۴۵ میلیون تومان وام مسکن بگیرید

خورنا: افزایش سقف تسهیلات مسکن، انتقال «وایران» به بازار معاملات بورس، معارفه شرکت «هلدینگ دارویی تامین» و همچنین آغاز پذیره‌نویسی اوراق اجاره «رایتل» از مهم‌ترین اخباری بود که چهارشنبه‌ای متفاوت را برای فرابورس رقم زد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، با مصوبه شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن به ۳۵ میلیون تومان افزایش یافت و متقاضیان می‌توانند از محل اوراق گواهی حق‌تقدم از این میزان وام استفاده کنند.

در حال حاضر قیمت هر برگ اوراق حق‌تقدم (اوراق تسهیلات مسکن) در فرابورس حدود ۳۸ هزار تومان است. با هر برگ اوراق حق‌تقدم می‌توان ۵۰۰ هزار تومان وام دریافت کرد و یک میلیون تومان وام حدود ۸۰ هزار تومان هزینه دارد. به عبارت دیگر برای دریافت وام ۳۵ میلیون تومان خرید یا ساخت مسکن متقاضی باید با مراجعه به فرابورس ۲ میلیون و هشتصد هزار تومان پرداخت کرد. البته با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار، متقاضیان واجد شرایط سایرحساب‌های تعهدی بانک مسکن نیز می‌توانند علاوه بر سقف وام قبلی با خرید از اوراق گواهی حق‌تقدم، مابه‌التفاوت ۱۵میلیونی را نیز دریافت کنند.

این متقاضیان واجد شرایط نیز باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اوراق حق‌تقدم خریداری کنند تا بتوانند از مابه‌التفاوت ۱۵ میلیون تومانی بهره‌مند شوند.

بر‌اساس این گزارش، روز گذشته قیمت هر برگ اوراق حق‌تقدم (اوراق تسهیلات مسکن) آذرماه سال‌جاری ۳۷ هزار و ۸۶۵ تومان بود و قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن خرداد ماه ۹۲ به ۳۷هزار و ۷۸۹ تومان افزایش یافت.

امسال قیمت اوراق حق‌تقدم به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن افت شدیدی داشته، در حالی که سال ۹۰ به واسطه رونق بازارمسکن قیمت هر برگ اوراق به ۱۰۰ هزار تومان نیز رسید، این در حالی است که قیمت اوراق حق‌تقدم سال گذشته کاهش یافت و بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان در نوسان بود.

در این خصوص رسول شریفی، مدیر روابط عمومی فرابورس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: مصوبه جدید شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش تسهیلات مسکن به احتمال زیاد هفته آینده از طریق بانک مرکزی به بانک مسکن ابلاغ خواهد شد که پس از اعلام این ابلاغیه افزایش وام خرید مسکن از ۲۰ به ۳۵ میلیون تومان اجرا خواهد شد. وی ادامه داد: طبق این مصوبه وام خرید و ساخت مسکن معادل ۳۵ میلیون تومان و همچنین وام جعاله و تعمیرات مسکن نیز ۱۰ میلیون تومان است که بدین ترتیب هر فرد می‌تواند در مجموع ۴۵ میلیون تومان وام دریافت کند.

شریفی خاطرنشان کرد: تمام سازوکارها برای خرید اوراق تسهیلات مسکن و دریافت وام مزبور مانند قبل بوده و همچنین سود و بازپرداخت آن تغییری نکرده است. وی تصریح کرد: البته ممکن است بانک مسکن در اظهارنظرهای خود در این خصوص سازوکار جدیدی را برای آن ابلاغ کند اما در حال حاضر شرایط قبلی حاکم است.

شریفی ادامه داد: درپی مصوبه جدید شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش تسهیلات مسکن، معاملات اوراق امتیاز تسهیلات مسکن و مراجعه متقاضیان تشدید شده است. از سوی دیگر برخی افراد سودجو از ناآگاهی مردم سوء‌استفاده می‌کنند و با گرفتن مبالغ کلان، اوراق مسکن را برای آنها از فرابورس خریداری می‌کنند و مردم نیز که اطلاع کاملی از فرایند خرید این اوراق ندارند به ‌جای مراجعه به کارگزاری‌های عضو فرابورس با مراجعه به این اشخاص و پرداخت چند صد هزار تومان کارمزد، اوراق تسهیلات مسکن را دریافت می‌کنند. وی ادامه داد: فرابورس بارها از راه‌های مختلف و تبلیغات متنوع به مردم تاکید کرده است برای خرید این اوراق، به هیچ وجه به بنگاه‌ها مراجعه نکرده و به شرکت‌های کارگزاری مراجعه کنند.

شریفی اظهار کرد: شرکت فرابورس با همکاری سازمان بورس و بانک مسکن، از سال ۸۹ زمینه ساز و میزبان معاملات امتیاز تسهیلات مسکن بوده و طی سه سال در تامین مالی بیش از ۶هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی نقش بسزایی ایفا کرده و در پی مصوبه اخیر با دور جدیدی در تثبیت جایگاه این مهم و افزایش سهم در خانه‌دار شدن مردم مواجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: این فصل تازه با مصوبه اخیر شورای پول واعتبار مبنی بر افزایش تسهیلات مسکن از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون ریال و وام جعاله از ۵۰ به ۱۰ میلیون ریال و همچنین تخصیص وام ازدواج ۵۰۰ میلیون ریالی زوجین روی یک واحد مسکونی همراه شد، این مصوبه علاوه براینکه موجب رشد بهای امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس شده، متقاضیان زیادی را روانه بازار فرابورس و شرکت های کارگزاری کرده است.

