رئیس جمهور روز اول سفر به خوزستان را چگونه گذراند؟

خورنا: رئیس جمهور در نخستین روز از سفر استانی خود به خوزستان در برنامه‌های مختلفی حضور یافت و به سخنرانی در خصوص مسائل مختلف داخلی و خارجی و مشکلات خوزستان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در اولین سفر استانی دولت یازدهم به خوزستان که قرار بود ساعت ۸:۳۰ روز سه‌شنبه در اهواز حضور یابد به دلیل بدی شرایط آب و هوایی و مه غلیظ با چهار ساعت تاخیر وارد اهواز شد تا مردمی که با وجود سرمای هوا در اهواز از ساعات ابتدایی صبح در انتظار حضور رئیس جمهور بودند میزبان اعضای هیئت دولت در دیار نخل و آفتاب باشند.

*رئیس جمهور در فرودگاه اهواز 

رئیس جمهور در بدو ورود به خوزستان در فرودگاه اهواز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه برنامه دولت شنیدن مشکلات و توقعات مردم است، گفت: اینکه چرا خوزستان برای اولین سفر انتخاب شده است باید بگویم خوزستان استان مقاومت، شهادت و ایثار است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی ادامه داد: یکی از برنامه‌های دولت دیدار با استان‌های مختلف و حضور در بین مردم برای شنیدن مشکلات مردم و توقعات آنهاست و دولت این سفرها و دیدارها را یکی از کارهای مهم خود می‌داند.

رئیس جمهور ادامه داد: اما اینکه چرا خوزستان برای اولین سفر انتخاب شده است باید بگویم خوزستان استان مردم دلیری است که ۸ سال در جنگ تحمیلی مردانه ایستاند و شهرها و روستاهای خود را از اشغال دشمن با ایثار و فداکاری در کنار رزمندگان سرزمین خود را آزاد کنند.

روحانی تصریح‌کرد: خوزستان استان مقاومت، شهادت، ایثار و ایستادگی است و دیدار با مردم و عشایر عرب، لر و بختیاری و سایر اقشار برای ما بسیار ارزشمند است و نظرات آنها را خواهیم شنید.

رئیس جمهور در خصوص برنامه‌های این سفر ۳ روزه نیز خاطرنشان‌کرد: دیدارهای مردمی عمدتا در اهواز، آبادان و خرمشهر خواهد بود.

روحانی گفت: دیدار با فرهیختگان، نخبگان، علما و خانواده‌های شهدا نیز از دیگر برنامه‌های سفر دولت به خوزستان است.

رئیس جمهور سپس در میان استقبال  مردم خوزستان راهی مصلای مهدیه اهواز شد تا در اجتماع مردمی به سخنرانی بپردازد.

*روحانی در مصلای اهواز

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در جمع پرشور مردم اهواز در مصلای این شهر در سخنانی اظهار کرد: به خاطر تاخیر در ورود به اهواز به دلیل مشکل مه‌گرفتگی و پروازی می‌خواهم از شما عذرخواهی کنم که از صبح در مصلی، مسیر مصلی ـ فرودگاه تجمع کرده بودید.

وی افزود: از من سوال کردند چرا اولین دیدار مردمی از خوزستان من از این سوال متعجبم خوزستان نه به دلیل مرزی بودنش، نه به دلیل زرخیز بودنش نه به دلیل معادن و سرزمین حاصل‌خیز و نهرها بلکه به خاطر مردم غیورش.

رئیس جمهور ادامه داد: خوزستان یعنی مردم مقاومی که هشت سال نه در برابر صدامیان که در در برابر جهان ایستادند و بدانید جای جای خوزستان به عنوان تربت خاک برای ایران است.

وی اضافه‌کرد: در این سفر دلم می‌خواست به همه جاهایی که تربت این خاک ست از حمیدیه، هور، شلمچه و فاو گرفته تا طریق‌القدس، فتح‌المبین، خیبر، والفجر ۸، کربلای ۴ و ۵ و همه عملیات دفاع مقدس را حاضر شده و سر تواضع در برابر رزمندگان فرود می‌آوردم.

