پیش‌بینی اکونومیست از کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

خورنا:‌ واحد اطلاعات اکونومیست بدون تغییر پیش‌بینی قبلی خود اعلام کرد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال‌ آینده کاهش خواهد داشت.

اکونومیست در گزارش ماه سپتامبر ۲۰۱۱ خود عنوان کرد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال گذشته یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار بوده است که این شاخص در سال جاری با ۴۹۰ میلیون دلار کاهش به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خواهد رسید که ۰.۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی است.

به اعتقاد این موسسه طی سال‌های آتی ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران نوسان خواهد داشت به‌طوری که انتظار می‌رود در سال آتی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه مستقیم خارجی وارد کشور شود که ۰.۳۰ درصد تولید ناخاص داخلی است.

اکونومیست انتظار دارد که در سال ۹۲ اندکی از سرمایه‌گذاری خارجی ایران کاسته شده و این رقم به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار یا ۰.۲۴ درصد تولید ناخالص داخلی برسد، اما دوباره در سال ۹۳ کشور شاهد رشد سرمایه‌گذاری خارجی به یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار خواهد بود.

در این سال سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی معادل ۰.۲۴ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود.

سهم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران از تولید ناخالص داخلی در سال‌ ۱۳۹۴ به ۰.۲۳ درصد کاهش خواهد یافت و این در حالی است که این سرمایه‌گذاری رشدی ۱۵۰ میلیون دلاری داشته و برابر با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار خواهد بود.