روحانی در دیدار با نخبگان خوزستان چه گفت؟

خورنا: رئیس جمهور گفت: محیط دانشگاه‌ها باید آزاد و علمی باشد که مورد توجه دولت است و ۱۶ آذر امسال نمایه خوبی بود برای اینکه نشان دهد شرایط دانشگاه عوض شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر امروز در دیدار با فرهنگیان دانشجویان و نخبگان استان خوزستان با اشاره به مسئله سد گتوند اظهار کرد: اگر انتقاد و بیان اظهارنظرات آزاد بود امروز مشکلی به نام سد گتوند نداشتیم.

وی افزود: من در دولت به مسئولان دستور می‌دهم مسئله گتوند را به دقت مورد بررسی قرار دهند و امروز در این رابطه هیچ قضاوت و داوری ندارم.

رئیس جمهور تصریح کرد: گتوندی که می‌توانست مایه مباهات باشد امروز مایه نگرانی شده است و اینکه چرا چنین شده است باید بررسی کافی و کاملی شود.

*مسئله سد گتوند را حل می‌کنیم

وی تاکید کرد: همه مسئولان موظف هستند این مسئله را مور بررسی قرار داده و به مردم گزارش دهند.

روحانی خاطرنشان کرد: از روز اول در جلسه با وزیر نیروی سابق، مسئله گتوند را مطرح کردم و آنها پاسخ دادند که این مشکل به طور کامل حل شده اما بعدها مشخص شد مسئله سد گتوند لاینحل باقیمانده است.

وی اضافه کرد: برای این مسئله راه حل‌هایی وجود دارد و ما نگرانی‌ها را برطرف خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما با رای شما این مسئولیت را به دوش گرفته‌ایم و به آن افتخار می‌کنیم گفت: صاحب این کشور مردم هستند که باید بدانند چه اتفاقاتی می‌افتد، در اصل دولت کارگذار مردم است.

وی با اشاره به اینکه دولت تمام نقاط مثبت، منفی، مشکلات، کارآمدی‌ها و ناکارآمدی‌ها را به مردم گزارش می‌دهد ابراز داشت: انتقاد از دولت آزاد است اما در عین حال از کاری که انجام داده‌ایم در پیشگاه مردم دفاع خواهیم کرد و قضاوت نهایی را به عهده مردم می‌گذاریم.

*قاضی وجدان عمومی، ملت ایران است

روحانی با تاکید بر اینکه قاضی وجدان عمومی، ملت ایران است ادامه داد: اگر مردم گفتند درست است باید بپذیریم و اگر نظر آنها این بود که اشتباه است باید اشتباهات را جبران کنیم.

وی عنوان کرد: فکر نکنید چون ما مسئولان هستیم بهتر می‌فهمیم ما باید از کارآزموده‌ها و پیشکسوتان استفاده و از افراد پرسابقه این استان بهره برداری کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به تاریخچه این استان اظهار کرد: خوزستان با سابقه‌ترین مرکز علمی کشور و کل منطقه خوزستان و جندی شاپور است.

وی افزود: تمدن این استان به قبل از میلاد باز می‌گردد و با امروز با این سوابق بالای علمی و تاریخی نیازمند حرکت است.

روحانی تصریح کرد: دولت خود را موظف می‌داند از هر استانی به اندازه توانش حمایت کند.

*تامین منابع مالی ۵۵۰ هزار هکتاری زمین تا پایان سال

وی با اشاره به بخش کشاورزی خوزستان گفت: زمین‌های حاصلخیز این استان که فقط با آفتاب حرف می‌زنند و سدها و آب‌های پشت سدی که منتظر تبخیر باقیمانده‌اند را باید حرکت داد.

رئیس جمهور اضافه کرد: آب پشت این سدها را باید به زمین‌های کشاورزی رها شده برسانیم تا همه درختان و زراعت، سر از خاک برآورند و با ما حرف بزنند.

