باغ موزه آبادان در انتظار تزریق اعتبارات ملی / رنج مردم آبادن از نبود اماکن فرهنگی

خورنا: باغ موزه آبادان که حدود یکسال و نیم است از زمان جانمایی آن می‌گذرد برای راه اندازی و تکمیل همچنان در انتظار تزریق اعتبارات ملی و حمایت مسئولان کشوری است.

به گزارش خورنا، شهرهای آبادان و خرمشهر هشت سال تمام در دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس خط مقدم بود و دشمنان بعثی و متحدانشان با تجاوز به خاک این مناطق قصد تصرف کامل آنها را داشتند اما از آنجایی که بسیاری از مردمان این مرز و دیار با وجود آماج حملات دشمن در خانه‌هایشان ماندند و جان و تنشان را برای حفظ ناموس و خاک و سرزمینشان سنگر کردند حصرها شکسته شد و اراضی تصرف شده همگی آزاد شد.

امروز در کوچه و خیابان‌های این شهرها که گذر می‌کنی هنوز هم بوی جنگ را به خوبی می‌توان استشمام کرد، هنوز صدای موشک و خمپاره و آوارگی دوران جنگ به گوش می‌رسد و به آسانی می‌توان دوران سیاه و سفید جنگ تحمیلی را در ذهن هر جنوبی ترسیم کرد اما نسل امروز…

امروزی‌ها کمتر به خاطر دارند روزهای تیر و ترکش را و شهدا و رزمندگانی را که دست و پایشان فدای ایستادگی و از خود گذشتگی‌ها شد. فقط شنیده‌اند نام شهادت را و گاهی با برگزاری مراسم و آیینی به مناسبت‌های هفته دفاع مقدس و بسیج و … نظاره می‌کنند خاطرات آن دورانی که یادآور رنگ سرخ شهادت و ایثارگری‌هایی‌ست.

اما آنچه امروز، خرمشهر را در عرصه ترویج فرهنگ دفاع مقدس سرآمدتر از آبادان کرده است موزه دفاع مقدسی‌ست که با ادوات جنگی و تصاویر و حال و هوای جنگ تحمیلی به خوبی آن دوران را برای نسل امروز و همه مسافران و بازدیدکنندگان از این مکان فرهنگی ترسیم می‌کند در حالی که آبادان تا به امروز تشنه چنین مکانی ناب است.

البته در این زمینه اقداماتی برای راه اندازی موزه صورت گرفته است اما احداث این مکان سال گذشته آغاز شده و با وجود همه تلاش‌ها برای راه اندازی آن، همچنان نیازمند اعتبارات است.

بودجه‌ای که در نقطه صفر مرزی، در پایتخت شهادت و ایثار و خاک و مرز گلگون‌کفنان در انتظار اما و اگرهایی‌ست که بعد از گذشت این همه سال از پایان جنگ تحمیلی هنوز برای راه اندازی موزه دفاع مقدس همچنان خرامان خرامان به مقصد نرسیده است…

* آغاز احداث باغ موزه دفاع مقدس در سال ۹۱

تابستان سال ۹۱ بود که فرماندار ویژه آبادان از احداث باغ موزه دفاع مقدس در این شهر خبر داد و اظهار کرد: این باغ موزه در زمینی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع که ۴ هزار متر مربع آن مسقف است و با اعتبار اولیه معادل ۵ میلیارد ریال احداث می‌شود.

بهرام ایلخاص‌زاده تصریح کرده بود: باغ موزه دفاع مقدس آبادان جذاب‌ترین و بزرگ‌ترین باغ موزه شهری در سطح کشور از نظر وسعت و آنچه در آنجا به نمایش گذاشته می‌شود، خواهد شد.

وی ادامه داد: منطقه‌ای که برای احداث این باغ موزه پیش‌بینی شده است (پشت روابط عمومی پالایشگاه به سمت باشگاه انکس) شامل طبیعت جنگ بکر و دست نخورده‌ای است که تمام آثار جبهه در آنجا موجود است.

معاون استاندار خوزستان افزود: با اندک بازسازی این محل به مکانی برای بازدید کاروان‌های راهیان نور تبدیل می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد تا با ساخت این باغ موزه دفاع مقدس بتوان گوشه‌ای از رشادت‌ها، جانبازی‌ها و ایثارگری‌های مردم فهیم و همیشه در صحنه را به سایر هموطنان و حتی میهمانان خارجی نشان داد.

*بازدید علی لاریجانی از باغ موزه آبادان

امروز پس از گذشت یک سال و اندی از این توضیحات در حالی که مسئولان ملی بسیاری به این شهرستان سفر کرده و بخش‌های مختلف منطقه را رصد کرده و همواره بر فداکاری‌ها و ایثارگری‌های مردان و زنان این مرز و دیار ارج نهاده‌اند اما باغ موزه‌ای که حتی مکان و فضای فیزیکی آن قدیمی و مربوط به پالایشگاه آبادان بوده و نیاز به ساخت و سازی از پی و ریشه ندارد، هنوز راه اندازی نشده است.

باز جای شکرش باقی‌ست که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر اخیر خود به آبادان که برای حضور در مراسم پنجمین سالگرد ارتحال آیت‌الله جمی صورت گرفت از این باغ موزه بازدید کرد و در خصوص تکمیل و راه اندازی این پروژه ارزشمند، تصمیماتی اتخاذ کرد و قول مساعدت داد که باید منتظر تحقق آن بود.

* بودجه ملی نیاز است

در این بازدید عضو هیئت امنای باغ موزه دفاع مقدس آبادان خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این باغ موزه برای راه اندازی نیاز به ردیف بودجه ‌ای ملی دارد که از رئیس مجلس شورای اسلامی برای حضور در آبادان تقدیر می‌کنیم و خواستاریم در این خصوص پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

سعید صریحی افزود: راه‌اندازی باغ موزه دفاع مقدس آبادان، بحث یک دفاع مردمی است که باید با حمایت از این بخش بتوان فرهنگ ایثار و شهادت را هر چه بیشتر به نسل جدید انتقال داد و در اشاعه آن کوشید.

عضو هیئت امنای باغ موزه دفاع مقدس آبادان ادامه داد: به همین خاطر نیاز به راه‌اندازی یک مجموعه فرهنگی چون این باغ موزه در شهرستان به شدت احساس می‌شود.

وی اضافه کرد: باغ موزه دفاع مقدس آبادان به وسعت ۳۰ هکتار است که به تازگی در حال تاسیس بوده و برای راه اندازی نیاز به حمایت‌های مالی دارد.

این مسئول فرهنگی همچنین عنوان کرد: باید به نسل جوان و همینطور مسافران و راهیان نور که به این منطقه سفر می‌کنند نشان داد آبادانی که هشت در جنگ جانفشانی کرده همچنان آلبوم خاطراتی دارد که یادآور آن دوران باشد و در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

هر ساله جمع کثیری از کاروان‌های راهیان نور برای بازدید از مناطق عملیاتی راهی این بخش از کشورمان می‌‌شوند که متاسفانه نبود یک مرکز همچون باغ موزه دفاع مقدس در آبادان سبب شده تا مظلومیت مردم آبادان در دوران دفاع مقدس نادیده گرفته شود و کاروان‌‌ها از این شهر تنها برای محل عبور و مرور خود و حرکت به سوی خرمشهر و شلمچه استفاده کنند.

……………………………

فارس/ گزارش از: مریم خبازی

…………………………..