قصه ناتمام اخذ غیرقانونی وجه نقد در مدارس شادگان

خورنا: سناریوی تکراری اخذ شهریه از والدین در مدارس شادگان با وجود اعتراض‌های بسیار والدین و دانش‌آموزان و انعکاس در رسانه‌ها همچنان در حال افزایش و رو به رشد است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، هر ساله به آغاز سال تحصیلی زمزمه‌های اخذ مبالغی اضافی از دانش‌آموزان در هنگام ثبت نام و البته در طول دوره تحصیلی به گوش می‌رسد که برخی صحت و برخی دیگر کذب محض هستند.

این وضعیت برای خانواده‌هایی با درآمد متوسط و متمول مشکلی ایجاد نمی‌کند اما خانواده‌های کم درآمد و ضعیف را بسیار نگران خواهد کرد؛ وضعیتی که برخی مواقع موجبات دلسردی دانش‌آموزان را به دنبال دارد و خانواده‌ها را از ادامه تحصیل فرزندانشان باز می‌دارد زیرا برای برخی، همین هزینه‌های اندک و به اصطلاح ناچیز، دوای درد است.

۲۵ آبان ماه سال جاری بود که گزارشی مبنی بر «اخذ هرگونه وجه اضافی در مدارس ممنوع» در خبرگزاری فارس منتشر شد. در این گزارش در خصوص مبالغی که مدارس از دانش‌آموزان شادگانی به بهانه‌های مختلف نظیر کمک به مدرسه، خرید برگه امتحانات و دیگر امکانات مورد نیاز مدرسه و … اخذ شده بود صحبت به میان آمد و دانش‌آموزان و معلمان هر کدام در این زمینه توضیحاتی را ارائه داده بودند.

*اخذ وجوه اضافی مدارس افزایش یافته است

یکی از والدین آورده بود: دریافت شهریه در مدارس تعابیر مختلفی دارد، برخی از این وجوه به نوعی پول اجباری است که از خانواده‌های دانش‌آموزان اخذ می‌شود.

احمد سلامی عنوان کرده بود: اما مدیران برخی از مدارس این وجوه را کمک داوطلبانه و یا کمک به مدرسه عنوان می‌‌کنند و مسئولان آموزش و پرورش نیز همانند هر سال هیچ اعتقادی بر دریافت این نوع وجوه نداشته‌اند و معتقدند دریافت وجه نقد از اولیا غیرقانونی است.

وی بیان ابراز داشت: هر ازگاهی فرزندم پس از مراجعه به خانه می‌گوید مدرسه برای کمک به … هزینه‌ای داوطلبانه می‌خواهد که به اجبار باید پرداخت شود.

این شهروند شادگانی عنوان کرده بود: البته این امر در سال‌های گذشته نیز مشاهده شده است و وقتی در این خصوص از دیگر خانواده‌هایی که فرزندانشان محصل بودند می‌پرسیدم آنان نیز گلایه‌مندی خود را از این اقدام برخی مدارس اظهار می‌داشتند.

وی اضافه کرد: از مدیران و روسای آموزش و پرورش می‌خواهیم برای رفع این مشکل، دانش‌آموزان و والدین را همراهی کنند.

اما امروز نیز با توجه به گذشت حدودا سه ماه از پیگیری‌ها، همچنان شرایط هیچ تغییری نسبت به گذشته نکرده است و به گفته یکی دیگر از والدین بدتر نیز شده است.

سیدحبیب این بار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شادگان اظهار کرد: وضعیتی که مدارس این شهرستان برای والدین و دانش‌آموزان ایجاد کرده‌اند واقعا دیگر غیرقابل تحمل است.

وی گفت: هر روز به بهانه‌هایی چون نظافت و … از دانش‌آموزان طلب ۱۰ هزار تومان می‌کنند و این امر واقعا ما را تحت فشار قرار داده است.

