مطهری: سوال‌کنندگان از احمدی‌نژاد تحت فشار انصراف دادند

خورنا: نماینده تهران و از طراحان اصلی سئوال از احمدی‌نژاد با بیان اینکه “دلیل استعفایش از نمایندگی مجلس عملکرد هیئت رئیسه مجلس در برخورد با طرح سئوال از رئیس‌جمهور است”، گفت: منتفی شدن طرح سئوال از رئیس‌جمهور موضوع درخواست استعفایم را منتفی نمی‌کند.

علی مطهری با انتقاد از شیوه برخی از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس در برخورد با طرح سئوال از احمدی‌نژاد گفت: اساسا سئوال از رئیس‌جمهور نیاز به اعلام وصول ندارد. این سئوال مانند سئوال

از وزیران است و باید به کمیسیون‌های مربوط ارجاع داده می‌شد تا نماینده رئیس‌جمهور در کمیسیون حاضر شود و به نماینده سئوال‌کنندگان پاسخ دهد.

وی افزود: اما هیئت‌رئیسه مجلس این کار را انجام نداد و به جای ارجاع سئوال به کمیسیون‌ها به دنبال پس‌گرفتن امضاها بود اگر در همان روز ارائه سئوال به هیئت‌رئیسه که ۵ تیرماه بود، سئوال به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده می‌شد، این اتفاقات نمی‌افتاد.

نماینده تهران گفت: اگر نماینده رئیس‌جمهور در کمیسیون حضور می‌یافت و توضیحات وی قانع‌کننده بود و آنگاه امضا‌کنندگان امضای خود را پس‌می‌گرفتند، یک امر طبیعی بود. اما پس‌گرفتن امضاها به شکل فعلی و تحت فشار هیئت‌رئیسه خلاف قانون آئین‌نامه داخلی مجلس است.

مطهری خاطرنشان کرد: اعتراض من به همین موضوع است که چرا هیئت‌رئیسه مجلس به دنبال انهدام طرح سئوال از رئیس‌جمهور بود، غیر از دو سه نفری که به طور طبیعی امضای خود را پس‌گرفتند، پس‌گرفتن سایر امضاها را قبول ندارم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا با انتشار اسامی نمایندگانی که امضای خود را پس گرفته‌اند موافق هستید، گفت: من این کار را کار جالبی نمی‌دانم. نمی‌خواهم این مسئله، نمایندگان را با زحمت روبه‌رو کند. اگر قرار بود چنین شود ما از همان ابتدا که امضاها جمع شد، می‌توانستیم اسامی امضا‌‌کنندگان را منتشر کنیم تا دیگر کسی امضای خود را پس نگیرد. من معتقدم نماینده

باید با آزادی کامل امضا کند و با آزادی کامل و بدون فشار امضای خود را پس بگیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: متاسفانه معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و معاونان پارلمانی وزیران از یک طرف و برخی اعضای هیئت‌رئیسه مجلس از طرف دیگر مانند دو تیغه یک قیچی به نمایندگان فشار وارد کردند تا امضای خود را پس بگیرند. به هرحال نماینده هم یک انسان است و ممکن است وقتی از چند طرف تحت فشار قرار می‌گیرد و به او گفته می‌شود فلان پروژه عمرانی حوزه انتخابیه‌ات متوقف می‌شود، عقب‌نشینی کند. چون تعهداتی نسبت به موکلین خود دارد. باید از این دو گروهی که مانع طرح سئوال می‌شوند پرسید که چرا این قدر از تحقق سئوال از رئیس‌جمهور می‌ترسند؟

مطهری خاطرنشان کرد: با همه این فشارها ۷۱ نماینده مقاومت کرده و امضای خود را پس‌نگرفته‌اند و من از آنها تشکر می‌کنم. اضافه کردن دو سه امضای کسری هم کار مشکلی نیست.

وی ادامه داد: به هر حال منتفی‌شدن طرح سئوال از رئیس‌جمهور موجب منتفی‌شدن درخواست استعفای من از نمایندگی مجلس نیست، زیرا من به شیوه کار هیئت‌رئیسه مجلس اعتراض دارم.

وی تاکید کرد: مجلس هفته آینده باید درخواست استعفای من را در دستور کار قرار دهد. من همچنان مصر به بررسی این درخواست هستم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *