نصرالله: بحران ایران و عربستان به نفع منطقه نیست

خورنا: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در گفت‌وگو با شبکه المنار تاکیدکرد: آمریکایی‌ها از ورود به مسأله انقلاب‌های عربی اهداف مختلفی داشتند که از جمله آنها کاهش خسارت‌ها و بهبود چهره شان در کشورهای عربی است؛ زیرا نظرسنجی‌‌ها میزان نفرت ملت‌های عربی و اسلامی از عملکرد آمریکا‌یی‌ها را نشان داد.

سید حسن نصرالله گفت: آمریکا تلاش کرد تا خود را در ایجاد نظام‌های جایگزین شریک کند؛ و البته تا این لحظه نمی توانیم در اینباره نتیجه گیری کنیم زیرا این امر به آینده بستگی دارد، و نمی‌توانیم بگوییم که نظام‌های جدید ملی هستند و یا وابسته به دولت آمریکا.

وی با اشاره به انتخابات مجلس مؤسسان در تونس تاکید کرد: این امر بسیار مثبت است و ما خواهیم دید که آیا به نتایج این انتخابات احترام گذاشته می‌شود.

سید حسن نصرالله در ادامه گفت: پس از گذشت چند ماه از انقلابهای عربی؛ دیدارها و اطلاعاتی که به دست آوردیم، حاکی از درست بودن دیدگاهی است که قبلا اعلام کرده بودیم؛ ما گفته بودیم که این رویدادها جنبش ملی و واقعی در کشورها است.

وی تاکید کرد: رویدادهای تونس و دیگر کشورهای عربی درنتیجه خواست ملتها است و طرح آمریکایی نبوده است. نظام‌ها در این کشورها، آمریکایی بودند و آمریکا ممکن نیست که رژیم‌های وابسته را سرنگون کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: باستثنای نظام سوریه؛ بقیه نظام‌ها وابسته به آمریکا هستند و آمریکایی‌ها اکنون بدنبال منحرف کردن انقلاب‌ها از اهدافشان هستند.

وی تاکید کرد: این مسأله طبیعی است و انتظار نداریم که دولت آمریکا در برابر سرنگونی نظام‌های وابسته به راحتی تسلیم شود.

دبیرکل حزب الله لبنان درباره تهدیدهای پیش روی ملت‌های منطقه گفت: نخستین تهدید در منطقه موجودیت اسراییل است و این مساله تهدیدی برای همه ملت‌های منطقه است.

سید حسن نصرالله دومین تهدید را طرح آمریکا دانست و تاکید کرد: آمریکا در تلاش است طرح خاورمیانه جدید را که پیش از این شکست خورده بود احیا کند؛ به همین سبب خاورمیانه جدید تهدید به شمار می‌رود زیرا این طرح برای تغییر ساختار منطقه و تجزیه آن بر اساس پایه های فرقه‌ای، قومیتی استوار است؛ تا اسراییل همچنان مقتدر و قدرتمند باقی بماند. این تهدید نه تنها مسلمانان بلکه مسیحی‌ها و همه ملت های منطقه را تهدید می‌کند.

وی افزود: تهدید دیگری که وجود دارد جریان‌های تندرو هستند که مختص اقلیت‌ها نمی‌شود. ما فکر نمی‌کنیم که اکثریتی سنی اقلیت‌های منطقه را هدف قرار داده است و همچنین اعتقاد نداریم که اکثریت سنی مورد تهدید واقع شده است.

دبیرکل حزب الله لبنان خاطر نشان کرد: ملت ها باید هوشیار باشند و بدانند که آمریکا دوست ملت‌های عرب نیست. ملت‌ها نباید به برخی از فتواها که دعوت به تحریم انتخابات می‌کنند، گوش فرا دهند.

سید حسن نصرالله گفت: ملت‌ها می‌توانند اراده خود را از طریق بیداری، تفاهم و مشارکت در انتخابات تحمیل کنند، زیرا وقتی آمریکایی‌ها و غرب متوجه می شوند که نظام جدید توسط ملت انتخاب خواهد شد و به مصلحت آنها نخواهد بود برای براندازی آن اقدام خواهند کرد و تلا ش می‌‌کنند هرج و مرج ایجاد کنند. تنها راه حفظ دستاوردهای خون شهیدان پایبندی به تفاهم است.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه افزود: متأسفانه در عراق پیروان همه ادیان و شهروندان از قومیت‌های مختلف مورد حمله قرار گرفته‌اند؛ و این حملات نه تنها اقلیت‌ها بلکه همه مردم عراق از جمله اهل سنت، شیعیان و مسیحیان را به طور یکسان هدف قرار داده است.

وی با اشاره به اوضاع افغانستان گفت: در افغانستان نیز بمب‌گذاری‌ها اهل سنت را نیز مورد هدف قرار داده است. در پاکستان نیز وضعیت چنین است.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: ما نیازی به ایجاد ائتلاف میان اقلیت‌ها برای رویارویی با اکثریت سنی نداریم. بلکه بیش از این ائتلاف نیازمند اتحاد ملی میان مسلمانان و مسیحیان با حضور افرادی هستیم که از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا در معرض تهدید قرار دارند.