این شهروند شادگانی در پاسخ به این سوال که آیا موضوع را به مدیر مدرسه متذکر شده‌اید؟ تصریح کرد: بارها این مسئله را به مدیر مدرسه گفته‌ام اما وی ادعا می‌کند که بودجه نداریم و از والدین می‌خواهیم با ما همکاری کنند!

*دانش‌آموزان تهدید می‌شوند

دیگر شهروند شادگانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: مدرسه پسرم هفتگی از ۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان را برای هزینه اجباری مدرسه‌اش از ما طلب می‌کند و در صورتیکه به مدیر مدرسه این موضوع را شاکی می‌شویم می‌گوید از پس هزینه‌ها برنمی‌آییم و ناچاریم که وجوهی را از دانش‌آموزان اخذ کنیم.

مادر علی تصریح کرد: در این شهرستان هیچکس به درد دل ما نمی‌رسد و جوابگویمان نیست و مدارس هم فقط ادعا می‌کنند که اداره آموزش و پرورش بودجه نمی‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر وجوه طلب شده را به مدارس پرداخت نکنید چه برخوردی می‌شود؟ اضافه کرد: معلمان سر کلاس‌ها به دانش‌آموزان می‌گویند که فردا فلان مبلغ را بیاورید و اگر این وجوه به مدارس پرداخت نشود از امتحان محروم خواهید شد.

وی خاطرنشان کرد: برخی معلمان نیز طی نامه‌ای به دانش‌آموزان این موضوع را از والدینشان مطالبه می‌کنند که اصلا روی خوشی ندارد و باید به این موضوع رسیدگی شود.

وی در ادامه گفت: این وضعیت به بسیاری از خانواده‌ها به ویژه آن دسته که کم درآمد هستند فشار زیادی وارد می‌کند.

*آموزش و پرورش شادگان بدهی چند میلیاردی دارد

در این خصوص، معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شادگان با تایید خبر وجوه اخذ شده از دانش‌آموزان اظهار کرد: به دلیل نبود هرگونه بودجه کافی در آموزش و پرورش استان خوزستان و شهرستان شادگان این مبالغ برای دفع بدهی‌های برق مدارس اخذ شده‌اند.

رضا حدادپور تصریح کرد: این مشکل سال گذشته با اختصاص بودجه کافی توسط دولت حل شده است اما هم اکنون به دلیل مشکلات اقتصادی موجود برای حل آن اقدام کافی نشده است.

وی ادامه داد: تنها در شهریور ماه مبلغ کمی به اداره آموزش و پرورش اختصاص داده شد که توان حل مشکلات و پرداخت تمام هزینه‌های جاری مدارس را نداشته است.

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شادگان همچنین عنوان کرد: هم اکنون این اداره به ادارات برق و آب چندین میلیارد ریال بدهی دارند که مدیران مدارس ناچارند برای ادامه روند آموزش و جلوگیری از عدم قطع اشتراک آب و برق مدارس، مبالغی از دانش‌آموزان دریافت کنند.

حدادپور افزود: باید با ایجاد تدبیر مناسب جلوی اخذ هرگونه وجوه اضافی از دانش‌آموزان شادگانی گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، به هر حال سناریوی تکراری اخذ شهریه از والدین در مدارس همچون سال‌های گذشته در حال جاری شدن است و با وجود اعتراض‌های بسیار والدین و دانش‌آموزان، انعکاس در اخبار و رسانه‌ها و همچنین تاکید مسئولان آموزش و پرورش، با تغییر اندک در سال بعد مجددا تکرار می‌شود.

در پایان باید به اصل ۳۰ قانون اساسی را متذکر شویم که دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و امکان تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان توسعه و گسترش دهد.

با این حال تنها عدم نظارت آموزش و پرورش را در راستای ترویج سنت غلط اخذ وجوه اضافی در مدارس نمی‌توان موثر دانست و خانواده‌ها نیز در این زمینه با چشم و گوشی بازتر باید به ثبت نام دانش‌آموزان خود توجه کنند.