*مصمم به هجرتیم

روحانی اظهار کرد: کشور نیاز به هجرت دارد، هجرت از تورم، رکود، گرانی و بیکاری تا اشتغال، هجرت از جامعه‌ای که دیگران برای ما در آن شکاف درست کرده‌اند تا به یک جامعه متحد، از روابطی با جهان که شایسته آن نیست تا رسیدن به روابط سازنده با جهان و ما در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

وی خطاب به مردم استان خوزستان گفت: زنان و مردان، دولت در طول پنج ماه گذشته به یاری خدا با حمایت شما مردم، و با کمک‌ها و تدابیر مقام معظم رهبری قدم‌های ارزنده‌ای را برداشته است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این امر هم در زمینه روابط خارجی و هم در زمینه داخلی برای جمهوری اسلامی ایران محقق شده است.

* توافق ژنو اجرایی خواهد شد

وی با بیان اینکه توافق ژنو تا چند روز آینده اجرایی خواهد شد تصریح کرد: می‌دانید توافق ژنو یعنی چه؟ یعنی تسلیم قدرت‌های بزرگ جهان در مقابل ملت ایران، یعنی پذیرش جهان در برابر فن‌آوری صلح‌آمیزی که در سایه تلاش و ایثار دانشمندان جوانمان به دست آورده‌ایم، یعنی شکستن سد تحریم که بدون حق بر ملت صلح دوست ایران تحمیل شده بود.

روحانی اضافه کرد: امروز بعد از حماسه سیاسی شما در ۲۴ خرداد، همه جهان در برابر عظمت این ملت بزرگ سر فرود آورده‌اند.

وی گفت: ما به خواست خدا از منافع ملت دفاع خواهیم کرد، ما به عنوان سربازان خط مقدم شما مردم غیور از این کشور و از منافع ملی با کمال قدرت حفاظت خواهیم کرد.

*زیر سایه مقام معظم رهبری به شرایط مطلوب می‌رسیم

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سخنرانی‌های بعدی و مصاحبه تلویزیونی در این زمینه بیشتر سخن خواهم گفت خاطرنشان کرد: ما مصمم به هجرتیم، هجرت از شرایطی که در شان ملت ایران نیست تا شرایط خاص و مطلوب ملت ایران که به یاری خدا و شما مردم و زیر سایه امام زمان(عج) و مقام معظم رهبری به آن دست خواهیم یافت.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: استان خوزستان سرزمینی است که هر قدر دولت برای آن تلاش کند کم است.

وی افزود: نخستین قدمی که دولت در این سفر بخش‌هایی از آن را انجام داده است و در دولت یازدهم به خواست خدا به ثمر می‌رساند کشاورزی خوزستان است.

*۵۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی خوزستان زیر کشت می‌رود

رئیس جمهور ادامه داد: ما برای آماده کردن ۵۵۰ هزار هکتار سرزمین این استان که زیر کشت قرار گیرد نیازمند یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه هستیم که برای این رقم دولت پیش‌بینی لازم را انجام داده است که از طریق صندوق توسعه ملی در طول سه سال آینده همه این زمین‌ها را آماده کشت خواهیم کرد که کار بزرگی است که باید انجام گیرد.

روحانی تصریح‌کرد: این طرح در سفر ۱۷ سال قبل رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفت و قدم‌هایی برداشته شد اما باید تکمیل شود و امروز رئیس جمهور قول می‌دهد همه توان دولت را برای این پروژه به کار گیرد.

وی اضافه‌کرد: بحث دوم احیای کارون است، کارون یعنی شریان حیات استان خوزستان، کارون یعنی رودخانه زیبایی‌ها، برای این شورای عالی آب در دولت یازدهم تصمیم گرفت از سرشاخه‌های کارون جز آب آشامیدنی هیچ اقدام دیگری انجام نمی‌شود.

رئیس جمهور خاطرنشان‌کرد: هر طرح و برنامه دیگری متوقف خواهد شد و برای احیای کارون باید از ورود پسماندها و فاضلاب‌هایی که به این رودخانه می‌ریزد جلوگیری شود و در این راستا طرح تصفیه‌خانه اهواز به سرعت پیگیری می‌شود.

رئیس جمهور تصریح‌کرد: این موضوع را در دولت مورد بررسی قرار دادیم و تکمیل این پروژه را با سرعت لازم در زمان کوتاه به اتمام می‌رسانیم و همچنین حل مشکل فاضلاب در شهرهای دیگر در دستور کار است.

*آب آشامیدنی اهواز هفته آینده وصل می‌شود

روحانی اضافه‌کرد: مسئله سوم مسئله آب برای شهرهای مختلف این استان به خصوص اهواز، آبادان و خرمشهر است. آب آشامیدنی اهواز هفته آینده وصل می‌شود و برای خرمشهر و آبادان در زمان کوتاه به ثمر برسد.

روحانی خاطرنشان‌کرد: من طرح‌های دیگر را از جمله قطار شهری اهواز، آزاد راه بندر امام و تهران و بقیه طرح‌ها در گفت‌گوی تلویزیونی توضیح خواهم داد.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: آبادان و خرمشهر به عنوان سمبل مقاومت استان خوزستان در دفاع مقدس هستند شهرهایی که توسط متجاوزین اشغال شد ولی مردم آنها مقاومت کردند.

وی افزود: دولت برای آبادانی خرمشهر و آبادان دو طرح را مورد نظر دارد در ابتدا پاک‌سازی و لایروبی اروند یکی از این برنامه‌هاست که برای این کار باید با توافق با دولت عراق انجام شود و در سفر نخست وزیر عراق به تهران به طور مفصل در این خصوص صحبت کردیم و گفتم آبادان و خرمشهر و اروندکنار و بصره باید آباد شوند که تنها راهش لایروبی اروند است؛ توافق کلی در این خصوص انجام شده است.

روحانی تصریح‌کرد: این مسیر تا اروند باید به‌صورتی درآید که بتواند نه تنها کشتیرانی و آبادانی که بخشی از بیکاری را که به حق برای آن شعار می‌دهید را نیز رفع کند.

وی اضافه‌کرد: طرح دوم در خصوص منطقه آزاد اروند است شرایط منطقه آزاد مناسب نیست دولت مصصم است کل آبادان و خرمشهر را به عنوان منطقه آزاد اعلام کند و این اقدامات موجب حرکت و شکوفایی این استان می‌شود.

رئیس جمهور خاطرنشان‌کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی که در سه سال انجام می‌شود ۳۰۰ هزار فرصت اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

وی در پایان گفت: برای شهرهای دیگر خوزستان نیز برنامه‌ها و طرح‌هایی داریم که در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های بعدی آنها را اعلام خواهیم کرد.

*سخنان عربی رئیس جمهور در اهواز

حجت‌الاسلام حسن روحانی در اجتماع مردم اهواز در مصلای این شهرستان پس از بیان سخنان خود در زمینه مسائل مختلف داخلی و خارجی و برنامه‌های دولت برای توسعه و عمران خوزستان در پایان صحبت‌هایی را به زبان عربی خطاب به مردم خوزستان بیان کرد.

رئیس جمهور در این خصوص اظهار کرد: حضور من در بین شما سعادت بزرگی بود که امروز نصیب من شده است.

وی افزود: مردم خوزستان در واقع نماد شجاعت، ایستادگی و مقاومت هستند و در واقع خوزستانی‌ها یکی از با فرهنگ‌ترین مردمان ایران هستند.

روحانی ادامه داد: داشتن فرهنگ و ادب بالا و چهره‌های سرشناس ادبی در طول تاریخ خوزستان را از همه جای دیگر متمایز کرده است.

وی تصریح‌کرد: خوزستان دروازه ورد تشیع به ایران اسلامی است و ولایتمداری مردم این استان وجه تمایز دیگر خوزستان است.

رئیس جمهور اضافه‌کرد: دعبل خزایی و علی بن مهزیار اهوازی از چهره‌های سرشناسی هستند که در تاریخ خوزستان ماندگار شده‌اند.

روحانی خاطرنشان‌ کرد: امروز خدا را شکر می‌کنم که دیدار شما مردم خوزستان نصیب من شده است و از خداوند می‌خواهم تا یک بار دیگر و به‌زودی مجددا به دیدار شما بیایم.

وی در پایان گفت: یک بار دیگر از استقبال شما مردان و زنان خوزستانی تشکر و از خداوند می‌خواهم همواره شما را در پناه خود نگه دارد.

*مشکلات خوزستان خیلی راحت لیست شد

رئیس جمهور گفت: اینجا اولویت‌بندی مشکلات بسیار بسیار مهم است و اینکه با امکانات موجود از کجا آغاز کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار با فرهنگیان دانشجویان و نخبگان استان خوزستان اظهار کرد: در این جلسه بیشتر قصد، شنیدن و بهره بردن بود که به این هدف نائل شدم.

وی افزود: مقصود ما از کلمه نخبه فقط آنهایی نیست که فقط سمت و مدرک علمی و یا شغل و منصب و سمت سیاسی و اجتماعی دارند، همه صاحبان فکر و اندیشه و تجربه، نخبگان این جامعه هستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: یک رئیس عشیره یا قبیله ممکن است به ظاهر نه به‌خاطر سمت سیاسی یا جایگاهی که از لحاظ مدرک علمی داشته باشد، اما صاحب فکر، نظر و تجربه در مسائل اجتماعی و محیطی خود باشد که از نظر ما، وی نخبه است.

وی ادامه داد: یک ورزشکار پیشکسوت یا یک شخصی که دارای سابقه مبارزه و جهاد است حتی اگر مدرک دانشگاهی هم نداشته باشد از نظر ما نخبه است.

روحانی با بیان اینکه هرکس که می‌داند، می‌تواند و می‌خواهد نخبه است خاطرنشان کرد: همه آنهایی که در جامعه ما دارای توانمندی ویژه هستند برای شناخت و درک مسائل، برای دریافت داده‌ها، برای تحلیل، بررسی و حل و فصل مسائل و ارائه راه حل‌ها از نظر ما نخبه هستند.

وی ابراز داشت: نخبه کسی است که در جامعه دارای احترام خاص و ویژه باشد، کسی که قدرت تبیین مطالبات به حق جامعه را داشته باشد، بسیاری از مطالبات در جامعه مطرح می‌شود که همه آنها درست هستند.

رئیس جمهور در مورد تصمیم سفرش به این استان عنوان کرد: هفته‌های پیش در پی جلساتی به این نتیجه رسیدیم که به خوزستان سفری داشته باشیم، پس از آن بلافاصله مسائل این استان بررسی شد و خیلی راحت مسائل و مشکلات لیست شد.

وی افزود: قبل از آن نیز در پی جلساتی با نمایندگان استان، هر کدام در حوزه انتخابیه خود نیازمندی‌های مردم را مطرح کردند که در دست بررسی است.

روحانی عنوان کرد: اما در اینجا اولویت‌بندی بسیار مهم است و اینکه با امکانات موجود از کجا آغاز کنیم.

*نخبگان بهترین واسطه بین مردم و دولت هستند

رئیس جمهور در ادامه افزود: نخبگان قدرت جمع‌بندی و تجزیه و تحلیل مشکلات را دارند و می‌توانند ضمن تجمیع و تعدیل با مردم جلسه بگذارند و حرف بزنند، اینجاست که جایگاه تشکل‌های صنفی مشخص می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه از آغاز دولت گفتیم که تشکل‌های صنفی و تخصصی می‌توانند بهترین جاری دهنده دولت باشند، تصریح کرد: آنها می‌توانند به مردم بگویند در شرایط فعلی چه چیز شدنی و چه چیز نشدنی است.

وی اضافه کرد: یکی از فشارهایی که جامعه را از نظر مردمی متشنج می‌کند و دولتمردان را به مسیر نادرست هدایت، فشار مطالبات است.

روحانی خاطرنشان کرد: نمی‌خواهم هیچ نهادی را نقد کنم اما گاهی فشار نهادها برای پافشاری بر انجام پروژه‌ها ما را به اینجا می‌رساند که امروز برای تکمیل پروژه‌های مصوب و پروژه‌هایی که کلنگ زده شده‌اند اگر بخواهیم آنها را تکمیل کنیم به ۴۰۰ میلیارد تومان پول نیاز داریم.

وی ابراز داشت: همه پروژه‌ها را زخمی و ناقص کرده‌ایم مانند صاحب خانه‌ای که برای تعمیر خانه‌اش به آهنگر، لوله‌کش و بنا سفارش می‌دهد و خانه را زخمی می‌کند و خود بی‌خانمان و آواره می‌شود و پولی نیز برای تعمیر ندارد.

رئیس جمهور اظهار کرد: ظاهرا کار خوبی انجام شده است اما به واقع بی‌خانمانی‌ست، ما باید پروژه‌ها، خواسته‌ها و مطالبات مردم را تعدیل کنیم.

وی ادامه داد: این کار بزرگان جامعه، اساتید، صاحب نظران و فرهنگیان است، آنها می‌توانند مطالبات مردم را تعدیل و مطالبات به حق مردم را تبیین کنند.

روحانی تاکید کرد: هیچکس نمی‌تواند ادعا کند نظرات و برنامه‌هایش نقصی ندارد کلام ما، کلام قرآن و راه و روش ما، سیره پیامبر نیست همه دارای اشتباه هستیم.

وی با بیان اینکه خرد جمعی می‌تواند ما را نجات دهد گفت: بر همین راستا نخبگان واسطه خوبی بین دولت و جامعه هستند، دولت هم باید با نخبگان در ارتباط باشد و از آنها بهره جوید.

*محیط دانشگاه‌ها باید آزاد باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ادامه اظهار کرد: اگر انتقاد و بیان اظهار نظرات آزاد بود امروز مشکلی به نام سد گتوند نداشتیم.

وی افزود: من در دولت به مسئولان دستور می‌دهم مسئله گتوند را به دقت مورد بررسی قرار دهند و امروز در این رابطه هیچ قضاوت و داوری ندارم.

رئیس جمهور تصریح کرد: گتوندی که می‌توانست مایه مباهات باشد امروز مایه نگرانی شده است و اینکه چرا چنین شده است باید بررسی کافی و کاملی شود.

*مسئله سد گتوند را حل می‌کنیم

وی تاکید کرد: همه مسئولان موظف هستند این مسئله را مور بررسی قرار داده و به مردم گزارش دهند.

روحانی خاطرنشان کرد: از روز اول در جلسه با وزیر نیروی سابق، مسئله گتوند را مطرح کردم و آنها پاسخ دادند که این مشکل به طور کامل حل شده اما بعدها مشخص شد مسئله سد گتوند لاینحل باقیمانده است.

وی اضافه کرد: برای این مسئله راه حل‌هایی وجود دارد و ما نگرانی‌ها را برطرف خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما با رای شما این مسئولیت را به دوش گرفته‌ایم و به آن افتخار می‌کنیم گفت: صاحب این کشور مردم هستند که باید بدانند چه اتفاقاتی می‌افتد، در اصل دولت کارگذار مردم است.

وی با اشاره به اینکه دولت تمام نقاط مثبت، منفی، مشکلات، کارآمدی‌ها و ناکارآمدی‌ها را به مردم گزارش می‌دهد ابراز داشت: انتقاد از دولت آزاد است اما در عین حال از کاری که انجام داده‌ایم در پیشگاه مردم دفاع خواهیم کرد و قضاوت نهایی را به عهده مردم می‌گذاریم.

*قاضی وجدان عمومی، ملت ایران است

روحانی با تاکید بر اینکه قاضی وجدان عمومی، ملت ایران است ادامه داد: اگر مردم گفتند درست است باید بپذیریم و اگر نظر آنها این بود که اشتباه است باید اشتباهات را جبران کنیم.

وی عنوان کرد: فکر نکنید چون ما مسئولان هستیم بهتر می‌فهمیم ما باید از کارآزموده‌ها و پیشکسوتان استفاده و از افراد پرسابقه این استان بهره برداری کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به تاریخچه این استان اظهار کرد: خوزستان با سابقه‌ترین مرکز علمی کشور و کل منطقه خوزستان و جندی شاپور است.

وی افزود: تمدن این استان به قبل از میلاد باز می‌گردد و با امروز با این سوابق بالای علمی و تاریخی نیازمند حرکت است.

روحانی تصریح کرد: دولت خود را موظف می‌داند از هر استانی به اندازه توانش حمایت کند.

*تامین منابع مالی ۵۵۰ هزار هکتاری زمین تا پایان سال

وی با اشاره به بخش کشاورزی خوزستان گفت: زمین‌های حاصلخیز این استان که فقط با آفتاب حرف می‌زنند و سدها و آب‌های پشت سدی که منتظر تبخیر باقیمانده‌اند را باید حرکت داد.

رئیس جمهور اضافه کرد: آب پشت این سدها را باید به زمین‌های کشاورزی رها شده برسانیم تا همه درختان و زراعت، سر از خاک برآورند و با ما حرف بزنند.

وی با تاکید بر اینکه اینجا سرزمین سبز خوزستان است افزود: ما تا پایان امسال، منبع مالی را برای ۵۵۰ هزار هکتار تامین می‌کنیم و ظرف سه سال آینده آب را به این زمین‌ها خواهیم رساند.

روحانی بیان کرد: این حرکت، کار بسیار بزرگی برای کشاورزی و اشتغال استان و سطح ملی است و اینکه ما را به سمت امنیت غذایی و خوداتکایی سوق می‌دهد.

*تمهیداتی برای آب باکیفیت خوزستان/ انتقال صرفا آب آشامیدن از کارون به دیگر استان‌ها

وی در رابطه با آب شرب خوزستان نیز توضیح داد: آب آشامیدنی مردم جزو مواردی ا‌ست که در دولت‌های گذشته کارهایی برای آن انجام شده ‌و ما آن را تکمیل می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: از هفته آینده مردم اهواز از آب باکیفیت استفاده می‌کنند و طرح آب را برای کل استان، آبادان، خرمشهر و همه شهرستان‌ها دنبال خواهیم کرد.

وی به کارون خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: کارون زیبایی و امید خوزستان است، کارون نه تنها جاذبه تورسیتی دارد بلکه منبع حیات برای کل استان بوده و لازم است برای احیای آن بحث سرشاخه‌های رودخانه را پیگیری کنیم.

روحانی در این زمینه عنوان کرد: در همین راستا در شورای عالی آب اقدامات لازم انجام شده و طبق تصمیم این شورا تنها برای آشامیدن آب از سرشاخه‌های کارون به استان‌های دیگر منتقل خواهد شد و نگرانی مردم خوزستان نیز حل می‌شود.

*تمهیدات دولت برای بحث آلاینده‌ها و ریزگردها

وی با اشاره به تمهیدات دولت برای بحث آلاینده‌ها و ریزگردهای استان خاطرنشان کرد: آلاینده‌ها نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور از فاضلاب خوزستان نیز صحبت به میان آورد و ادامه داد: منابع ریالی برای فاضلاب خوزستان را تامین می‌کنیم.

وی با اشاره به تصمیمات در خصوص منطقه آزاد اروند توضیح داد: منطقه آزاد آبادان و خرمشهر را در دولت و شورای امنیت مورد بررسی قرار داده‌ایم و از نظر ما آبادان و خرمشهر منطقه آزاد خواهد بود.

*احیای اروند برای کشور موثر واقع می‌شود

روحانی به اروندرود و اهمیت این ظرفیت ملی اشاره کرد و گفت: اروند بسیار مهم است، مذاکرات زیادی با نخست وزیر عراق در خصوص اروند انجام شده و برای پاکسازی و لایروبی آن به نتیجه‌هایی رسیده‌ایم.

وی معتقد است اگر اروند احیا شود تاثیرش برای استان و کل کشور خواهد بود.

رئیس جمهور همچنین در رابطه با بحث ریزگردها ابراز داشت: به همکاری سایر کشورهای منطقه نیاز بوده و در این رابطه با مقامات عراقی صاحبت‌هایی انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دانشگاه‌ها ادامه داد: اینکه محیط دانشگاه‌ها باید آزاد و علمی باشد مورد توجه دولت است و ۱۶ آذر امسال نمایه خوبی بود برای اینکه نشان دهد شرایط دانشگاه عوض شود.

روحانی با تاکید بر اینکه سیاسیت داخلی از سیاسیت خارجی سخت‌تر است اظهار کرد: این دولت مسیر خود را ادامه می‌دهد و به هر چه قول داده پایبند خواهد بود.

وی با بیان اینکه قدرت ملت قدرتی بسیار تعیین کننده، تاثیرگذار و عمل کننده است، گفت: خط‌کشی‌های موجود سیاسی و قومی را قبول ندارم.

رئیس جمهور در پایان مطرح کرد: مباد روزی که در خوزستان از شایسته‌ای به دلایل سوابق سیاسی و جناحی یا وابستگی قومی استفاده نکنیم زیرا این خیانت به ملت و ظلم به مردم است.

*ما از تحریم نمی‌ترسیم

رئیس جمهور در ادامه نخستین سفر خود به خوزستان دیداری با علما و طلاب خوزستان داشت و در این دیدار گفت: دشمنان به این بهانه که ایران به دنبال بمب هسته‌ای است، ما را تحریم کردند، اما ما از تحریم‌ها نمی‌ترسیم.

حجت‌الاسلام حسن روحانی اظهار داشت: در حوزه علمیه قم شخصیت‌های بزرگی چون امام خمینی (ره) که افتخار روحانیت شیعه و حرکت‌های آزادیبخش است، تربیت شده است.

وی ادامه داد: شکل‌گیری یک انقلاب با رهبری یک روحانیت قطعاً نتیجه‌ای جز پیروزی ندارد و غربی‌ها از مفهوم این موضوع غافل هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه روحانیت برای انقلاب اسلامی ایران برنامه‌ریزی کرد، اذعان داشت: پیام‌های امام خمینی (ره) در پاریس با یک نوار که از طریق تلفن به تهران ارسال می‌شد ظرف ۲۴ ساعت به سراسر ایران می‌رسید و فرمانی که صادر می‌کرد در همه کشور پخش می‌شد.

روحانی خاطرنشان کرد: دشمنان که در برابر انقلاب اسلامی ایران ناتوان شده بودند،‌‌ همان اسلام‌هراسی که در دوره عثمانی و جنگ‌های صلیبی پیدا کردند را بار دیگر به غلط به مطرح کردند.

وی به حادثه ۱۱ سپتامبر اشاره کرد و عنوان داشت: پروژه اسلام‌هراسی در مقطعی به بهانه ۱۱ سپتامبر تشکیل شد، البته در کنار اسلام‌هراسی همیشه ایران‌هراسی هم بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دشمنان به دنبال تضعیف جمهوری اسلامی بوده و هستند، ابراز داشت: دشمنان دنبال این هستند که نظام جمهوری اسلامی اگر شد، نماند، اگر شد تضعیف شود و هرطور شده جلوی نفوذ این انقلاب را در منطقه بگیرند و در سال‌های اخیر بهانه‌های زیادی پیدا کردند.

روحانی با بیان اینکه دشمنان اسلام را مظهر خشونت معرفی کرده‌اند، یادآور شد: آنها جوانان را به نا‌امنی و افراطی‌گری مجهز می‌کنند و خودشان از طریق سازمان جاسوسی از گوشه و کنار دنیا جوانان ما را گمراه می‌کنند.

وی با بیان اینکه دشمنان فناوری هسته‌ای ایران را بهانه‌ای دیگر برای ایران‌هراسی قرار دادند، اضافه کرد: آنها در دنیا ترویج کردند که ایران ایران به دنبال بمب هسته‌ای و ناامنی دنیا است.