وی با تاکید بر اینکه اینجا سرزمین سبز خوزستان است افزود: ما تا پایان امسال، منبع مالی را برای ۵۵۰ هزار هکتار تامین می‌کنیم و ظرف سه سال آینده آب را به این زمین‌ها خواهیم رساند.

روحانی بیان کرد: این حرکت، کار بسیار بزرگی برای کشاورزی و اشتغال استان و سطح ملی است و اینکه ما را به سمت امنیت غذایی و خوداتکایی سوق می‌دهد.

*تمهیداتی برای آب باکیفیت خوزستان/ انتقال صرفا آب آشامیدن از کارون به دیگر استان‌ها

وی در رابطه با آب شرب خوزستان نیز توضیح داد: آب آشامیدنی مردم جزو مواردی ا‌ست که در دولت‌های گذشته کارهایی برای آن انجام شده ‌و ما آن را تکمیل می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: از هفته آینده مردم اهواز از آب باکیفیت استفاده می‌کنند و طرح آب را برای کل استان، آبادان، خرمشهر و همه شهرستان‌ها دنبال خواهیم کرد.

وی به کارون خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: کارون زیبایی و امید خوزستان است، کارون نه تنها جاذبه تورسیتی دارد بلکه منبع حیات برای کل استان بوده و لازم است برای احیای آن بحث سرشاخه‌های رودخانه را پیگیری کنیم.

روحانی در این زمینه عنوان کرد: در همین راستا در شورای عالی آب اقدامات لازم انجام شده و طبق تصمیم این شورا تنها برای آشامیدن آب از سرشاخه‌های کارون به استان‌های دیگر منتقل خواهد شد و نگرانی مردم خوزستان نیز حل می‌شود.

*تمهیدات دولت برای بحث آلاینده‌ها و ریزگردها

وی با اشاره به تمهیدات دولت برای بحث آلاینده‌ها و ریزگردهای استان خاطرنشان کرد: آلاینده‌ها نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور از فاضلاب خوزستان نیز صحبت به میان آورد و ادامه داد: منابع ریالی برای فاضلاب خوزستان را تامین می‌کنیم.

وی با اشاره به تصمیمات در خصوص منطقه آزاد اروند توضیح داد: منطقه آزاد آبادان و خرمشهر را در دولت و شورای امنیت مورد بررسی قرار داده‌ایم و از نظر ما آبادان و خرمشهر منطقه آزاد خواهد بود.

*احیای اروند برای کشور موثر واقع می‌شود

روحانی به اروندرود و اهمیت این ظرفیت ملی اشاره کرد و گفت: اروند بسیار مهم است، مذاکرات زیادی با نخست وزیر عراق در خصوص اروند انجام شده و برای پاکسازی و لایروبی آن به نتیجه‌هایی رسیده‌ایم.

وی معتقد است اگر اروند احیا شود تاثیرش برای استان و کل کشور خواهد بود.

رئیس جمهور همچنین در رابطه با بحث ریزگردها ابراز داشت: به همکاری سایر کشورهای منطقه نیاز بوده و در این رابطه با مقامات عراقی صاحبت‌هایی انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دانشگاه‌ها ادامه داد: اینکه محیط دانشگاه‌ها باید آزاد و علمی باشد مورد توجه دولت است و ۱۶ آذر امسال نمایه خوبی بود برای اینکه نشان دهد شرایط دانشگاه عوض شود.

روحانی با تاکید بر اینکه سیاسیت داخلی از سیاسیت خارجی سخت‌تر است اظهار کرد: این دولت مسیر خود را ادامه می‌دهد و به هر چه قول داده پایبند خواهد بود.

وی با بیان اینکه قدرت ملت قدرتی بسیار تعیین کننده، تاثیرگذار و عمل کننده است، گفت: خط‌کشی‌های موجود سیاسی و قومی را قبول ندارم.

رئیس جمهور در پایان مطرح کرد: مباد روزی که در خوزستان از شایسته‌ای به دلایل سوابق سیاسی و جناحی یا وابستگی قومی استفاده نکنیم زیرا این خیانت به ملت و ظلم به مردم است.