به گفته شریفی، در صورتی که متقاضی کد سهامداری نداشته باشد در قدم اول باید با مراجعه به کارگزاری درخواست صدور کد بدهد که یکی، دو روز هم این موضوع زمان می‌برد. در مجموع حدود پنج روز در سیستم فرابورس زمان لازم است تا یک فرد اوراق تسهیلات مسکن را دریافت کند. اما اینکه پس از آن چقدر زمان می‌خواهد تا فرد با ارائه اوراق به بانک مسکن تسهیلات دریافت کند مربوط به بانک است. براساس این گزارش، طبق مصوبه جدید، سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن وام  به ۳۵۰میلیون ریال افزایش یافت که با خرید ۷۰ عدد اوراق و به ارزش اسمی هر برگه ۵ میلیون ریال می‌توان وام ۳۵۰ میلیون ریالی را از بانک مسکن دریافت کرد.

آغاز پذیره‌نویسی اوراق اجاره رایتل

به دنبال تقاضای انتشار اوراق اجاره شرکت واسط مالی اردیبهشت یکم برای تامین مالی شرکت خدمات ارتباطی رایتل، پذیره‌نویسی این اوراق از ۲۲ دی‌ماه آغاز خواهد شد.

شرکت واسط مالی اردیبهشت یکم در نظر دارد ۳ هزار میلیارد ریال اوراق اجاره را به‌منظور تامین مالی شرکت خدمات ارتباطی رایتل از طریق بازار سوم فرابورس ایران پذیره‌نویسی کند.
بر این اساس ۳ میلیون ورقه به مبلغ اسمی هر ورقه یک میلیون ریال با نرخ اجاره‌بهای ۲۰درصد سالانه از روز یکشنبه ۲۲ دی‌ماه به مدت ۷ روز کاری از طریق کارگزاری‌های عضو فرابورس پذیره‌نویسی خواهد شد.

معارفه شرکت هلدینگ دارویی تامین

همچنین در روز یکشنبه ۲۲ دی ماه جلسه معارفه شرکت هلدینگ دارویی تامین برگزار خواهد شد.

با توجه به اعلام آمادگی مسوولان شرکت هلدینگ دارویی تامین به منظور برگزاری جلسه معارفه عمومی برای عرضه سهام، جلسه‌ معارفه‌ شرکت هلدینگ دارویی تامین به منظور تشریح برنامه‌های جاری و آتی، روز یکشنبه ۲۲ دی ماه ۱۳۹۲ راس ساعت ۳۰: ۱۴ در محل هتل هما برگزار می‌شود تا زمینه عرضه سهام احتمالا تا بیش از پایان دی‌ماه فراهم شود.

و اما در بازار چه گذشت؟

در دادوستدهای آخرین روز کاری بازار فرابورس بیش از ۲۶۷ میلیون اوراق بهادار دست به دست شد که ارزش این معاملات بیش از ۱۲۵۷ میلیارد ریال بود و در ۳۷ هزار و ۳۳۹  نوبت انجام گرفت. در میان شرکت‌های فرابورسی بیشترین حجم معاملات به معامله بلوک ۵۵/۵ درصدی بیمه آرمان تعلق داشت که معادل ۶۶ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم این شرکت بود و به ارزش ۵/۱۴۶ میلیارد ریال به فروش رفت. پس از آن نیز بیشترین حجم و ارزش بازار به معامله ۴۲ میلیون سهم شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه به ارزش ۳/۲۱۲میلیارد ریال اختصاص یافت.

از سوی دیگر شرکت‌های توسعه خدمات دریایی و بندری سینا و کود شیمیایی اوره لردگان بیشترین رشد قیمت را کسب کردند و با ۵ درصد افزایش در راس جدول قرار گرفتند و بیشترین کاهش قیمت هم به شرکت‌های نیرو سرمایه و بانک گردشگری اختصاص داشت.

در عین حال در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش ۴۱هزار و ۷۰۵ برگه گواهی سپرده انصار تعلق داشت و در بازار ETF هم باآغاز معاملات ثانویه واحدهای سرمایه‌گذاری عادی قابل معامله صندوق سرمایه‌گذاری توسعه اندوخته آینده در نماد «اطلس» ۱۹/۱ میلیون واحد این صندوق به ارزش ۱۱/۱۲ میلیارد ریال معامله شد. در جریان معاملات دیروز همچنین تمامی امتیازهای تسهیلات مسکن با رشد ۵ درصدی مواجه شدند و این تسهیلات از ۳۸۸ تا ۴۱۹ هزار ریال نوسان قیمت داشتند.

از سوی دیگر با توجه به انتقال نماد معاملاتی شرکت لیزینگ ایرانیان (وایران۱) از بازار اول فرابورس ایران به بازار معاملاتی شرکت بورس اوراق بهادار تهران، نماد معاملاتی این شرکت در پایان جلسه معاملاتی دیروز متوقف شد.

این در حالی است که تاریخ و نحوه بازگشایی نماد «وایران» در بازار رسمی شرکت بورس تهران به زودی اعلام می‌شود.

آخرین معاملات ثبت شده این نماد در بازار فرابورس با قیمت پایانی ۱۹۷۰ ریال در روز سه‌شنبه گذشته صورت گرفت که در حجم ۸/۱میلیون سهم و با ارزشی معادل ۵/۳ میلیارد ریال همراه بود.