توریسم‌درمانی خوزستان تشنه برنامه‌ریزی‌های اعتباری

خورنا: خوزستان با وجود برخورداری از ظرفیت‌های بی‌نظیر در بحث توریسم درمانی و همچنین هم‌مرز بودن بخش جنوب این استان با کشور عراق، به درآمدزایی این مهم، توجه ویژه‌ای نداشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، ایران از نظر جاذبه‌های گردشگری، طبیعی، آب و هوا و باستانی جزو ۱۰ کشور برتر جهان است ولی از بازار توریسم سهمی شاخص نبرده است.

با وجود ظرفیت‌های بی‌نظیر این بخش در کشورمان و اینکه از توریسم درمانی به عنوان صنعت سوم جهان نام برده می‌شود اما این بخش همچنان نیازمند توجه و حمایت‌های مالی و بودجه‌ای از سوی دولت است تا بتواند چون برخی از کشورها از طریق این صنعت امرار معاش کند.

امروزه با صنعتی شدن کشورها و بروز دردهای مختلف در روح و بدن انسان‌ها و روی آوردن به عمل‌های جراحی زیبایی به صورت چشمگیر، بحث توریسم درمانی یکی از بخش‌های روبه رشد صنعت گردشگری به شمار می‌آید با این وجود در کشورمان این دغدغه وجود دارد که آیا این بخش از توریست به شکوفایی می‌رسد یا به دلیل بی‌توجهی‌ها، رو به فراموشی خواهد رفت؟

*خوزستان محل تردد زوار عراقی

اما خوزستان با توجه به اینکه هر ساله شاهد ورود زائران و کاروان‌های بسیار راهیان نور از سراسر کشور است اما در این زمینه همچنان خاموش است و بویی از توریسم درمانی نبرده است. درست است مسئولان در این زمینه در تلاش هستند اما تاکنون شاهد موفقیت‌های قابل توجه نبوده و برای این امر نیازمند تامین اعتباراتی در خور شان دارند.

شهرهای شمالی این استان سرسبز و باصفا و شهرهای جنوبی با برخورداری از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس گردشگران و زوار زیادی را همه ساله به سوی خود رهنمون می‌کنند که در صورت تحقق برنامه‌های توریسم درمانی می‌توان شاهد سرازیر شدن درآمدزایی قابل توجهی به این مناطق بود.

مناطقی در جنوب خوزستان چون شلمچه که میزبان میلیون‌ها زوار و مسافر در نوروز است و به‌ویژه در ایام اربعین حسینی در آن جای سوزن انداختن نیست.

علاوه بر این با توجه به همجواری این استان با عراق و ورود زوار عراقی از مرز شلمچه برای عازم شدن به جای جای کشورمان به‌ویژه مشهد مقدس می‌توان از ظرفیت و پتانسیل‌های این امر بهره برد و به این روند مثبت درآمدزایی در جنوب خوزستان به طور مجزا از شمال استان، سرمایه‌گذاری و روی خوش بیشتری نشان داد.

با وجود اینکه این خوزستان همه ظرفیت‌های لازم اعم از صنایع‎دستی، آثار باستانی و تاریخی، زیارتی را دارد و یک منطقه گردشگری مذهبی است باید به آن به چشم نه محدودیت بلکه یک مزیت نگاه کرد و جنبه سیاحتی آن را بیش از پیش تقویت کرد.

*راه اندازی بیمارستان خصوصی ۱۵۰ تختخوابی

در این خصوص به سراغ دانشکده علوم پزشکی آبادان می‌رویم و نظر قائم مقام این دانشکده را در خصوص اقدامات انجام شده در ارتباط با توریسم درمانی را جویا می‌شویم.

نصرالله حسونی بحرینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: برای این منظور یک تیم کارشناسی برای راه اندازی و تقویت توریسم درمانی در منطقه توسط دانشکده علوم پزشکی آبادان راه‌اندازی شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به مجاورت مرز شلمچه به کشور عراق، انجام اقدامات در این زمینه باید با حمایت بیشتری صورت پذیرد و در این زمینه وجود دستگاه‌های قوی چون منطقه آزاد اروند نعمتی بالقوه هستند.

قائم مقام این دانشکده علوم پزشکی آبادان خاطرنشان کرد: منطقه آزاد اروند نیز در همین راستا در حال عقد تفاهمنامه هستند تا بتوانند بیمارستان خصوصی ۱۵۰ تختخوابی در این منطقه دایر شود و کار جذب پذیرش بیماران (توریست) را در دستور کار قرار دهد.

وی عنوان کرد: همچنین مجوز برای راه‌اندازی کلینیک تخصصی به هلال احمر با محوریت برنامه‌های توریسم درمانی داده شده که کلینیک چشم و ارتوپدی را مستقر خواهند کرد.

حسونی بحرینی ادامه داد: در این زمینه نیز عقد قرارداد تعریف شده و تعرفه‌های درمانی برای جذب و درمان بیماران (توریست) وی.آی.پی تعیین شده است.

وی ابراز داشت: در خصوص ارجاع اعمال جراحی مورد نیاز با بیمارستان‌های آبادان و خرمشهر، توافقنامه‌ای در حال پیگیری است و بیمارستان ولیعصر(عج) برای پذیرش و درمان توریست (توریسم درمانی) مهیا خواهد شد.

قائم مقام دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به راه‌اندازی بخش خصوص (وی.آی.پی) بیمارستان ولیعصر تصریح کرد: برنامه برای آماده‌سازی این بخش آغاز شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم منطقه آزاد اروند هرچه سریع‌تر اقدامات لازم در راستای راه‌اندازی بیمارستان در این زمینه را از طریق اخذ مجوز و تامین اعتبارات لازم، محقق کند تا بتوان گامی مثبت و جدی در راستای تقویت توریسم درمانی برداشت.

*توریسم درمانی باید منجر به ارزآوری شود

از سویی دیگر رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آبادان نیز در این رابطه توضیحاتی ارائه داد.

شمس‌الدین نوربخش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان چنین اظهار کرد: توریسم درمانی یکی از شاخه‌های بحث گردشگری است و نوع ویژه و خاصی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه کشور ما ظرفیت‌های بی‌نظیری در توریسم درمانی دارد ادامه داد: این بخش نیاز به سرمایه اولیه هنگفتی دارد و شاخص‌های خاصی را برای راه‌اندازی و تقویت می‌طلبد.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آبادان با بیان دیگر ویژگی‌های توجه به توریسم درمانی گفت: استفاده از تجهیزات روز دنیا و همچنین وجود متخصصان پزشکی و گردشگری در این راستا می‌توانند نقش قابل توجهی در کم و کیف کار داشته باشند.

وی تصریح کرد: در کشور ما نیروهای پزشکی و درمانی خوبی برای تقویت این مبحث وجود دارد که در تمام دنیا به‌ویژه کشورهای خلیج شناخته شده‌اند.

نوربخش اضافه کرد: خوشبختانه شاهد هستیم که هر ساله تعداد بسیاری از بیماران خارجی (به‌ویژه از کشورهای عربی نظیر کویت، امارات، عراق، سوریه و …) برای درمان به این کشور ورود می‌کنند.

وی ادامه داد: مرز شلمچه نیز به دلیل مجاورت با کشور عراق از ظرفیت‌های بی‌نظیری در این مبحث برخوردار است زیرا هر ساله سیل بی‌شماری از زوار و مسافران عراقی را به این کشور رهنمون می‌کند.

این مسئول فرهنگی آبادان اضافه کرد: توریسم درمانی زمانی می‌تواند در کشور موثر واقع شود که ارزآوری داشته باشد در غیر اینصورت موجب هدر رفت هزینه‌های سنگین انجام شده در این خصوص خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته در رابطه با توریسم درمانی در این منطقه پیگیری‌های خوبی انجام شد که به دلیل نبود شرایط مناسب آن زمان، این روند از تب و تاب افتاد اما اخیرا پیگیر‌ی‌هایی جدید از سوی مسئولان شهرستان در این خصوص روند رو به رشدی گرفته و مطمئنا تبعات مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

*توریسم درمانی چشم‌انداز بهداشت و درمان نفت آبادان است

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان گفت: بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان، توریسم درمانی را در چشم‌انداز سازمانی خود قرار داده است.

سیدمحمد مجتهدزاده نیز در بازدید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از بیمارستان جدید صنعت نفت آبادان اظهار کرد: بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان توریسم درمانی را در چشم‌انداز سازمانی خود قرار داده و تمام تلاش خود را در این راستا به کار بسته است.

وی با بیان اینکه امیدواریم به زودی تمام زمینه‌ها را در این راستا مهیا کنیم تصریح کرد: وقتی توریسم سلامت و توریسم درمانی مطرح می‌شود باید زمینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن را مهیا کنیم و وضعیت ارائه خدمات VIP را بررسی و افراد مسلط به زبان خارجی را جبرای برخورد با توریسم تربیت کنیم.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان خاطرنشان کرد: بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان در این خصوص برنامه‌های اجرایی خود را آغاز کرده است.

وی با ارائه گزارشی از وضعیت بهداشت و درمان صنعت نفت و نحوه ارائه خدمات و راه‌اندازی واحدهای جدید این مرکز و روند پیشرفت پروژه احداث بیمارستان جدید صنعت نفت آبادان با مدیر عامل سازمان گفت‌وگو کرد.

*توریسم درمانی کم‌هزینه و پردرآمد است

در زمینه توریست درمانی و جذب گردشگران سلامت همواره باید به چهار آیتم اساسی در این زمینه توجه داشت. توانمندی‌های شاغلان حرفه پزشکی، تکنولوژی‌های روز و استانداردهای جهانی، اقتصاد درمان و هزینه‌های درمانی و مقررات داخلی کشورها از عوامل مهم گردشگر سلامت هستند.

اما متاسفانه تبلیغات مناسبی برای شناسایی توانمندی‌های پزشکی و گردشگری ایران در خارج صورت نگرفته است و رسانه‌ها در این زمینه باید نقش موثرتری ایفا کنند.

امروزه صنعت توریسم درمانی در جهان بالاتر از صنایع نفت و طلا قرار دارد و کم هزینه و پر درآمدتر است.

در بخش توریسم درمانی فقط به جذب گردشگر توجه نمی‌شود بلکه فراتر از آن می‌تواند موقعیت و جایگاه ایران را از نظر علمی، سیاسی، اجتماعی و منطقه‌ای تقویت کند که در صورت توجه هرچه بیشتر مسئولان به‌ویژه در مناطق مرزی چون خوزستان می‌توان موجبات ارتقای بخش اقتصاد گردشگری و درآمدزایی بی‌نظیری را رقم زد.

=======

گزارش از: مریم خبازی