خاکسپاری قذافی در نقطه‌ا‌ی نامعلوم از بیابان‌های لیبی

خورنا:‌ محافل رسمی لیبی اعلام کردند که معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی، مخفیانه در نقطه‌ای نامعلوم از بیابان‌های لیبی به خاک سپرده شده است. این مقامات همچنین اعلام کردند که انفجار دو مخزن بنزین در شهر سرت ده‌ها قربانی گرفته است.

افزون بر محافل رسمی لیبی، فرستنده‌ی عربی الجزیره نیز به نقل از شورای انتقالی لیبی گزارش داد که معمر قذافی در ساعات بامدادی روز سه‌شنبه (۲۵ اکتبر/۳ آبان) در بیابان به خاک سپرده شده است. جنازه‌ی قذافی چند روز در شهر مصراته در معرض تماشای عموم بود. این نمایش عمومی با انتقادهایی از سوی متحدان خارجی شورای انتقالی لیبی روبرو شده بود.

دولت انتقالی لیبی پیش‌تر اعلام کرده بود که خاکسپاری قذافی در «مراسمی ساده» و با حضور یک روحانی مسلمان انجام خواهد گرفت. قرار بود جنازه‌ی معتصم پسر قذافی نیز در کنار پدرش در بیابان به خاک سپرده شود.

به نظر می‌رسد که دولت انتقالی لیبی با سران قبیله‌ی قذافی درباره‌ی تحویل جنازه‌ی او به آنان به توافق نرسیده است. پیش‌تر جنازه‌ها‌ی قذافی، معتصم فرزندش و نیز رئیس ستاد ارتش او از سردخانه‌ا‌ی در شهر مصراته به نقطه‌ی نامعلومی منتقل شده بود.

قذافی روز پنج‌شنبه در نزدیکی شهر سرت به چنگ انقلابیان افتاد و مدت کوتاهی پس از دستگیری به گونه‌ای ناروشن کشته شد.

انفجار سنگین در سرت

روز سه‌شنبه همچنین انفجار سنگینی در شهر سرت، ده‌ها کشته برجای گذاشت. در نخستین گزارش‌ها از نزدیک به ۱۰۰ کشته سخن رفته است. به گزارش فرستنده‌ی العربیه، نخستین نشانه‌ها حاکی از آن است که این انفجار ناشی از اقدامی تروریستی نبوده است.

به گفته‌ی شاهدان عینی، بامداد سه‌شنبه در محوطه‌ی یک کنسرن انرژی دولتی لیبی در سرت جمعیت زیادی برای گرفتن بنزین و کپسول گاز جهت مصرف شخصی گردآمده بودند. این ازدحام ظاهراً به انفجار دو مخزن بنزین منجر شده است.

شهر سرت در هفته‌های گذشته صحنه‌ی نبردهای خونینی میان انقلابیان و هواداران قذافی بود. کار تامین مایحتاج مردم این شهر و به‌ویژه سوخت به شدت مختل شده است.

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اعدام‌ گروهی از هواداران قذافی در شهر سرت، ایالات متحده‌ی آمریکا خواهان رسیدگی همه‌جانبه به این موضوع شد. وزارت خارجه‌ی آمریکا روز دوشنبه در واشنگتن اعلام کرد که چنین اتهاماتی «به‌شدت نگران‌کننده» است. افزون بر آن دولت آمریکا از رهبران تازه‌ی لیبی خواست که حقوق بشر را رعایت کنند.

به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، روز یکشنبه در هتل متروکی در سرت زادگاه قذافی، جنازه‌ی در حال پوسیدن ۵۳ نفر یافت شده است. دستان شماری از این کشتگان که در باغ هتل روی زمین افتاده بودند، از پشت بسته شده بود.

وزارت امور خارجه‌ی آمریکا همچنین صریحا از لیبی خواست که حقوق زنان را محترم شمارد. این موضعگیری آمریکا واکنشی به سخنان مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای انتقالی لیبی است که یک روز پیش‌تر اعلام کرده بود در لیبی قوانین شرعی حاکم و چندهمسری آزاد خواهد شد.

سخنگوی بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در واشنگتن نیز بار دیگر طرفین منازعه در لیبی را به پرهیز از خشونت فراخواند. وی گفت «اکنون وقت انتقام‌گیری نیست، بلکه زمان التیام زخم‌ها و بازسازی است».

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو نیز از اقدام رهبران تازه‌ی لیبی برای تشکیل کمیسیونی جهت رسیدگی به چگونگی کشته شدن معمر قذافی استقبال کرد. شورای انتقالی لیبی اعلام کرده بود که قذافی پس از دستگیری در جریان نبردها کشته شده است. ولی تصاویر ویدیویی حاکی از آن است که قذافی احتمالا توسط انقلابیان کشته شده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *