دبیرخانه ناظر بر میزان انتقال آب از سرچشمه های کارون تشکیل می شود

خورنا: با موافقت استانداران خوزستان و چهارمحال بختیاری , دبیرخانه مشترک ناظر برمیزان انتقال آب ازسرشاخه های کارون درقالب طرح انتقال آب بهشت آباد به استانهای مقصد برای مصارف آشامیدنی تشکیل می شود.

گزارش خبرنگار ایرنا از روابط عمومی استانداری خوزستان حاکی است عبد الحسن مقتدایی استاندار خوزستان در دیداری که روز گذشته با همتای چهارمحالی خود درمحل سد کارون ۴ داشت , نسبت به تشکیل این دبیرخانه مشترک برای اجرایی کردن مصوبات شورایعالی امور آب کشور موافقت کردند.

در این دیدار استانداران خوزستان و چهارمحال بختیاری بر اجرای دقیق مصوبه شورایعالی آب در مورد میزان انتقال آب از سرچشمه­های کارون و نحوه مصرف آن که در سفر اخیر رییس جمهوری به خوزستان اعلام شد تأکید کردند و مقرر شد دبیرخانه مشترکی دراین زمینه تشکیل و روند اجرایی شدن این مصوبه را به دقت زیر نظر داشته باشد.

طرفین دراین دیدار که به دعوت استاندار چهارمحال بختیاری انجام شد پیرامون مسایل مشترک این دو استان همسایه ازجمله ایجاد نیروگاه های برقی آبی بیشتر بر روی رودخانه کارون, عملیات آبخیزداری در بالا دست سد کارون ۴ ,نحوه خدمت رسانی به روستاهایی که در حد فاصل دو استان واقع هستند و بهره­مندی استان چهارمحال بختیاری از منافع سد کارون ۴ بحث و گفت وگو کردند.

به گزارش ایرنا در این جلسه کارشناسان امور حمل و نقل و راهها نسبت به جایگزینی مسیرهای کنونی درمحورهای اصفهان – شهرکرد – ایذه و اهواز با مشارکت بخش خصوصی تاکید کردند .

آنان گفتند که با احداث سد کارون ۴ قسمتی از محور ارتباطی بین استانهای اصفهان و خوزستان و نیز خطوط لوله انتقال نفت و گاز موجود درپایین تر از آب دریاچه قرار می­گیرد بدین لحاظ احداث مسیرهای جایگزین در محورهای اصفهان – شهرکرد – ایذه – اهواز و همچنین اصفهان – بروجن – لردگان و ایذه – اهواز و اجرای مسیر جایگزین خطوط لوله نفت و گاز در دست اجرا می­باشد که می­بایست بخش خصوصی را در این جهت فعال نمود .

گفتنی است عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان همچنین از پل بزرگ روی دریاچه سد کارون ۴ (شاخه ارمند) به طول ۴۰۰ متر که بزرگترین پل رودخانه کارون می­باشد بازدید کرد.

استاندار خوزستان در پایان این سفر یک روزه گفت: تعامل مثبت میان استانهای همسایه شیوه مناسبی برای حل مشکلات است.

مقتدایی گفت: مدیران در سطوح مختلف برای پیگیری مطالبات مردم باید جسارت داشته باشند و لازمه جسور بودن داشتن روحیه آزادگی است.

وی کارون را عامل وحدت و فرهنگ مشترک همه اقوامی دانست که قرنهاست در اطراف مسیر ۱۰۰۰ کیلومتری این رودخانه ساکنند