فاجعه زیست محیطی در ماهشهر/ رهاسازی زباله‌های عفونی بیمارستانی در کنار رودخانه جراحی +عکس

خورنا: رهاسازی زباله‌های عفونی بیمارستانی دو مرکز درمانی شهرستان بندر ماهشهر در طبیعت، محیط زیست و سلامت مردم را به خطر انداخته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ماهشهر، زباله‌های عفونی بیمارستانی یکی از آلوده‌ترین پسماندها به شمار می‌رود که در صورت عدم مدیریت و رهاسازی در محیط، می‌تواند به شدت بهداشت و سلامت محیط زیست و شهروندان را تهدید کرده و موجب انتقال و شیوع بیماری‌های خطرناکی نظیر ایدز، هپاتیت و … شود.

بنابراین مدیریت پسماند زباله‌های عفونی بیمارستانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و برای بی‌خطرسازی و دفن استاندارد این نوع پسماند شرایط ویژه و خاصی وجود دارد که مراکز درمانی و بیمارستان‌ها ملزم به رعایت دقیق آن هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ماهشهر، تماس تلفنی یک شهروند وظیفه‌شناس پرده از فاجعه‌ای برداشت که وقوع آن محیط زیست و سلامت شهروندان را به خطر انداخته و توجه و دقت بیشتر دستگاه‌های نظارتی و متولی را می‌طلبد.13921126000220_PhotoL

در این فاجعه زیست‌محیطی، حجم زیادی از زباله‌های عفونی بیمارستانی در محیط زیست و در کنار کانال انتقال آب هدامه در جوار رودخانه جراحی و پشت منازل مجموعه مسکونی قائم شهرک بعثت ماهشهر رهاسازی شده‌اند.

با بررسی این زباله‌ها مدارک مستند و غیرقابل انکاری از تعلق این پسماندها به دو مرکز درمانی شهرستان بندر ماهشهر به دست آمد که مراتب این موضوع بلافاصله به اطلاع مدیران شبکه بهداشت و درمان، اداره محیط زیست و مرکز بهداشت این شهرستان رسید.

*رسیدگی به موضوع در توقفگاه پاس‌کاری و شانه ‌خالی کردن مسئولان از بار مسئولیت

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر ماهشهر در این ارتباط به خبرنگار فارس گفت: اگر این مسئله در محدوده شهر اتفاق افتاده باشد متولی موضوع شبکه بهداشت و در غیر این صورت اداره محیط زیست باید به مسئله رسیدگی کند.

رمضان احدی خاطرنشان کرد: البته رئیس مرکز بهداشت ماهشهر را مسئول پیگیری این موضوع کرده و ماجرا بدون شک پیگیری و رسیدگی خواهد شد.

*مسئولیت بر عهده شبکه بهداشت و درمان است

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بندر ماهشهر نیز در این ارتباط اظهار کرد: بحث مدیریت پسماند عفونی با شبکه بهداشت و درمان است و اداره محیط زیست تنها ناظر عالیه است.

ایرج سلیمانی افزود: اما اگر عکس‌ها و تصاویر این زباله‌های عفونی در اختیار ما قرار داده شود شک نکنید که مسببان آن و دو مرکز درمانی که زباله‌ها به آنها تعلق دارد را به دادگاه معرفی می‌کنم.

*احتمالاً مراکز درمانی از سرنوشت زباله‌های عفونی خود بی‌اطلاعند

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندر ماهشهر نیز گفت: این مسئله باید بین سازمان نظام پزشکی و شهرداری بندر ماهشهر رسیدگی و حل شود.

صالح بهمئی اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان نظام پزشکی و شهرداری ماهشهر به عنوان متولی جمع‌آوری زباله‌های شهر، بسته شده که در این تفاهم‌نامه یک شرکت خصوصی باید به کارگیری شود و این شرکت با ماشین‌های مخصوص اقدام به جمع‌آوری زباله‌های عفونی و انتقال آنها به بیمارستان معرفی ماهشهر کند.

وی تصریح کرد: این زباله‌ها باید پس از انتقال به بیمارستان معرفی، توسط دستگاه‌های امحاء، بی‌خطرسازی شده و سپس مانند زباله‌های عادی دفن شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندر ماهشهر ادامه داد: البته ممکن است مراکز درمانی که زباله‌های عفونی آنها در طبیعت و محیط زیست رها شده از سرنوشت زباله‌هایی که توسط پیمانکار جمع‌آوری می‌شود بی‌اطلاع باشند و ندانند این پسماندها کجا می‌روند و چه سرنوشتی برای آنها رقم می‌خورد.

بهمئی خاطرنشان کرد: همراه یکی از کارشناسان بهداشت محیط به مکان تخلیه این زباله‌های رهاسازی شده می‌رویم و موضوع را بررسی و پس از تهیه فیلم و عکس در اسرع وقت مسئله را به فرماندار گزارش خواهیم کرد.

اما به خطر انداختن بهداشت و سلامت محیط زیست و مردم مسئله پیش پا افتاده‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت، بنابراین امید می‌رود مسئولان مربوطه هرچه سریع‌تر به موضوع رسیدگی و با مسببان این فاجعه زیست محیطی برخورد جدی و قانونی به عمل آورند.

==============

گزارش از: فرشاد آل‌ناصر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ماهشهر جای بسي تاسف...!!!
  • داریوش راعی از خبرنگار محترم وسایت خورنا سپاسگزارم ضمن ابلاغ تأسف خود ازمسؤلین مصرانه می خواهم به وظیفه خود عمل کنند و از پاسکاری موضوعی به این مهمی خودداری کنند و تازه ممنون باشند از اینکه عزیز بزرگواری این مطلب را گزارش کرده . وقتی سیتم بهداشت ودرمان این کار را می کند،......... هرچه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک