شهرداری کلان‌شهر اهواز از مشارکت‌های اقتصادی بی‌بهره است

خورنا: معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری اهواز گفت: شهرداری کلان‌شهر اهواز در مقایسه با کلان‌شهر‌های دیگر از مشارکت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری بی‌بهره است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، ابراهیم نوشادی در نشست علمی ـ تخصصی سرمایه‌گذاری توسعه اقتصادی کلانشهر اهواز که ظهر امروز در شهرداری اهواز برگزار شد اظهار کرد: هدف از برگزاری نشست‌های سرمایه‌گذاری توسعه اقتصادی کلانشهر اهواز این است که مقدمه‌ای در بحث آسیب‌شناسی مشارکت‌ها در شهر اهواز باشد.

وی اذعان کرد: در چند سال اخیر با وجود این‌که مشارکت‌های اقتصادی جزء اهداف شهرداری بوده است، نتوانستیم نسبت به سایر کلان‌شهر‌ها موفق باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری اهواز با بیان اینکه نگاه به شهر پایدار در مباحث اقتصادی، رقابتی و حکمرانی خوب است، تصریح کرد: تصور همگان بر این است که تمام وظایف شهری بر عهده شهرداری است در حالی که این‌گونه نیست بر فرض مثال برای تغییر کاربری باید از سازمان مسکن و شهرسازی کمک بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: براساس قانون بودجه سال ۱۳۶۲ کل کشور که شهرداری‌ها باید خود اتکا و خودکفا اداره شوند و دولت موظف شده بود ظرف شش ماه لایحه درآمدی پایدار برای شهرداری‌ها تنظیم کند تا به نحوی تامین‌کننده درآمد آن‌ها باشد اما تاکنون اجرایی نشده است.

نوشادی با بیان اینکه ۲۳۰ وظیفه برعهده شهرداری‌ها نهاده شده است اذعان کرد: بیشترین منابع درآمدی شهرداری از ساخت و ساز، بهای خدمات و عوارض است و شهرداری‌ها هیچ سهمی از محل درآمد مالیاتی و نفت و گاز ندارند.

وی با بیان اینکه شهرداری اهواز از منبع مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها نتوانستیم بهره‌مند شویم، عنوان کرد: با وجود همین قوانین و مشکلات شهرداری‌ها دیگر توانستند بحث مشارکت‌ها را اجرایی کنند، اگر شهرداری‌های دیگر ایجاد ارزش افزوده بر املاک و دارایی‌ها را توانستند اجرایی کنند چرا کلان‌شهر اهواز نمی‌تواند این کار را انجام دهد؟

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری اهواز با بیان اینکه شهرداری، شهروندان و سرمایه گذار سه ضلع بحث مشارکت‌های اقتصادی را تشکیل می‌دهند تصریح کرد: ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال درآمد شهرداری مشهد است که هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن از مشارکت‌ها به دست آمده است در حالی که اهواز نتوانسته از این منبع بهره‌مند شود.

وی اظهار کرد: براساس برنامه پنج ساله توسعه دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در بخش توسعه شهری اهواز باید هزینه می‌کردیم تا به کمترین شاخص‌های توسعه دست یابیم یعنی سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

نوشادی افزود: ‌‌نهایت هزینه شهرداری اهواز ۱۵۰ میلیارد تومان در بخش عمران بوده است و با این منابع تنها بحث نگه‌داشت شهر را می‌توانیم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شهرداری تبریز در سال ۹۰ در حدود دو هزار میلیارد تومان قرارداد مشارکتی امضا کرده است گفت: در کلانشهر اهواز همه فشار‌ها بر مردم است، درآمد شهرداری اهواز در سال ۹۱ برابر با ۴۸۰ میلیارد تومان بود که ۴۰۰ میلیارد تومان آن از عوراض پرداختی مردم بود.