وی افزود: ما مردم را به ائتلاف میان اقلیت‌ها دعوت نمی‌کنیم، و گمان نمی‌کنم که مسیحیان لبنان یا پیروان اقلیت‌های دیگر در منطقه خواستار ائتلاف میان اقلیت‌ها باشند.

سید حسن نصر الله خاطر نشان کرد : این روزها، ما لبنانی‌ها روزهایی سرشار از هیجان را تجربه می‌کنیم بویژه که تا چند هفته یا چند روز دیگر از سرنوشت امام موسی صدر مطلع خواهیم شد؛ اما اطلاعات دقیقی برای استناد به آن‌ها وجود ندارد و جست و جو باید پایان یابد.

وی افزود: ما معتقدیم که دولت لبنان این موضوع را به طور جدی پیگیری می‌کند. پیگیری‌های جدی و شدید دیگری نیز در جریان است و برخی از دوستان به ما کمک می‌کنند و امیدواریم از طریق ارسال هیاتی به لیبی به نتیجه برسیم.

وی گفت: از شورای انتقالی لیبی انتظار داریم برای این موضوع اهمیت قائل شود و با توجه به این که این مساله، یک موضوع انسانی است برای به نتیجه رساندن آن توجه کافی را مبذول کند.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکیدکرد : ملت لیبی مسئولیت هایی بزرگ بر عهده دارد ، باید حکومت و نهادهایی جدید تاسیس کند؛ نظام سیاسی کشور را بازسازی کند؛ به برقراری آشتی ملی بپردازد.

یکی از مهم‌ترین وظایف ملت لیبی حفظ استقلال و حاکمیت این کشور و ثروت‌های طبیعی آن است.

وی با اشاره به اتهامات آمریکا علیه ایران، مبنی بر دست داشتن در طرح ترور سفیر عربستان سعودی گفت: آمریکایی‌ها از ایران خواستند خط ارتباطی دائم و مستقیم با ایران برقرار کنند.

در همین راستا یک ژنرال آمریکایی را معرفی کرده و اسم یک ژنرال ایرانی را که خواستار تماس با او بودند اعلام کردند؛ ولی ایران مخالفت کرد. آمریکا خواستار گفت‌و‌گو درباره عراق و افغانستان است؛ آمریکا ایران را کشوری موثر در منطقه می‌داند، و مخالفت ایران آمریکایی‌ها را ناراحت کرد. به همین دلیل آمریکایی‌ها به مطرح کردن این اتهامات ساختگی پرداختند؛ که هدف از آن آغاز گفت‌وگوهای مستقیم با ایران است؛ امری که ایران همچنان با آن مخالف است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: آمریکایی‌ها همواره سعی کردند با ایرانی‌ها دیداری دوجانبه داشته باشند؛ ولی ایرانی‌ها نمی‌پذیرند؛ به همین دلیل می‌توانند از این پرونده برای تحمیل تحریم‌های بیشتر بر ایران، و تیره کردن روابط ایران و عربستان، و فتنه‌انگیزی استفاده کنند؛ دلیل اصلی آن هم، مخالفت ایران با برقراری خط مستقیم با آمریکا است.

سیدحسن نصرالله تصریح کرد: آمریکایی‌ها برای ورود به جنگی جدید آمادگی ندارند؛ دلیل آن هم شکست نظامی و امنیتی ارتش این کشور در عراق و منطقه و زیان‌های مالی است. به عقیده من یکی از نامزدهای جمهوری‌خواه در انتخابات مسأله توقف همه کمک‌های آمریکا را مطرح کند، امری که بیانگر حجم بحران مالی آمریکا است.

وی جنگ آمریکا با ایران را بعید دانست و گفت: همه آن چیزی که آنها می‌خواهند کوتاه آمدن ایران برای همراه شدن با طرح آمریکا است؛ سعودی‌ها نباید وارد این بازی شوند، آنها باید آگاه باشند و در خدمت منافع آمریکا قرار نگیرند.

سید حسن نصرالله گفت: هرگونه بحران بین ایران و عربستان به نفع کشورهای منطقه نیست.

دبیرکل حزب الله لبنان درباره بحران بحرین گفت: بحرینی‌ها مردمی آگاه هستند؛ به آنها توصیه می‌کنیم که وحدت خودشان را حفظ کرده و از آن پاسداری کنند. نظام حاکم باید به خواست ملت و مطالبات آن پاسخ دهد.

سید حسن نصرالله در ادامه تاکید کرد: حماس بدنبال خروج از سوریه نیست و سوریه هم نمی‌خواهد این جنبش را بیرون کند. دستاورد تبادل اسرا در زمانی بسیار خوب، و جدای از هرگونه مسائل سیاسی صورت گرفت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *