جزئیات خرید و فروش مسکن مهر

خورنا: معاون وزیر راه وشهرسازی با اعلام اینکه فعلا اجازه خرید و فروش اعیان را داده ایم به طوری که عرصه به نام دولت و عرصه به شکل اجاره در اختیار خریدار است، گفت: حتی اگر فردی ملک شخصی داشته باشد، می تواند یک واحد مسکن مهر خریداری کند.

سید محمد پژمان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دوم سیما گفت: یکی از دغدغه های  اصلی دولت  رونق بخشیدن  به بخش اقتصاد است که یک سوم  اقتصاد کشور در مسکن رقم  زده شده است .

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال گذشته رشد اقتصادی منفی بود، افزود: سیاست دولت رونق بخشیدن به بخش مسکن است.

رئیس سازمان ملی زمین ومسکن تصریح کرد: در حال حاضر ساخت ۲ میلیون واحد مسکن آغاز شده نیمی به بهره برداری رسیده اما به علت آنکه محدودیت خرید و فروش یک میلیون واحد از چرخه خرید و فروش خارج بود.

وی افزود: خرید وفروش غیررسمی نیز با قیمت غیرواقعی وجود داشت؛ برای رونق بخشیدن به بازار به دنبال عرضه ونقل و انتقال واحد های مسکن مهر بودیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: دو ویژگی تسهیلات ۴ درصد و زمین اجاره ای ۹۹ ساله بود که با توجه  به این موارد، دولت نیز سعی کرد تا زمینه نقل و انتقال فراهم شود.

پژمان ادامه داد: در گذشته با وضع قوانین به گونه‌ای عمل می شد که فرد امکان واگذاری نداشته باشد؛ اما امروز سیاست دولت تسهیل شرایط است.

رئیس سازمان  ملی زمین و مسکن افزود: هر فرد امکان دریافت یک وام برای تهیه مسکن دارد. تسهیلات نیز در حد یکبار امکان و کنترل می شود،  باقی قیود حذف می شود. حتی اگر فردی ملک شخصی داشته باشد، می تواند  مسکن مهر خریداری کند؛ اما فقط یک بار امکان دریافت وام بانکی برای خرید مسکن مهر را خواهد داشت.

پژمان گفت: فعلا اجازه خرید و فروش اعیان را داده ایم. عرصه به نام دولت و عرصه  به شکل اجاره  در اختیار خریدار است.

وی ادامه داد: بنای قیمت گذاری و ورود به معاملات  را نداریم هر چه بازار تعیین کرد می توانند خرید و فروش کنند نظارت بر دریافت وام، تغییر مستاجر، نقل و انتقال و خریدار نباید بدهکار بانکی باشد و این مورد  کنترل خواهد شد.

پژمان آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر را در بالا رفتن قیمت مسکن در سراسر کشور بی تاثیر دانست و افزود: احتمال دارد نرخ واحدهای مسکن مهر افزایش یابد.

وی با اشاره به موضوع  افزایش وام مسکن مهر افزود: افزایش وام مسکن مهر از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان تصویب شد.

رئیس سازمان ملی زمین ومسکن اضافه کرد: وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا ۱۰۰ هزار واحد امکان دریافت وام ۳۰ میلیونی داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در دولت جدید برای تامین مالی اقداماتی صورت گرفت تا از منابع  داخلی بانکها استفاده شود و بر این اساس  افزایش سقف منتفی  و قرار شد تا همان وام ۲۵ میلیون تومانی برای متقاضیان تامین شود. در بسیاری از واحدها  زیرساخت ها  تامین شده و دولت از محل دارایی ها  در حد امکان تامین کرده است .

وی از وزرای نیرو و نفت خواست تا نسبت به تامین زیر ساخت ها  کمک کنند .

پژمان در ادامه گفت: خانه دار شدن متقاضیان به همت آنها بستگی دارد زیرا اقدامات مربوط به دولت از جمله  تامین وام و در اختیار قرار دادن زمین صورت گرفته حال باید مردم  نسبت به نقدینگی مورد نیاز اقدام کنند و تعیین زمان  مسکن دار شدن متقاضیان در اختیار دولت نیست.

معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: ادامه طرح مسکن مهر با قوت ادامه دارد البته وسعت  طرح به اندازه ای است که تا کنون بی سابقه  بوده و باید  از ظرفیت های کشور استفاده کرد .

وی افزود: مطالعات جامع مسکن ۲ ماه است آغاز شده و تا چند ماه آینده  می توانیم  در زمینه نیازمندان به مسکن اظهار نظر کنیم .

رئیس سازمان ملی زمین ومسکن گفت: بر اساس مطالعات ۳ دهک بالا نیازی به حمایت ندارند از ۷ دهک باقیمانده  ۳ دهک واقعا نیازمند هستند.

پژمان در ادامه اضافه کرد: پس از پایان طرح مطالعاتی دولت اعلام می کنند نیازمندان واقعی مسکن چه تعداد هستند، چقدر منابع مالی میتواند در اختیار قراردهد همه انواع مسکن از جمله مسکن اجتماعی در طرح مطالعاتی جامع مسکن وجود دارد .

وی افزود: مسکن اجتماعی نیز برای افراد نیازمند است و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و به هر اندازه  که مشارکت  داشته  باشند در تامین  منابع ما نیز کمک  خواهیم کرد .

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: زمین در اختیار قرار می دهیم، منابع مالی را نیز با کمک نهادهای حمایتی تامین می کنیم .