رئیس جمهور در این خصوص تأکید کرد: این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است، به طوری که مقام معظم رهبری در این مورد فتوای صریح دادند.

روحانی با اشاره به اینکه ما در غنی‌سازی انرژی هسته‌ای هیچ مخفی‌کاری نداشتیم، بیان داشت: ما بعد از جنگ تحمیلی به سراغ کشورهای غربی رفتیم تا فناوری هسته‌ای به ما بدهند تا بتوانیم سوخت هسته‌ای بسازیم.

وی افزود: هیچ کشوری نیست که به دنبال بمب باشد و عضو «ام‌پی‌تی» شود؛ متأسفانه غرب با تبلیغات خود در دنیا جا انداخت که ایران یک تهدید هسته‌ای است.

رئیس جمهور با بیان اینکه هرچه دارم از اساتید حوزه علمیه است، عنوان کرد: مردم ایران با شرکت در انتخابات و خلق حماسه سیاسی به دنیا اعلام کردند که ما اسلام را همراه با اعتدال می‌خواهیم.

روحانی، مهم‌ترین هدف خود را اعتدال و میانه‌روی عنوان کرد و بیان داشت: یکی از اهداف بنده از ابتدا این بوده که اعتدال و میانه‌روی را در پیش بگیرم و کاری کنم که دنیا قبول کند چهره‌ای که از اسلام نشان داده شده است، غلط است.

وی به سفر به نیویورک و ملاقات با علمای شیعه و سنی اشاره کرد و ادامه داد: در این ملاقات عنوان شد که انتخابات چهره اسلام را در دنیای غرب تغییر داد.

رئیس جمهور به طرح مبارزه با خشونت و افراطی‌گری که در سازمان ملل پذیرفته شد، اشاره کرد و ابراز داشت: از سازمان ملل خواستم طرح ایران را در دستور کار قرار دهد، مطرح شدن این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفت، این طرح چنان فائق آمد که دشمنان ما در موقع رأی‌گیری جرات نکردند اعلام رأی کنند.

روحانی عنوان کرد: دشمنان به این بهانه که ایران به دنبال بمب هسته‌ای است، ما را تحریم کردند؛ گرچه ما از تحریم نمی‌ترسیم، اما این ظلم به ملت ایران بود؛ به گونه‌ای که حتی برای خرید گندم و دارو به ما فشار آوردند.

وی با بیان اینکه این تحریم‌ها ظالمانه و غیرانسانی است، تصریح کرد: ما به دنیا ثابت می‌کنیم که به دنبال فناوری هسته‌ای هستیم و آنها بدون دلیل موجهی ما را به سوی تحریم‌ها برده و به مردم فشار و ظلم ناروا وارد شده است.

وی اضافه کرد: این مبنای مذاکرات ما در ژنو و ۱+۵ بود، این راه طولانی و پر پیچ و خم است که در این راه نخستین گام برداشته شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه نخستین گام برای شکستن تحریم‌ها در چند روز آینده برداشته می‌شود، عنوان داشت: در تفاهم و نقشه راه ژنو به توافقی رسیدیم که چند روز آینده نتایج آن دیده می‌شود، نخستین قدم برای شکستن تحریم‌ها در چند روز آینده برداشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تدوین سیاست‌های کلان کشور برعهده مقام معظم رهبری است، ابراز داشت: ما برای اینکه به اهداف بلند خود در زمینه ترویج و تبلیغ دین و معرفی چهره واقعی اسلام، مبارزه با اسلام هراسی و ایران هراسی موفق باشیم، می‌دانیم یک رهبر و یک قانون اساسی داریم و از آن پیروی می‌کنیم.

رئیس جمهور در پایان با اشاره به شکل‌گیری حماسه سیاسی در کشور، اذعان داشت: آنچه در خوزستان اعلام کردم ساختن حماسه اقتصادی است که در استان‌های دیگر دنبال می‌شود.