اعتراض بختیاریهای خوزستان به سریال تلویزیونی ˈسرزمین کهن ˈ

خورنا: جمعی از بختیاریهای خوزستان امروز دوشنبه درحاشیه نمایشگاه صنایع دستی استانهای کشور دراهواز طورمار اعتراض آمیزی نسبت به پخش سریال سرزمین کهن ازشبکه سوم سیما امضا کردند.

گزارش خبرنگارایرنا حاکی است با در دست داشتن پلاکاردهاو دست نوشته هایی نسبت به آنچه ˈتحریف تاریخ واهانت به قوم بختیاری و زیر سوال بردن روحیه آزادگی ومیهن پرستی این قومیت دراین سریال تلویزیونی نامیدند , اعتراض کرده اند.

آنان خواهان عذرخواهی صدا و سیما و کارگردان این سریال ازقوم بختیاری شده اند.

ˈافشار پرویزی بابادیˈ از ترتیب دهندگان این اجتماع اعتراض آمیز به خبرنگار ایرنا گفت: درسریال سرزمین کهن که اخیرا در شبکه سه صدا و سیما در حال پخش است بدون توجه به بار معنایی المانهای این کار فرهنگی در یک اقدام بسیار ناشیانه تقابل دو خانواده را به تصویر کشیده که یکی ازاین دو با نام خانواده بختیاری سلطنت طلب و با هویتی بی ریشه و سرداراسعد بختیاری قهرمان مشروطه واز فاتحان تهران در نهضت مشروطه را عنصر انگلیس معرفی کرده است.

وی از جمع آوری حدود سه هزار امضا معترضین به این سریال تلویزیونی خبر داد و گفت: کارگردان این سریال تصویر نامطلوبی ازاین قوم ارایه داده ،سابقه تاریخی قوم بختیاری در خطه ایران زمین را تاریخ گواهی می دهد ولازم نیست آقایان الان بخواهند شکل گیری این قوم را برای بیننده تعریف کنند!

وی با بیان اینکه این حرکت اعتراضی ادامه دارد ,گفت: ما سرزمین کهن را جعل تاریخ می دانیم زیرا درتاریخ بختیاری هرگزسابقه ای از خیانت به ایران نداریم ،شهدایی که این قوم در طول دفاع مقدس،انقلاب اسلامی و رشادتهای بختیاریها درانقلاب مشروطه گواه روشنی بر میهن پرستی ماست وتاریخ گواه مبارزه زنان و مردان با همت ما برای اعتلای میهن است.

پرویزی بابادی توضیح داد: این فیلم به نوعی نزاع بین ایرانی و بختیاری را می خواهدالقا کند درحالی که درتاریخ قوم بختیاری را در تقابل با افغانها،دلیری هایش در مشروطه و شهیدانش برای انقلاب وکشور می شناسند نه با دوستی طاغوت و ظلم وبیداد، انتخاب نام بختیاری (برای خانواده سلطنت طلب سریال) و نمایش عکس سردار اسعد بختیاری دراین فضا مغایر با این سابقه است،

این شهروند خوزستانی افزود: بختیاری شناسه یک قوم است ووقتی شما در یک کار فرهنگی ودرروایتی از تاریخ ،آنرا به یک طیف فکری منتسب می کنید دیگر صحبت از یک خانواده نیست و نمی توان گفت این عنوان محدود به یک فرد یا افراد خاص است.

این فعال اجتماعی گفت: این گونه حرکات برخلاف منویات مقام معظم رهبری است ما عشایر کلام ایشان را چون تاج بر سر می نهیم ،ما همواره با تبعیت از خط مشی رهبری و ولایت فقیه وظیفه ملی خود را انجام داده وبه همت مردان و زنانمان برخود می بالیم وبراین هستیم که اینگونه حرکات مغایر با منویات رهبری و اهداف کلی نظام درحوزه فرهنگی و تفرقه افکنانه است.

پرویزی بابادی افزود: این اعتراض بانگ دادخواهی ماست. ما ایران را سرافرازبرای همه اقوام واسلام را بالنده می خواهیم .

ˈمنوچهر علی پورˈ یکی دیگر از امضا کنندگان این طومار اعتراضی نیز به ایرنا گفت: من به تصویر نامطلوبی که از بختیاری دراین فیلم ارایه شده اعتراض دارم ،دست اندرکاران صداو سیماو فیلمسازان بایدبه هنگام ساخت آثار خودهمه جوانب از جمله پیشینه تاریخی و بازتابهای فرهنگی اثر خود بیندیشند تا از ایجاد سوئ تفاهم و اهانت به یک قوم یا قشر خاص ممانعت شود.

وی ادامه داد:توهین به هر قومی توهین به ایران است زیرا قومیت ها تکه های رنگارنگ ایران زمین هستند که هویت مشترک ملی را با تفاوتهای خرده فرهنگی زیبای متخص به خود شکل می دهند،تاریخ قوم بختیاری به قدمت ایران است و وفاداری و میهن دوستی بختیاریها در همه برهه های تاریخ به ویژه تحولات تاریخ معاصر و نهضت مشروطه تا کنون اثبات شده است.

گفتنی است این طومار در حاشیه نمایشگاه صنایع دستی خوزستان درمحل نمایشگاه بین المللی اهواز درمعرض دید بازدید کنندگان است و روزانه تعداد زیادی از افراد قوم بختیاری برای امضای آن واعتراض به این فیلم مراجعه می کنند.

همچنین طی روزهای اخیرپیامک هایی با همین مضمون اعتراض به سریال ˈ سرزمین کهن ˈدربین شبکه تلفن همراه و شبکه های اجتماعی وارتباطی مبادله می شود که در آنها شماره تلفن همراه و سامانه پیامکی شبکه سه و تلفن همراه ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما اعلام می شود تا معترضین به این اثر , مراتب اعتراض خود را نیز از این طریق اعلام کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • عماد جعفری پور بالاخره آقای کمال تبریزی با تاخیر به اعتراضات بختیاری ها پاسخ داد. در پاسخ ناامیدکننده ایشان میتوانیم این برداشت را داشته باشیم که قرار است در قسمت های مختلف سریال، توهین های گسترده ای نثار بختیاری ها بشود و در اواخر فیلم، چندین دیالوگ نسبتا مثبت هم افزوده شود تا به اصطلاح جبران کرده باشد. خود این نوع نگرش سطحی و غیر عمیق به مقوله مهمی مثل روایت تاریخ ایران بیشتر شبیه یک بازی است، آن هم یک بازی خطرناک. گویی ایشان میخواهد برود حلیم بخرد و در مسیر حلیم فروشی، گپ و گفتی هم با راننده تاکسی داشته باشد و سر به سرش بگذارد. آقای تبریزی عنایت ندارد که با بودجه ملی آن هم در رسانه ای ملی دارد فیلم میسازد. لذا با زبان خود فیلم سازها وارد مذاکره ای جدی با آقای تبریزی و همینطور با صدا و سیما میشویم. فرض میکنیم که قرار است فیلمی از زندگی حرفه ای و شغلی آقای کمال تبریزی ساخته شود و در دو سکانس از این فیلم از خود آقای تبریزی برای تکمیل دیالوگ ها مشورت گرفته شود.
  • زردکوه به دلیل اینکه ادم نیستی و نمیشه اقا اول اسمت گذاشت:هی کمال تبریزی هزاران سال قبل از اینکه اجداد تو رو با قبرس معامله میکردند....جد ما کورش بزرگ برای بشریت قانون مدنی مینوشت.