توصیه آیت‌الله جوادی آملی برای نحوه قرائت قرآن

خورنا: یکی از مراجع تقلید شیعیان تأکید کرد: باید به گونه‌ای قرآن بخوانید که اسمای الهی را در قرآن ببینید، آن وقت انسان کم کم به جایی می‌رسد که گویا کلام خدا را دارد می‌شنود.

به گزارش مهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در جمع تعدادی از خواهران قرآن پژوه و فعال قرآنی استان تهران که در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء حضور یافته بودند با بیان این مطلب که “خدای سبحان در قرآن کریم نه تنها با ما سخن می‌گوید بلکه خود را در آینه قرآن به ما نشان می دهد” گفت: قرآن مظهر تجلی اسماء حسنای الهی است، اگر ما قرآن بخوانیم و نورانیت قرآن در قلب ما پیدا شد معلوم می‌شود «نور السماوت و الارض» را با قلب خود مشاهده کرده‌ایم.

وی در ادامه به تاثیر قرائت قرآن در دوری انسان از گناه اشاره کرد و اظهار داشت: اگر کسی با قرائت قرآن و تفکر در آن به مرحله‌ای برسد که از گناه منزجر شود معلوم می‌شود این فرد قرآن را خوب درک کرده است.

این مفسر قران کریم در ادامه سخنان خود، اثرات مخرب گناه را مورد توجه قراد داد و گفت: طبق کلام معصومین حقیقتاً گناه بد بوست و بوی بد گناه آبروی انسان را می‌برد، ما با آبرو زنده‌ایم اگر ـ خدای ناکرده ـ آبروی کسی ریخته شود دیگر زندگی ندارد لذا خود را با استغفار خوش بو کنید.

وی در توصیه‌ای به قرآن پژوهان بیان داشت: باید دهان خود را پاک کنیم، دهان وقتی پاک است که هیچ غذای شبهه‌ناک وارد آن نشود و هیچ حرف بدی از آن بیرون نیاید، فرمود این دهان را پاک کنید برای اینکه قرآن می‌خواهد از آن عبور کند.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: گاهی شما می‌بینید شخصی یک حرف می‌زند و شنونده را منقلب می‌کند، چون آن سخن از دهان طیّب و طاهر بیرون آمده است.

وی در پایان سخنان خود توجه و حضور قلب در هنگام قرائت قرآن را موجب لذت و بهره بیشتر از معارف قرآنی دانست و توصیه کرد: شما سعی کنید به گونه‌ای قرآن بخوانید که اسمای الهی را در قرآن ببینید، آن وقت انسان کم کم به جایی می‌رسد که گویا کلام خدا را دارد می‌شنود.