده‌ای مراعات کند، باز هم ۵۰ درصد در معرض خطر بی‌احتیاطی دیگر افراد قرار دارد؛ در نتیجه مانورهایی که طراحی و اجرا خواهند شد، همه افراد جامعه را دربر می‌گیرند.

وی در خصوص طرح ارتقاء امنیت اجتماعی تصریح کرد: موضوع امنیت اجتماعی نیز موضوع گسترده‌ای است که طیفی از مسایل مانند مزاحمت، سرقت، کیف‌قاپی، زورگیری، مزاحمت‌های محله‌ای و مواردی از این دست را در بر می‌گیرد؛ در نتیجه همه افراد جامعه مخاطب این طرح هستند. دستگاه‌های دولتی و حکومتی در سیستم‌های اجرایی و قضایی و مقننه کارهایی معمول و وظایفی ذاتی را بر عهده دارند که به صورت معمول در حال اجرای این وظایف هستند، با این وجود نقایصی وجود دارد و می‌بینیم که گاهی میان عملکرد دو دستگاه و یا در قوانین، راه گریزی وجود دارد. با اجرای اینگونه مانورها، دستگاه‌ها بیشتر با هم هماهنگ می‌شوند.

مقتدایی با اشاره به مانور اجرا شده‌ی مبارزه با مواد مخدر، ‌گفت: این مانور که در روزهای گذشته به‌خوبی اجرایی شد، بیانگر این بود که قرار است همه در کنار یکدیگر کار جدیدی را خلق کنند. در دیگر بخش‌ها نیز مانورهای مشابه‌ای پیش‌بینی شده و در نهایت در مدت زمانی کمتر از دو ماه، پنج مانور بزرگ در خوزستان اجرایی می‌شود. نخستین مانور، مبارزه با مواد مخدر بود که اجرا شد و مانور بزرگ ارتقاء امنیت اجتماعی نیز دومین مانور است که به مدت یک هفته در سراسر استان اجرا می‌شود. پس از آن مانور بهداشت عمومی در سراسر استان اجرایی خواهد شد و در این بخش نیز همه دستگاه‌های مربوطه و مردم استان مشارکت خواهند داشت و در این حوزه نیز تاکید بر آموزش است. پس از آن نیز دو مانور ایمنی راه‌ها و ترافیک شهری در استان پهناور خوزستان اجرایی خواهد شد و به این ترتیب در زمینه مواردی مانند نظم و انضباط شهری و تردد خودروها و عابران پیاده فرهنگ‌سازی لازم صورت می‌گیرد.

استاندار خوزستان تاکید کرد: این مانورها نوعی خانه‌تکانی است و اینگونه می‌توان مشخص کرد که چه چیزی باید در کجا قرار بگیرد تا زیباتر شود. همچنین این مانورها کمک می‌کند تا توان و قدرت دستگاه‌های مختلف آزموده شود و با رفع اشکالات و همچنین با هم‌افزایی، خدمات‌رسانی بهتری به شهروندان داشته باشیم. گاه با همکاری دو دستگاه، می‌توان امکانات قوی‌تر و خدمات‌رسانی بهتری را فراهم کرد و این اهداف با اجرای مانور محقق می‌شود. همه ما همیشه به دنبال این هستیم که چیزی زیبا را ایجاد کنیم، حال آنکه گاهی می‌توان با پاک کردن زشتی‌ها، زیبایی را خلق کرد و با زدودن زشتی‌ها، غبار از چهره زیبایی‌ها بگیریم.

مقتدایی با تاکید بر اینکه این مانورهای ابتکاری، مقطعی نیستند و استمرار خواهند داشت، گفت: باید توجه داشته باشیم که همه ما باید با حفظ اصول ارزشی، خود را با تغییرات منطبق کنیم تا آن تغییرات به ناهنجاری تبدیل نشوند. در مواجهه با پدیده‌های جدید، باید اینگونه عمل شود که اگر آن پدیده‌ها خوب است، باید با آنها کنار بیاییم و اگر هم بد هستند،‌ باید آنها را ترک کنیم. به عنوان مثال زمانی که پدیده‌هایی مانند فکس، اینترنت، ویدئو و ماهواره وارد جامعه ما شدند، همه در ابتدا به جنبه‌های منفی آنها توجه داشتیم، حال آنکه به تدریج توانستیم زمینه آلودگی را از بین ببریم. در موضوعاتی مانند ماهواره، راه استفاده از این امکانات این است که باید تولید داشته باشیم؛ مانند شبکه‌های استانی که اکنون بر روی ماهواره قرار گرفته‌اند و در واقع از این امکان استفاده کرده‌ایم. در این بخش باید جذابیت ایجاد کنیم و تولیدات‌مان را افزایش دهیم و با ساخت و تولید فیلم‌هایی مانند امام علی (ع) که جذابیت ایجاد می‌کنند، از این امکان استفاده کنیم. برخورد قهری جز در مورد کسانی که زمینه فساد را فراهم می‌کنند، کارساز نخواهد بود و بهترین کار، آموزش است.

وی تصریح کرد: در خصوص موضوع مبارزه با مواد مخدر که مانور آن پیش از این برگزار شد،‌ تلاش شد این موضوع در استان شکل و شمایل اجتماعی به خود بگیرد و خانواده‌ها هرچه بیشتر در جریان خطرات و آسیب‌های ناشی از مواد مخدر قرار بگیرند. این مانور از جمله تجمعات زیبایی بود که مردم استان خوزستان با اشتیاق در آن حاضر شدند و به صحبت‌های مسئولان این حوزه توجه کردند. این تجمع بزرگ ثابت کرد که آموزش اگر مثبت و مفید باشد تاثیر خواهد داشت. مانورهایی که در استان برگزار می‌شود، عمومیت دارد و شهری و روستایی تفاوتی باهم ندارند و همه افراد مخاطب طرح هستند. همچنین همه افراد شامل اداری و غیر اداری و دولتی و خصوصی و تشکل‌های مردم‌نهاد در این طرح دخیل هستند و مشارکت می‌کنند.

مقتدایی با بیان اینکه امیدواریم با اجرای این مانور شاهد تحقق چهره‌ای زیبا و مطلوب از استان خوزستان باشیم، گفت: موضوع نهضت رنگ‌های دلنشین نیز از دیگر مواردی است که بسیار بر آن تاکید داریم و در این زمینه نیز باید همه ادارات، شهرداری‌ها، جامعه‌شناسان و روان‌شناسان کمک کنند تا شاهد استانی با رنگ‌های زیبا باشیم، زیرا این موضوع می‌تواند در روح و روان شهروندان بسیار تاثیرگذار باشد.